Haster!, oksefillet
Fra : Danielwj

Dato : 31-12-05 12:16

Sidder i lidt af en hastesag, har en dejlig stor oksefillet på 4,8kg der
skal serveres her til aften. Men hvor meget skal jeg give den, i hvor
lang tid, hvile tid osv osv osv.. En opskrift på en perfekt rød/rosa
oksefillet er hvad jeg står og mangler lige nu.

Jeg har et stegetermometer, men ved ikke hvor meget jeg stoler på det da
der er kommet vand ind i selve hovedet på det?, anyways.. så kan jeg vel
gå ud og teste det her senere hvis det er. Men kom frisk med jeres
tilberednings råd ihvertfald.

På forhånd tak, Daniel W Johansen.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 31-12-05 12:48

On Sat, 31 Dec 2005 12:16:13 +0100, Danielwj <DanielwjNIX@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
> der er kommet vand ind i selve hovedet på det?, anyways.. så kan jeg vel
> gå ud og teste det her senere hvis det er. Men kom frisk med jeres

Hej Daniel
Jeg har lige postet denne opskrift til en anden har er den også til dig.
Det er umuligt at sige noget om den præcise stegetid. en file
kan jo variere meget i størelsen. Det er MEGET stor forskel
på en tilbudsfile af marenmalkeko og en file fra et stykke
kødkvæg som limusine eller herford. Og du kan ikke gå efter X
antal kg svarer til Y minuter. For det kommer an på hvor tyk
stegen er. En lang tynd steg skal have kortere tid end en kort
tyk steg. Selv om de vejer det samme.
Men du skal gå efter en kerne temperatur imellem 60c-75c. 60c
er meget rød/blodig og 75c er totalt gennemstegt. Normalt går
jeg efter 65 og lader stegen hvile utildækket 15 minuter på
spækbrættet, så passer det at stegen er rød uden at være rå.
Imho er det ærveligt at gennemstege en file. Den bliver let
tør. Hvis du har gæster som helst vil have gennemsteget så
kan du jo servere endestykkerne for dem.

Jeg plejer at stege sådan en file må denne måde. Først
15minuter ved fuldvarme 300c derefter lukker jeg ovnen lidt
op for at få noget varme ud og skruer ned på 150c. Så steger
den færdig i 30-60 minuter alt efter størrelsen.

--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"