/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Svinekam i ovn
Fra : jakob


Dato : 05-01-06 17:46

Hej!
Hvor længe skal en svinekam på 1200g have i ovnen? Har ikke prøvet at
tilberede sådan en før...

--
Jakob

 
 
Jens Bruun (05-01-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 05-01-06 23:18

"jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43bd4d7b$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> Hvor længe skal en svinekam på 1200g have i ovnen?

Det var godt nok en bette en. Gi' den fem-seks timer ved 80 grader.

> Har ikke prøvet at
> tilberede sådan en før...

Så er det også på tide.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



jakob (06-01-2006)
Kommentar
Fra : jakob


Dato : 06-01-06 16:56

Jens Bruun wrote:

> Det var godt nok en bette en. Gi' den fem-seks timer ved 80 grader.

Jeps, men jeg er kun mig selv så tænkte det var fint. Endte med at give
den 180 grader i henad en time og 3 kvarter. Derefter grill for at få
sværen sprød. Sidstnævnte lykkedes dog kun delvist. Stegen blev godt nok
lidt tør, men måske det skyldes kvaliteten. (Købt i Superbrugsen).
Bliver det bedre når man giver det så lav varme i lang tid?

> Så er det også på tide.

Jaeh du har ret - men har først lige fået en ovn. (Sådan en kombi-ting
med både mikrobølger og alm varmluft). Jeg er på SU og tanken var at
sådan en steg kunne bruges som pålæg også. Kiloprisen er jo langt lavere
end på færdigskåret pålæg. Og så er der fornøjelsen ved at tilberede sin
mad selv. Næste gang vil jeg prøve at give den 80 grader i 5-6 timer som
du foreslår.

--
Jakob


Jens Bruun (06-01-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 06-01-06 18:14

"jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43be9345$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> Bliver det bedre når man giver det så lav varme i lang
> tid?

Jepper. Når du først har prøvet det én gang, har du ikke længere lyst til at
gøre det på andre måder

> Næste gang vil jeg prøve at give den 80
> grader i 5-6 timer som du foreslår.

Gør det. Du vil ikke blive skuffet. Husk, hvis stegen er større end sidst,
skal den have længere tid. Investér evt. i et stegetermometer. Sådan en sag
er færdig, når den har en temperatur på små 75 grader inden i.

Jeg plejer at have mine stege liggende med sværen nedad i 2/3 af tiden
(under vand, som Sabina også beskriver). Herefter vender jeg den i den
sidste 1/3 tid (jeg gnider sværen ind i groft salt og propper lidt
laurbærblade ned i revnerne, når den er vendt). Jeg slutter med at tage den
ud, fyre helt op under ovnen, og smide stegen ind igen i fem minutter, når
ovnen er helt varm (jeg bruger grill-funktionen). Sørg for, at stegen ikke
helt har sluttemperatur, hvis du afslutter med fuld varme. Overøs sværen med
væde nogle gange i den sidste fase, så bobler den fint op og bliver sprød.
Hold godt øje med den, for det går stærkt! Afdæk evt. allerede brun svær med
staniol, hvis den ikke er helt jævn.

Husk, stegen skal _ikke_ hvile før servering, hvis du langtidssteger den som
beskrevet.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Ole Christiansen (09-01-2006)
Kommentar
Fra : Ole Christiansen


Dato : 09-01-06 10:12


"jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43be9345$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jens Bruun wrote:
>
>> Det var godt nok en bette en. Gi' den fem-seks timer ved 80 grader.
>
> Jeps, men jeg er kun mig selv så tænkte det var fint. Endte med at give
> den 180 grader i henad en time og 3 kvarter. Derefter grill for at få
> sværen sprød. Sidstnævnte lykkedes dog kun delvist. Stegen blev godt nok
> lidt tør, men måske det skyldes kvaliteten. (Købt i Superbrugsen). Bliver
> det bedre når man giver det så lav varme i lang tid?
>
>> Så er det også på tide.
>
> Jaeh du har ret - men har først lige fået en ovn. (Sådan en kombi-ting med
> både mikrobølger og alm varmluft). Jeg er på SU og tanken var at sådan en
> steg kunne bruges som pålæg også. Kiloprisen er jo langt lavere end på
> færdigskåret pålæg. Og så er der fornøjelsen ved at tilberede sin mad
> selv. Næste gang vil jeg prøve at give den 80 grader i 5-6 timer som du
> foreslår.
>
> --
> Jakob
>
Hej Jacob

Søg i google på "svinekam stegetid" f. eks. - og der dukker en masse
on-line kogebøger op med tider og alt muligt. Isf. 80 gr. og en halv dag.
PIS.

