/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Olsenbanden og product placement
Fra : tommyhansenjensen@gm~


Dato : 29-12-05 11:46

Så den gamle Olsenbandefilm fra 1972 for et par dage siden, og tænkte
på, om man allerede dengang arbejdede med begrebet product placement i
dansk film?

Det var i hvert fald påfaldende hvor meget der blev fokuseret på:

Handelsbanken
Houlberg Pølser
Grøn Tuborg
A.C. Bang
BT (på travbanen)
Hotel Sheraton
Den gule enke-champagne
Guld Tuborg
Sterling
Lufthansa
Swissair
SAS
Johnny Walker
Ekstra Bladet

VH

Tommy


 
 
ha (29-12-2005)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 29-12-05 16:51

tommyhansenjensen@gmail.com wrote:
> Så den gamle Olsenbandefilm fra 1972 for et par dage siden, og tænkte
> på, om man allerede dengang arbejdede med begrebet product placement i
> dansk film?

Hæ hæ, det samme har jeg faktisk tænkt på. Jeg blev opmærksom på
"fænomenet" da jeg den anden dag så "Dyrlægens Plejebørn - 1968",
her var der et klip med Dirch Passer (dyrlægen) som sang den gamle
reklamesang for Fona, "De er så flinke hos FONA ....."
(en reklamesang som man sikkert skal være lidt oppe i årene for at kende).

Scenen var optaget hvor Dirch Passer stod på fortovet, angiveligt med
et vejkryds i baggrunden, for straks Dirch istemte sangen, kom der en
varebil fra FONA og parkerede lige bag ham,

Så ja, jeg er overbevist om at begrebet fandtes i 1968, - og dermed
også i 1972.

/ha



Mikkel Møldrup-Lakje~ (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~


Dato : 29-12-05 17:12

tommyhansenjensen@gmail.com skrev:
> Så den gamle Olsenbandefilm fra 1972 for et par dage siden, og tænkte
> på, om man allerede dengang arbejdede med begrebet product placement i
> dansk film?

Interessant spørgsmål - som jeg ikke tidligere har stillet mig selv, når
jeg har set filmene. Men nu hvor den slags reklamer bruges i så mange
nyere film, er der noget jeg er blevet meget mere bevidst om, når jeg
ser film. Selvfølgelig især fordi det fungerer så dårligt i mange film,
hvor reklamerne ikke er ordentligt indarbejdede, men virker påklistrede.

Men der er også et andet aspekt:

I Olsenbandefilmene synes jeg brugen af f.eks. Tuborg først og fremmest
har den effekt at skabe en letgenkendelig verden, som seerne er
fortrolige med. Alle navnene fra det virkelige Danmark placerer
historien i tid og sted - "vores allesammens Danmark".

Mikkel

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177548
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408803
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste