Snerydning - grusning - saltning
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-01-06 14:05

Er der en hjemmeside med tips og gode råd om vinterforanstaltning? Jeg
tænker på sådan noget som i hvilket forhold man blander grus og vejsalt
for at få en optimal virkning på glatførebekæmpelse når der er faldet ny
sne, eller når der kommer isslag. Kornkurve på gruset. Og andre tips.

Er ny parcelhusejerægtefælle (det er mig der har ondt i ryggen lige nu).
Jeg har forsøgt med forskellige kombinationer af søgeord på Google, men
jeg finder ikke rigtig noget informativt.

På forhånd tak.

Fra : Martin

Dato : 20-01-06 16:28

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har forsøgt med forskellige kombinationer af søgeord på Google, men
> jeg finder ikke rigtig noget informativt.

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=1813

Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-01-06 19:57

Martin <ole@ole.ole> wrote:

> http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=1813

Tak for linket. Der står mere end de sider jeg ellers har læst. Men jeg
savner info om grus/vejsalt blanding. I øjeblikket har vi isslag og nu
der lige lidt plus grader, men temp kan snart være på vej ned igen, og
det regner. Jeg har både gruset og bagefter saltet - i den rækkefølge.

Og så har vi fjernvarme - ingen brændeovn.

I øvrigt har vores lokalsprøjte (Sjællandske - tidl Sjællandske Tidende,
der er en Berlingske-klon) artikler om problemerne med forureningen fra
brændeovnene: Røgforurening fra landets 700.000 brændeovne koster liv og
samfundet milliarder af kroner. Så jeg tror ikke vi vil anskaffe os en
brændeovn.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-01-06 20:32

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> der lige lidt plus grader, men temp kan snart være på vej ned igen, og
> det regner. Jeg har både gruset og bagefter saltet - i den rækkefølge.

Vi har såadn en god blanding stillet til rådighed i vores
grundejerforening, det er mange gange mere effektivt end alm. vejsalt.
jeg mener vores formand fik en aftale med noget kommunalt da de vist
brugte det samme. Det er en eller anden form for blanding mellem
semi-fint salt og alm. grus. Vi har en hel kasse (1-2 kubikmeter)
stående som vi bare tager af, men jeg kunne forestille mig hvis du
ringer til teknisk forvaltning i din kommune vil de kunne hjælpe dig.
Her omkring Århus har jeg flere steder set at det er 'salt-grus' der er
spredt på fortovet, så jeg tænker at det måske er kommunen der har disse
forbindelser.

Kom lige til at google lidt, fandt flg.

http://www.maxit.dk/indhold/maanedens_tip/default.asp?id=2

Held og lykke med jagtning, ellers så køb noget fint brudt grus (dvs.
noget der er brudt i stenbrud og ikke grus/sand hentet fra havet) og
bland med halv vejsalt så tror jeg det bliver en rigtig fornuftig
blanding der kan bruges.

Thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-01-06 21:04

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalidated> wrote:

<snip>

> Kom lige til at google lidt, fandt flg.
>
> http://www.maxit.dk/indhold/maanedens_tip/default.asp?id=2

Mange tak!

: Fryser til 'sandpapir'
:
: Sandsalt har endnu en væsentlig fordel, når temperaturen kommer under
: deafgørende minus 6 grader. Når det tynde vandlag på fliser og trapper
: igen fryser til is, fastfryses det sand, der er strøet ud. Dermed får
: overfladen en skridsikker belægning à la sandpapir, som er tryg og
: sikker at færdes på. Glatførebekæmpelsen virker fortsat, og man er fri
: for at strø mere salt.

Det er bl.a mit problem. Men vi har osse efterfølgende regn. Men dog
ikke under 6 minus grader, men jeg havde heller ikke saltet sammen med
gruset. Det kom første bagefter.

Så gruset (groft - men ikke sand) alene virker ikke som "sandpapir". Det
får bare et lag is ovenpå.

Jeg kigger på det med sand.

> [...]
> noget der er brudt i stenbrud og ikke grus/sand hentet fra havet) og
> bland med halv vejsalt så tror jeg det bliver en rigtig fornuftig

Mange tak. Næste gang, kommer der andre boller på suppen!

Det undre mig i øvrigt, at jeg kan læse at f.eks Odense Kommune tilbyder
at man kan hente grus til glatføre bekæmpelse gratis - mens det ikke er
tilfældet for andre kommuner, f.eks Slagelse.

Jeg tror jeg kunne ha' sparet en hel del vejsalt hvis det havde været
tilfældet. Jeg fandt frem til en bunke grus den tidligere ejer havde
haft liggende i baghaven - efter lidt søgen under snebunkerne, der hvor
jeg mener at ha' set bunken førhen.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-01-06 21:26

Axel Hammerschmidt wrote:

> Så gruset (groft - men ikke sand) alene virker ikke som "sandpapir". Det
> får bare et lag is ovenpå.

Ja og nej... grus virker faktisk ganske glimrende... men hvis der kommer
vand der fryser til is så vil det dække gruset og blive glat. Der
hjælper salt med at tø isen op, men kun indtil et givent tidspunkt hvor
saltkoncentrationen er lav nok til at fryse til is omkring -2 grader.

> [...]
> tilfældet. Jeg fandt frem til en bunke grus den tidligere ejer havde
> haft liggende i baghaven - efter lidt søgen under snebunkerne, der hvor

Hehe... ja jeg skal ikke kunne sige om Århus kommune har en lign. aftale
med private... men jeg tror faktisk det kan være en god ide at de
tilbyder løsninger for fx. grundejerforeninger til at starte med. Jeg
har selv brugt alm. vejsalt (Pingo eller lign) og det virker IMO kun i
begrænset omfang hvis der kommer nedbør.

Men meget af vores glatførebekæmpelsesproblem har også noget med den
vejrtype vi har. Mange steder anvender man ikke salt da effekten kan
være livsfarlig hvis det er tilstrækkelig koldt. Istedet acceptere man
fastkørt sne, har ordentlig fodtøj på både fødder og biler og ellers
bruger rigtig grus til veje og stier. Dette virker ganske fint i de egne
men problemet er nok den veksling mellem plus og minus grader.

Thomas

Fra : Calle.

Dato : 21-01-06 01:23

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> noget der er brudt i stenbrud og ikke grus/sand hentet fra havet) og
> bland med halv vejsalt så tror jeg det bliver en rigtig fornuftig

Og hvorfor må det så ikke være fra havet, så har du da en lille del af
saltet i forvejen. Det kan sku da være lige gyldigt hvor sandet kommer fra.
--
**** Calle ****

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-01-06 09:40

Calle. wrote:

> Og hvorfor må det så ikke være fra havet, så har du da en lille del af
> saltet i forvejen. Det kan sku da være lige gyldigt hvor sandet kommer fra.

Sand/grus fra havet er små fine runde sandkort uden nogle kanter
overhovedet. Rigtig brudt sand/grus har en masse skarpe kanter som gør
at det automatisk bider fast i isen når der kommer tryk på. Du kan
derved faktisk spare en hel del på gruset.

Thomas

Fra : Calle.

Dato : 21-01-06 17:43

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> at det automatisk bider fast i isen når der kommer tryk på. Du kan
> derved faktisk spare en hel del på gruset.

Jeg er godt klar over at de er runde, men de er stadig så små at de nok skal
gå i isen. Hvorfor spare på havsand?
--
**** Calle ****

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-01-06 09:45

On Sat, 21 Jan 2006 01:22:33 +0100, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Og hvorfor må det så ikke være fra havet, så har du da en lille del af
>saltet i forvejen. Det kan sku da være lige gyldigt hvor sandet kommer fra.

Sand fra havet/stranden er slidt runde i kornene, bakkematerialer er
skarpe. Jeg har godt nok ikke prøvet at strø strandsand som
glatførebekæmpelse, men jeg tror ikke det vil være specielt velegnet.
Men nok bedre end ingenting.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-01-06 12:24

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> skarpe. Jeg har godt nok ikke prøvet at strø strandsand som
> glatførebekæmpelse, men jeg tror ikke det vil være specielt velegnet.

I mange byer i Grønland anvender man ofte sand der er pumpet op fra
havet, og det er ikke voldsomt effektivt men det virker dog alligevel
bedre end ingenting. Der bruger man så ikke salt da det giver nogle ret
uheldige effekter når temp kommer under -6-8 grader. Det er billigere at
pumpe op med sandsuger end at bryde et fjeld til småstykker. Brudt sand
sidder meget bedre fast i isen.

Thomas

Fra : Calle.

Dato : 21-01-06 17:44

Mads Lie Jensen wrote:

> Men nok bedre end ingenting.

Jeps, min pointe
--
**** Calle ****

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-01-06 00:03

> [...]

> brændeovnene: Røgforurening fra landets 700.000 brændeovne koster liv og
> samfundet milliarder af kroner. Så jeg tror ikke vi vil anskaffe os en

Har du læst undersøgelsen ?

Den er total til grin - Køb du bare en brændeovn.

Hygge
MJ

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-01-06 17:41

Martin Jørgensen <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du læst undersøgelsen ?

Nej.

> Den er total til grin - Køb du bare en brændeovn.

Det hjælper jo ikke, når det er de andre brændeovne der sviner.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-01-06 21:53

> Nej.

Her er den.
http://www2.dmu.dk/1_viden/2_Publikationer/3_arbrapporter/rapporter/AR212.pdf
som PDF.

> Det hjælper jo ikke, når det er de andre brændeovne der sviner.

Ehm var din begrundelse ikke, at du ikke ville skaffe en pga. forurening?

Hygge
MJ

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-01-06 23:48

Martin Jørgensen <martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> should have
written:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<snip>

> Her er den.

<snip>

> som PDF.

Tak!

Hvorfor mener du (når du skriver: undersøgelsen) at det er en rapport
Sjællandske henviser til? Er det den eneste rapport om forurening fra
brændeovn?

> Ehm var din begrundelse ikke, at du ikke ville skaffe en pga. forurening?

Hvordan er den total(t) til grin?

Fra : Calle.

Dato : 21-01-06 01:20

Axel Hammerschmidt wrote:
> I øvrigt har vores lokalsprøjte (Sjællandske - tidl Sjællandske
> Tidende, der er en Berlingske-klon)

Tænkte sku nok du kom fra øen!

--
**** Calle ****

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-01-06 17:41

Calle. <fake@fake.fake> wrote:

> Tænkte sku nok du kom fra øen!

Jeg er faktisk tilflytter. Kommer fra København.

I øjeblikket forsøger de lokale politikere at beholde deres politi og
domstol. Justitsmor vil samle det i Næstved, af politi- og
domstolsfaglige hensyn siger hun.

Men hun var vist på et tidligere tidspunkt kommet til at sige, at det
var fordi Slagelse fik Garderhusarregimentet.

Nogle Slagelse advokater har så som modtræk brugt det faglige argument,
at det meste af kriminaliteten i området geografisk befinder sig på
strækningen Slagelse - Korsør og det vil betyde lang mere transport.

Det argument kom selvfølgelig først frem efter vi var flyttet

Fra : Calle.

Dato : 21-01-06 17:47

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg er faktisk tilflytter. Kommer fra København.

Det var også det jeg hentydede til.
Det kan kun være en Københavner, der er vant til at det ofentlige klarer ALT
for dem.

--
**** Calle ****

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 20-01-06 17:07

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> [...]
> Jeg har forsøgt med forskellige kombinationer af søgeord på Google, men
> jeg finder ikke rigtig noget informativt.

Jeg tramper godt på sneen til den er tætpakket og så tømmer
jeg askeskuffen fra brændeovnen i en fin stribe fra huset og
ud til vejen. Man står 100% godt fast bagefter. Nemt og gratis.
Man skal dog huske at lade støvlerne stå på en avis når man
kommer ind :) ellers kan det godt svine lidt.

Salt og grus smadrer biler, cykler, hundepoter, planteliv etc.
så det vil jeg helst undgå i min indkørsel og have.

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
"Do you know what the chain of command is here?

Fra : Anja

Dato : 20-01-06 21:23

> [...]
> for at få en optimal virkning på glatførebekæmpelse når der er faldet ny
> sne, eller når der kommer isslag. Kornkurve på gruset. Og andre tips.

Hej

Jeg har en spand grus stående på kakkelovnen så det er varmet lidt op - det
kan jo varmes op andre steder - men det gør at når jeg spreder det foran
vores hus så lægger det sig ned i isen og giver et ru lag at gå på. Hvis det
kun er sne altså ikke isglat blander jeg det med salt 1/3 salt og 2/3 grus.
Anja

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-01-06 18:33

Anja <salg@holdum.dk> wrote:

> [...]
> kun er sne altså ikke isglat blander jeg det med salt 1/3 salt og 2/3 grus.

Nu har jeg en spand grus og vejsalt i forholdet 4 til 1 stående ude i
vores bryggers.

Gruset lå i en bunke i baghaven - nok ikke helt den helt rigtige
kornkurve, 0 - 4 mm, men sikkert noget i retning af 0 - 3,5 mm, dvs tæt
på. Det er overskud fra nabohuset, der fik lagt SF-sten (fugeknaster) på
indkørslen for nogle år siden, har jeg fået at vide.

Fra : Calle.

Dato : 21-01-06 01:16

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> vejsalt for at få en optimal virkning på glatførebekæmpelse når der
> er faldet ny sne, eller når der kommer isslag. Kornkurve på gruset.

bliver du ikke lidt for teoretisk nu.
Os normalt dødelige smider lidt sand hvis der er glat, uden at tænke på
kornkurve. Du må da have læst så længe, at du ikke har oplevet den virkelige
verden
--
**** Calle ****

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-01-06 18:05

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> [...]
> Os normalt dødelige smider lidt sand hvis der er glat, uden at tænke på
> kornkurve. Du må da have læst så længe, at du ikke har oplevet den

Sådan er det jo nu. Man kommer direkte hjemme fra mor, så på uni og når man
så er omkring de 35 skal man pludseligt selv til at finde ud af livet for
man har jo aldrig prøvet så meget som at smøre en madpakke. Det er direkte
fra baby til voksen Men han kan jo ikke selv gøre for det, dine egne
børn bliver sikkert ligesådan.

Steen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-01-06 18:33

Steen Jakobsen <noway@nopost1.tele.xx> wrote:

<snip>

> [...]
> man har jo aldrig prøvet så meget som at smøre en madpakke. Det er direkte
> fra baby til voksen Men han kan jo ikke selv gøre for det, dine egne

Hmm! Jeg har skam allerede bygget færgelejer, atomkraftværk og broer

Fra : Jens G

Dato : 21-01-06 10:11

On Fri, 20 Jan 2006 14:04:51 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

> [...]
>for at få en optimal virkning på glatførebekæmpelse når der er faldet ny
>sne, eller når der kommer isslag. Kornkurve på gruset. Og andre tips.

Når jeg, i min egenskab af kasserer i grundejerforeningen, en gang om
året bestiller grus til grusning, siger vognmanden altid: "Så skal du
have 0/4 grus", og det får jeg så.

Men hvilke egenskaber 0/4 grus har, aner jeg ikke. Det er vist ikke
godt at lægge fliser i.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-01-06 17:41

Jens G <nospam051214@kabelmail.dk> wrote:

> Når jeg, i min egenskab af kasserer i grundejerforeningen, en gang om
> året bestiller grus til grusning, siger vognmanden altid: "Så skal du
> have 0/4 grus", og det får jeg så.

Det lyder fornuftigt. Mange tak.

> Men hvilke egenskaber 0/4 grus har, aner jeg ikke. Det er vist ikke
> godt at lægge fliser i.

Du kan få en ide om egenskaberne ved at kigge på billederne lidt ned af
siden her:

http://www.dansand.dk/index.asp?id=2814