Skal gulvet det grundes!
Fra : Dennis K. J.

Dato : 23-01-06 18:32

Hej

Jeg skal nu snart igang med at lægge gulvfliser i kælderen. Gulver er
spartlet med en selvnivilerende-spartelmasse. Er det nødvendigt at grunde
gulvet først inden fliserne lægges? Eller kan fliserne (fliseklæberen)
lægges direkte oven på spartelmassen.

/Dennis

Fra : Kay Larsen

Dato : 23-01-06 21:01

> [...]
> spartlet med en selvnivilerende-spartelmasse. Er det nødvendigt at grunde
> gulvet først inden fliserne lægges? Eller kan fliserne (fliseklæberen)

Ja, det kan lægges direkte ovenpå. Ja, det SKAL direkte ovenpå.

--
Hilsen Benny

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 23-01-06 23:00

"Dennis K. J." <skriv_ikke_til_denne_m@il.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spartlet med en selvnivilerende-spartelmasse. Er det nødvendigt at grunde
> gulvet først inden fliserne lægges? Eller kan fliserne (fliseklæberen)

Det er altid en god ide at prime på sugende underlag,
men følg fabrikantens anvisninger.

Fra : Dennis K. J.

Dato : 24-01-06 16:37

Hm.. det blev jeg ikke meget klogere af.

Fra : John

Dato : 24-01-06 19:52

> [...]
> spartlet med en selvnivilerende-spartelmasse. Er det nødvendigt at grunde
> gulvet først inden fliserne lægges? Eller kan fliserne (fliseklæberen)

Næ, det må være svært med 2 indlæg, som modsiger hinanden.

Men, man grunder kun i vådrum ( med gummihud) er det ikke vådrum skal du
ikke grunde, det klæber fint på din spartelmasse.

John

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 24-01-06 20:56

"John" <john@taform.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men, man grunder kun i vådrum ( med gummihud) er det ikke vådrum skal du
> ikke grunde, det klæber fint på din spartelmasse.

Det er ikke korrekt, sugende overflader anbefales generelt primet af mange
producenter af både fliseklæb og andre overfladebehandlingsprodukter.
En primer er i k k e en fugtmenbran, men derimod en forsegling af
underlaget
for bedre vedhæftning. En primer går i dybden og lukker porrene i
materialet.
Jeg ville ikke være så betænkelig ved en nyere beton eller slidlag, men et
spartlet gulv er normalt sugende afh. af spartel type/fabrikat.

http://www.mira-byggeprodukter.dk/Default.aspx
http://www.alfix.dk/
http://www.ceresit.dk/
http://www.lip.dk
http://www.mapei.com/MapeiAmericas/en/index.htm
http://www.ardex.dk/

Alle anbefaler primer/forsegler, men det er selvfølgelig op til en selv i
sidste ende.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 25-01-06 03:08

Hans M. Pedersen wrote:

> [...]
> http://www.ardex.dk/
>

> Alle anbefaler primer/forsegler, men det er selvfølgelig op til en

Hej Hans
Jeg har kun været inde på siderne fra alfix og ardex, men hvor står der at
de anbefaler primer i ovennævnte tilfælde?
Ebbe

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 25-01-06 18:01

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87ups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Hans
> Jeg har kun været inde på siderne fra alfix og ardex, men hvor står der at
> de anbefaler primer i ovennævnte tilfælde?
> --

Hvis du kigger under arbejdsudførelse f.eks.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 25-01-06 18:47

Hans M. Pedersen wrote:
> "Ebbe Rasmussen" <ebbe87ups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kigger under arbejdsudførelse f.eks.

Kan godt være det er mig der ikke kan finde det, men vil du så ikke udtrykke
dig lidt tydeligere, trin for trin så jeg, og med mig flere, kan finde det?
Og der bliver spurgt om der skal bruges primer til fliseklæber.
Ebbe

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 27-01-06 00:18

> [...]
> finde det?
> Og der bliver spurgt om der skal bruges primer til fliseklæber.

http://www.lip.dk/?ID=386&WEBID=0

Side 2
http://www.mira-byggeprodukter.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2fFiler%2f063226_alt_til_flise_DK.pdf

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 27-01-06 10:13

Hans M. Pedersen wrote:

> http://www.lip.dk/?ID=386&WEBID=0

> [...]

Jeg kan stadig ikke se at der nogle steder står at der skal bruges primer på
selvnivelerende spartelmasse før fliseklæber.
Den selvnivelerende spartelmasse hører ikke til gruppen "stærkt sugende
underlag".

Så med mindre du kan gøre det bedre må jeg konkludere at du ikke kan, som
påstået af dig, henvise til et sted hvor det står.
Ebbe

Fra : Dennis K. J.

Dato : 27-01-06 18:34

> [...]
>
> Så med mindre du kan gøre det bedre må jeg konkludere at du ikke kan, som
> påstået af dig, henvise til et sted hvor det står.

Jeg har valgt IKKE at bruge primer først. Jeg forhørte mig i byggemarkedet
og de sagde at det ikke var nødvendigt. (dermed ikke sagt at de kan tage
fejl)

/Dennis