Ibenholt?
Fra : Aksel Petersen

Dato : 25-01-06 22:31

Vi har et ca 2 hundrede år gammelt, såkaldt tobaksskab. Det er af egetræ, men i
fronten er der på hver side af midterlågen to sorte drejede søjler ca. 75 cm
høje.
Skabet har 4 sorte kuglefødder, som jeg er overbevist om er af fyrretræ. En dag
havde vi besøg af en snedker, som så skabet, og han mente, at det er meget
sandsynligt, at de to søjler er af ibenholt.
Hvordan kan man se, om dette er tilfældet? Alternativet er nok sortmalet
fyrretræ. Jeg må sige med det samme, at jeg nænner ikke at skære i dem.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Lars

Dato : 26-01-06 01:01

Aksel Petersen skrev:
> [...]
> Hvordan kan man se, om dette er tilfældet? Alternativet er nok sortmalet
> fyrretræ. Jeg må sige med det samme, at jeg nænner ikke at skære i dem.

Ibenholt, der bl.a. er kendt fra sorte tangenter på flygeler, har en
meget tæt og fin træstruktur og kan fremstå som om det var lakeret. Men
ved nærmere eftersyn kan man godt se strukturen - og man kan slet ikke
kan tage fejl ifht. så grove strukturer som fyrretræ el. lign.

Hvis søjlerne er malet/lakeret (tjek for penselstrøg) kunne det måske
minde om ibenholt, men normalt lakerer/maler man det slet ikke.

Hvis du kan trykke en negl ind (på et usynligt sted) er det med
sikkerhed ikke ibenholt, der er 5-6 gange så hårdt som fyrretræ og mere
end tre gange så hårdt som teak.

Lars

Fra : jfo

Dato : 26-01-06 14:30

Hej Lars.

Lader til at du har forstand på træ

Hvilke karakteristika har rosentræ i forhold til dem du nævner
her under? Skakbrikker er ofte lavet af ibenholt eller rosentræ.

-Jfo

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-01-06 17:17

"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hej Lars.
>
> Lader til at du har forstand på træ
>
> Hvilke karakteristika har rosentræ i forhold til dem du nævner
> her under? Skakbrikker er ofte lavet af ibenholt

Det tvivler jeg meget på. Ibenholt er så hårdt, at man ikke kan skære i
det med en kniv. Det kan kun bearbejdes skærende med værktøj forsynet
med hårdtmetalsplatter, hvis vi taler om kærnetræet. Splinten er derimod
meget blødere, og lyst i farven ca. som bøg. Det kan man sikert nok
skære til skakbrikker, men det var vel ikke de lyse brikker, du tænkte
på?

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-06 20:23

Preben Andersen wrote:
> [...]
> Splinten er derimod meget blødere, og lyst i farven ca. som bøg. Det
> kan man sikert nok skære til skakbrikker, men det var vel ikke de

Det er klart nemmere at bearbejde ibenholt med hårdmetalværktøj, men den
opfindelse er højst 100 år gammel og man har brugt ibenholt længe før.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-01-06 22:48

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Det er klart nemmere at bearbejde ibenholt med hårdmetalværktøj, men
> den opfindelse er højst 100 år gammel og man har brugt ibenholt længe
> før.

""Widia" steht im Deutschen für "Hart Wie Diamant".

Widia drängte 1926 mit der ersten Innovation in den Markt: der
Entwicklung des ersten Hartmetalls für den Einsatz als
Hochleistungsschneidstoff. Es folgten noch viele weitere innovative
Widia-Produkte:"

http://www.widia.com/widia/de/widia/about.jhtml

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 07:37

Erik Olsen wrote:

> [...]
> Entwicklung des ersten Hartmetalls für den Einsatz als
> Hochleistungsschneidstoff. Es folgten noch viele weitere innovative

Hårdmetalsliberiet hvor jeg var i lære havde en Widia-bog fra omkring 1930.
Alle modellerne havde sjove frisurer

Stig Bang-Mortensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-01-06 07:20

"Stig Bang-Mortensen" <sbmatmortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er klart nemmere at bearbejde ibenholt med hårdmetalværktøj, men
> den
> opfindelse er højst 100 år gammel og man har brugt ibenholt længe før.

Ja, men en skakbrik er så lille, at den nok kræver en kniv for at blive
formet, og det Ibenholt jeg har set (fra Vestafrika) kan ikke bearbejdes
med kniv eller almindelige billedskærerjern.

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 07:35

Preben Andersen wrote:
> [...]
> blive formet, og det Ibenholt jeg har set (fra Vestafrika) kan ikke
> bearbejdes med kniv eller almindelige billedskærerjern.

Har man så slebet sig ud af det tidligere?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-01-06 09:09

"Stig Bang-Mortensen" <sbmatmortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har man så slebet sig ud af det tidligere?

Det kunne jeg forestille mig.

mvh
Preben

Fra : Max

Dato : 27-01-06 09:19

Hej

> Har man så slebet sig ud af det tidligere?

Man har skåret det ud så længe man kender til

http://en.wikipedia.org/wiki/Ebony

Mvh Max

Fra : jfo

Dato : 27-01-06 10:27

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> [...]
> blødere, og lyst i farven ca. som bøg. Det kan man sikert nok skære til
> skakbrikker, men det var vel ikke de lyse brikker, du tænkte på?

Wikipedia :
http://en.wikipedia.org/wiki/Ebony
Traditionally, the black pieces in chess were made from ebony

Her kan man købe skakbrikker af ibenholt :
http://www.gamesweb.dk/products.asp?cat=5

Men tilbage til rosentræ. Hvilke karakteristika har det?

Mvh. Jfo

Fra : Max

Dato : 27-01-06 11:04

Hej

> Men tilbage til rosentræ. Hvilke karakteristika har det?

http://www.antikabc.dk/antik-dk/index.aspx?id=10&dbid=4498&q=p

Mvh Max

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-01-06 11:45

Preben Andersen skrev:
> [...]
> meget blødere, og lyst i farven ca. som bøg. Det kan man sikert nok
> skære til skakbrikker, men det var vel ikke de lyse brikker, du tænkte

Man løste problemet ved at skifte jern hele tiden.

Fra : Per H

Dato : 26-01-06 14:51

On Thu, 26 Jan 2006 01:01:05 +0100, Lars <jubija@yahoo.dk> skrev:

>Hvis du kan trykke en negl ind (på et usynligt sted) er det med
>sikkerhed ikke ibenholt, der er 5-6 gange så hårdt som fyrretræ og mere
>end tre gange så hårdt som teak.

og tungt som bare fanden.

er der ikke noget med at det bliver solgt i vægt.

Vh Per

Fra : Max

Dato : 26-01-06 15:21

Hej Per

> er der ikke noget med at det bliver solgt i vægt.

Godt træ og tovværk sælges efter vægt :)

Mvh Max