Lakering - blank overflade.
Fra : B. Svensen

Dato : 13-01-06 22:32

Jeg er ved at lakere en skrivebordsplade med vandbaseret
blank (80) lak. Men overfladen bliver ikke helt blank.
I lakken dannes der meget små blærer, så overfladen
er ikke så glat, som jeg gerne ville have den.
I Silvan har jeg købt et par små ruller, som skulle
give den glatte overflade. Der står på rullerne
at lige den type er beregnet til glatte overflade.

Har nogen erfaring hermed, altså glatte
lakoverflader?

--
Hilsen Bent S.

Fra : Max

Dato : 13-01-06 22:45

Hej Bent

> Jeg er ved at lakere en skrivebordsplade med vandbaseret
> blank (80) lak. Men overfladen bliver ikke helt blank.

En glans 80 er jo heller ikke helt blank.

> I lakken dannes der meget små blærer, så overfladen
> er ikke så glat, som jeg gerne ville have den.

Det er fordi lakken tørre for hurtigt, så når luften
ikke at undvige. Vælg et koldere sted at lakere.

> Har nogen erfaring hermed, altså glatte
> lakoverflader?

Lak baseret på opløsningsmidler kan
være en løsning, tynd lak, og mange
lag, og slibning ind imellem. Min gamle
far holdt sig ikke tilbage for at give et
skrivebord lak 40 gange.

Mvh Max

Fra : Zilly ink

Dato : 13-01-06 22:38

B. Svensen wrote:
> Jeg er ved at lakere en skrivebordsplade med vandbaseret
> blank (80) lak. Men overfladen bliver ikke helt blank.
> I lakken dannes der meget små blærer, så overfladen
> er ikke så glat, som jeg gerne ville have den.

Fortynd lakken en lille smule, slib bordet med fint sandpapir,
tør efter og rul nu med den let fortyndede lak. Sørg for ikke at
komme tilbage i den våde lak mere end en/to gange - stryg jævnt
og tryk ikke rullen ned mod bordet mens du ruller.

lad tørre - slib igen og gentag.

Det er bedst og sæføli´ mest tidskrævende at køre tyndt på og
slibe flere gange, men du får en meget pænere og holdbar
overflade

--
zillyink.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-01-06 23:24

> Jeg er ved at lakere en skrivebordsplade med vandbaseret
> blank (80) lak. Men overfladen bliver ikke helt blank.

Nej, det gør vandbaseret lak ikke. Prøv ved 15 grader og en meget høj
luftfugtighed, men forvent ikke at det bliver helt perfekt.

Skal det være helt blankt, så skal det ikke være vandbaseret.

Mvh Maria