/Ole



Jens Bruun (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 15-01-06 13:36

"Ole Christiansen" <ofcfjernes@fjernesmail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:eNpwf.17$U77.15@news.get2net.dk

> PIS.

Smagen af dine svinekamme eller blot det, dit hovede er fyldt med?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Jens Bruun (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 15-01-06 13:36

"Ole Christiansen" <ofcfjernes@fjernesmail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:eNpwf.17$U77.15@news.get2net.dk

> PIS.

Smagen af dine svinekamme eller blot det, dit hovede er fyldt med?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Hauge (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 15-01-06 14:23

Jens Bruun wrote:
> Smagen af dine svinekamme eller blot det, dit hovede er fyldt med?

Nej, bare omtalen af det du plejer at lukke ud.

/Hauge



--
For at verificere afsenderen af dette indlæg kan du klikke her:
<http://newscheck.smart-tech.dk/20060115132311@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Rene' Hjorth (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 22-02-06 10:33

[Hauge | Sun, 15 Jan 2006 14:23:02 +0100]

>Nej, bare omtalen af det du plejer at lukke ud.

Skrid nu med den slags kommentarer.

Jens er nok ikke verdens mest omgængelige menneske - mens hans beskrivelse
af den ultimative måde at stege en svinekamp på, holder altså 100%

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

CBT (05-01-2006)
Kommentar
Fra : CBT


Dato : 05-01-06 23:53

Til den er færdig

"jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43bd4d7b$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej!
> Hvor længe skal en svinekam på 1200g have i ovnen? Har ikke prøvet at
> tilberede sådan en før...
>
> --
> Jakob



Brian S (06-01-2006)
Kommentar
Fra : Brian S


Dato : 06-01-06 00:33

"Til den er færdig"

Humor i verdensklasse!


Sabina H. (06-01-2006)
Kommentar
Fra : Sabina H.


Dato : 06-01-06 07:38

Brian S wrote:
> "Til den er færdig"
>
> Humor i verdensklasse!

men helt rigtigt om ikke andet ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk



Sabina H. (06-01-2006)
Kommentar
Fra : Sabina H.


Dato : 06-01-06 07:44

jakob wrote:
> Hej!
> Hvor længe skal en svinekam på 1200g have i ovnen? Har ikke prøvet at
> tilberede sådan en før...

det kommer an på ovnen og graderne ;)

når jeg laver svinekam gør jeg som følger:
starter med at ridse sværen efter, så der er ridset ned igennem fedtet, men
ikke ind i kødet....
jeg lægger stegen i bradepanden med sværen nedad, krydrer med salt og peber
og fylder vand i så sværen er dækket, smider en boullionterning i
vandet.....
stiller ovnen på ca 200 gr, og lader sværen koge i 20-30 minutter.....
herefter vendes stegen om, der fyldes salt på (godt ned imellem sværen) og
den stilles i ovnen igen (incl væsken).... der kigges til den ofte, og
sværen dryppes ofte.... når stegen ser ud som om den er færdig (sværen er
gyldenbrun og begyndt at blive hård) tages stegen ud og vandet hældes fra,
så man kan bruge det til sovs).... er sværen ikke helt sprød kan man lige
give den nogle minutter mere uden væske indtil den er fin fin..... denne del
af det kan tage ca en times tid vil jeg skyde på.... det kommer an på
hvordan stegen er, om den er tyk eller tynd og hvordan ovnen virker....

stegen tages herefter ud, dækkes med folie og et viskestykke og hviler men
jeg laver sovsen.... om det er nødvendigt at den hviler ved jeg ikke, men
det er bare sådan vores køkken fungerer bedst ;)


--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk



Michael Kjærsgård (06-01-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 06-01-06 21:56

> om det er nødvendigt at den hviler ved jeg ikke, men
> det er bare sådan vores køkken fungerer bedst ;)

Er det en opgave for dk.teknik.el ? ;)


--
Michael

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste