Lakridsis
Fra : Max

Dato : 04-01-06 21:40

Hej

Min kone har en svaghed for lakridsis, og hun mener der
ikke laves noget der dur mere af dem der sælger is i DK,
så hun havde pålagt mig at opfinde den, efter hendes smag,
perfekte lakridsis. Da jeg jo er og bliver en tøffelhelt, hvilket
jo også er OK, bare man erkender det, har jeg jo fulgt hendes
befaling og lavet en lakridsis hun betegner som verdens
bedste. Så jeg vil da ikke undlade at informere gruppens
læsere om mine anstrengelser.

Man starter med at tage 6 pasteuriserede æggeblommer
og piske dem sammen med 6 spiseskefulde sukker til de
er luftige, tager en halv times tid på røremaskinen.

Så piskes 6 dl piskefløde til flødeskum der er så stiv at
det er lige før det bliver grynet.

De to masser vendes stille sammen og der tilsættes ca.
100 g knuste lakridsbolcher og 5-6 dråber anisolie.

Det puttes i en passende form og fryses til is. Den egner
sig bedst til at komme direkte fra fryseren til bordet.

De knuste bolcher er Hot Shot Mix fra Støvring Bolcher,
købt i Netto og Anisolien er fra Matas.

Mvh Max

Fra : Helle

Dato : 04-01-06 23:22

> [...]
> sig bedst til at komme direkte fra fryseren til bordet.
>
> De knuste bolcher er Hot Shot Mix fra Støvring Bolcher,

Uuuhm det lyder da ellers lækkert. Kunne være jeg skulle prøve at lave det
en dag sidder og bliver helt lækkersulten.

Helle

Fra : Emil

Dato : 04-01-06 23:24

Max wrote:

> [...]
>befaling og lavet en lakridsis hun betegner som verdens
>bedste. Så jeg vil da ikke undlade at informere gruppens

Tak for info.

>De knuste bolcher er Hot Shot Mix fra Støvring Bolcher,
>købt i Netto og Anisolien er fra Matas.

Normalt anvendes 'Engelsk Lakrids', som købes i tynde stænger på
apoteket, for at opnå den rene lakridssmag.
Uden at vide det, vil jeg tro, at bolcherne inderholder salmiak,
(som i 'Gul Gajol'), hvilket, efter min ringe mening, ødelægger
smagsoplevelsen.

Anisolien synes jeg er en forbedring af den endelige smag; men
den skal bruges med stor forsigtighed (få dråber).

Lakridsisen bruges som tilbehør til kanelsukkermarinerede,
friturestegte annanasskiver, drysset med en smule kanelsukker,
anrettet på en let chokoladebund og pyntet med lidt
citronmelisseblade.

Hertil en sød musserende vin.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 04-01-06 23:52

Hej Emil

> Normalt anvendes 'Engelsk Lakrids', som købes i tynde stænger på
> apoteket, for at opnå den rene lakridssmag.

Jeg er selv en stor ynder af ren lakrids fra bl.a. Kingfisher, men
det er slet ikke den smag konen var ude efter

> Uden at vide det, vil jeg tro, at bolcherne inderholder salmiak,
> (som i 'Gul Gajol'), hvilket, efter min ringe mening, ødelægger
> smagsoplevelsen.

Jeg hader Gajol, men det er fordi de putter noget i den slags
pastiller jeg bare ikke kan lide, måske eucalyptus.

Hot Shot Mix indeholder (iflg. etiketten) sukker, glucosesirup,
lakridspulver, ammonniumchlorid, salt, aroma og farvestof
så det smager som skipperskrå bolcher.

> Anisolien synes jeg er en forbedring af den endelige smag; men
> den skal bruges med stor forsigtighed (få dråber).

Ja, det er en flaske der skal bruges med forsigtighed, lidt
fremhæver, meget ødelægger.

> Lakridsisen bruges som tilbehør til kanelsukkermarinerede,

Det ville være synd og bruge "min" is som tilbehør, den kan
sagtens klare sig selv uden tilsætninger.

> Hertil en sød musserende vin.

Ja, og den må du meget gerne selv beholde :) vi drikker
ikke vin her i huset.

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 05-01-06 00:33

Max wrote:

>Jeg er selv en stor ynder af ren lakrids fra bl.a. Kingfisher, men
>det er slet ikke den smag konen var ude efter

O.K. Således er vi så forskellige.

>Hot Shot Mix indeholder (iflg. etiketten) sukker, glucosesirup,
>lakridspulver, ammonniumchlorid, salt, aroma og farvestof

Det er ammoniumchloriden der ødelægger/forbedrer smagen, alt
efter temperament.

>Det ville være synd og bruge "min" is som tilbehør, den kan
>sagtens klare sig selv uden tilsætninger.

Jo, det kan enhver god is. Prøv alligevel, og lad dig overraske.
Det er videnskabeligt bevist, at netop denne kombination er
eventyrlig god for vore smagsløg.

>Ja, og den må du meget gerne selv beholde :) vi drikker
>ikke vin her i huset.

Min foretrukne drik er isvand. Til desserter må drikken gerne
have et sødligt strejf. Her bruger jeg ofte Rose´s Lime- eller
solbær-koncentrat, som jeg mener er noget af det bedste der kan
købes for rimelige penge, netop til denne dessert.

Det er personlige preferencer, som afgør valget.

m.v.h. Emil

Fra : Nette

Dato : 05-01-06 09:30

"Emil" skrev

> Normalt anvendes 'Engelsk Lakrids', som købes i tynde stænger på
> apoteket, for at opnå den rene lakridssmag.

Er det blød lakrids?
Og i så fald, skal det bare hakkes?

Tak for opskriften Max. :.)

Nette

Fra : Max

Dato : 05-01-06 09:50

Hej Nette

> Er det blød lakrids?
> Og i så fald, skal det bare hakkes?

Nej, engelsk lakrids er som glas og kan bare knuses, det kan
forøvrigt også købes som pulver nogle steder

> Tak for opskriften Max. :.)

Tak hellere min kone, det er hende der er primus motor :)

Mvh Max

Fra : Nette

Dato : 05-01-06 23:11

"Max" skrev

> Nej, engelsk lakrids er som glas og kan bare knuses, det kan
> forøvrigt også købes som pulver nogle steder

> Tak hellere min kone, det er hende der er primus motor :)

Tak og tak konen

Nette

Fra : Max

Dato : 05-01-06 23:34

Hej Nette

> Tak og tak konen

Skal jeg gøre, jeg glemte lige at sige at jeg altså ikke
bruger engelsk lakrids til min is, jeg bruger et pulver
der er lavet af spejderhagl, man kan lave det i en
blender, og det smager ganske anderledes end
engelsk lakrids, så man må vælge ud fra hvad man
selv kan lide.

Mvh Max

Fra : Nette

Dato : 06-01-06 13:09

"Max" skrev

> [...]
> der er lavet af spejderhagl, man kan lave det i en
> blender, og det smager ganske anderledes end
> engelsk lakrids, så man må vælge ud fra hvad man

Den fik jeg godt med.

Nette

Fra : Chris Jefsen

Dato : 05-01-06 15:32

Hej Max og gruppe!

jeg deler bestemt din kones passion for lakridsis, og jeg er sikker på at
din opskrift er perfekt. Jeg har dog fundet et sted i Århus, Paradis-is, der
efter min mening laver en meget lækker lakridsis. Den er meget cremet, og så
er den vist nok lavet på mælk, hvis man går op i den slags. Det er en isbar,
der kun har åbent om sommeren....men skulle I nu komme til Århus.(findes nu
også i Kbh.)
http://www.paradis-is.dk/om_paradis/index.htm

venligst

Chris

Fra : Ole Stigaard

Dato : 05-01-06 16:27

Thu, 05 Jan 2006 15:32:13 +0100, Chris Jefsen <Chris@herognu.dk> skrev:

> [...]
> isbar,
> der kun har åbent om sommeren....men skulle I nu komme til Århus.(findes

Der er åbent torsdag-søndag her i den kolde tid. Og deres is er ganske
rigtig fremragende!

Ole

Fra : Max

Dato : 05-01-06 16:39

Hej Chris

> din opskrift er perfekt. Jeg har dog fundet et sted i Århus, Paradis-is,
der
> efter min mening laver en meget lækker lakridsis. Den er meget cremet, og

Vi bor kun 50 km. fra Århus, så vi kommer der da engang imellem, ofte
i sommerhalvåret og jeg tror godt vi kender Paradis-is, men det er trods
alt ikke lige om hjørnet og der er jo ikke arbejde i at lave det selv når
man
først har fundet ud af hvordan, men tak for tipset alligevel, jeg vil huske
det når foråret melder sig igen og vi skal på skrammelmarked på Ingerslev
plads.

Mvh Max'

Fra : JS

Dato : 05-01-06 18:42

Chris Jefsen wrote:
> [...]
> i den slags. Det er en isbar, der kun har åbent om sommeren....men
> skulle I nu komme til Århus.(findes nu også i Kbh.)

Jeg synes faktisk at den i lystbådehavnen er bedre. Også hjemmelavet.