/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Pejseindsats: åben eller lukket system?
Fra : Erik


Dato : 06-01-06 00:47

Hej

Jeg har så småt besluttet at købe en pejseindsats.

Jeg er i tvivl om man skal vælge et åbent system eller et lukket system.
(Man kan se billeder af begge systemer på f.eks. denne side:
http://www.lytjohan.dk/enestepaa.htm).
Her fremgår det i øvrigt, at Lytjohan anbefaler et åbent system - og
argumentationen lyder da nogenlunde tilforladelig.

Men er der andre forhold, man bør tage med i betragtning?

Jeg undrer mig over, at producenterne ikke er enige om at anbefale enten den
åbne eller det lukkede system. Der er ikke nogen videre prisforskel. Har
nogen et bud?

mvh
Erik




 
 
STIG RASMUSSEN (06-01-2006)
Kommentar
Fra : STIG RASMUSSEN


Dato : 06-01-06 20:07

En pejseindsats er en 0 løsning er ren hygge hvis den er lukket en åben
bruger mere luft fra stuen altså også varm luft.
>
>
>




begin 666 p.gif
M1TE&.#EAB0`1`( !```3S/___R'Y! $```$`+ ````")`!$```+1C(^IR^T/
MHYRTVHNSWKS[#S[ 6(TFH)WD828H\RIO'$XQ+;L?/K,(_H,9@#4'KW'T')-#
M7U,8(!:ABU9T]0S.L%?@TNB,LK"]+LUJ_I'%5^2XS.:=AO"Z2Y6MAKU/NXX=
MY[0"]R<X!YB7A6?&% 2&`JDVV+=G=4-GZ4A%69@(R+<9EA@9J<AY^6F*. I&
MI]JH&LBJYYFZ=RJ8RRG+6T5RPW66\R8Y["N%^E:V%6R)UB7*-34]+=79H9*M
9O<W=[?T-'BX^_DQM?HZ>KK[.WN[N40``.P``
`
end


Poul Christensen (06-01-2006)
Kommentar
Fra : Poul Christensen


Dato : 06-01-06 20:09

"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> wrote in
news:43bebfc6$0$8824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> En pejseindsats er en 0 løsning er ren hygge hvis den er lukket en
> åben
> bruger mere luft fra stuen altså også varm luft.
> >
> >
> >
>
>
>
>
> begin 666 p.gif
> Attachment decoded: p.gif
> `
> end

Gider du ikke fjerne den forb...... gif-fil

Mvh
poul christensen


Erik (06-01-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 06-01-06 20:48


"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:43bebfc6$0$8824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> En pejseindsats er en 0 løsning er ren hygge hvis den er lukket en åben
> bruger mere luft fra stuen altså også varm luft.

Hej Stig

Undskyld, men jeg forstår ikke hvad du mener. Mener du at 'lukket'
pejseindsats er ubrugelig?
Hvorfor skulle en pejseindsats med åbent system bruge mere luft? Det kan jeg
ikke se.

Mvh
Erik



STIG RASMUSSEN (07-01-2006)
Kommentar
Fra : STIG RASMUSSEN


Dato : 07-01-06 07:33

en lukket pejseindsate er en betydelig forbedring i forhold til åben pejs
men en brændeovn giver meget mere på økonomien
"Erik" <adresse@dur.ikke> skrev i en meddelelse
news:43bec983$0$155$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:43bebfc6$0$8824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> En pejseindsats er en 0 løsning er ren hygge hvis den er lukket en
åben
>> bruger mere luft fra stuen altså også varm luft.
>
> Hej Stig
>
> Undskyld, men jeg forstår ikke hvad du mener. Mener du at 'lukket'
> pejseindsats er ubrugelig?
> Hvorfor skulle en pejseindsats med åbent system bruge mere luft? Det kan
jeg
> ikke se.
>
> Mvh
> Erik
>
>




begin 666 p.gif
M1TE&.#EAH0`1`( ````3S/___R'Y! $```$`+ ````"A`!$```+_C(^IR^T/
MHYRTVHNSWKS[#X9B!I0.D*"(JJBL]"[ES,54;#_Y>>P!GF*X*C[#JSA:!9._
M)>UGZCFC-%34>+4VH;9CTY6%8J7;K_BL-&)96JYZ+0VWR$ E^TU];Z_ENCJ/
M!X:G9R581M@WEC@4. AW=\@UT[:'Z+0D,VE9:<EHMHD("4E'ZABG&0DDNHG:
MQ:=')NFYNAC;M=>Z`DC+&3>7YNO(Z_D;:UM,>S=Z2PP;/'R<F!J4S&CHYQ?=
MFQPLC0G]UVG\!*?H#,:FQ6?2[(8Y+B>=SJX-['[X-%_/Q-_OCS$IH,"!! L:
:/(@PH<*%#!LJ_ <QHL2)%"M@Q8X8"`#L`
`
end


Erik (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 08-01-06 00:04

> en lukket pejseindsate er en betydelig forbedring i forhold til åben
> pejs men en brændeovn giver meget mere på økonomien

Nå ok, nu forstår jeg dig - men det er nu slet ikke en brændeovn, jeg tænker
på.
Prøv at kigge på linket i mit første indlæg igen, så kan du se hvad jeg
mener.
Det er i begge tilfælde en pejseindsats, jeg tænker på.

Bortset fra det, tror jeg du har ret i at en brændeovn er mere effektiv end
en pejseindsats - men nu er det altså en pejseindsats, jeg vil have og
derfor sådan en jeg spørger til.

Mange hilsener
Erik



Ulrik (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Ulrik


Dato : 07-01-06 12:14

Hej Erik

jeg kan læse ud fra Stig's svar, at han taler om en lukket eller åben pejs.
Ikke det system du spørger efter.
mit umiddelbare bud er at bruge det åbne system, men det kræver jo at den
nuværende skorsten stadig bruges, og kan holde til den ekstra varme, som en
pejseindsats giver kontra den gamle åbne pejs. ideen med at opvarne
skorstenen er jo rigtig god, istedet for at sende varmen ud til fuglene.

Mvh Ulrik


"Erik" <adresse@dur.ikke> skrev i en meddelelse
news:43bdafe0$0$125$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har så småt besluttet at købe en pejseindsats.
>
> Jeg er i tvivl om man skal vælge et åbent system eller et lukket system.
> (Man kan se billeder af begge systemer på f.eks. denne side:
> http://www.lytjohan.dk/enestepaa.htm).
> Her fremgår det i øvrigt, at Lytjohan anbefaler et åbent system - og
> argumentationen lyder da nogenlunde tilforladelig.
>
> Men er der andre forhold, man bør tage med i betragtning?
>
> Jeg undrer mig over, at producenterne ikke er enige om at anbefale enten
> den åbne eller det lukkede system. Der er ikke nogen videre prisforskel.
> Har nogen et bud?
>
> mvh
> Erik
>
>
>



Erik (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 08-01-06 00:13

> jeg kan læse ud fra Stig's svar, at han taler om en lukket eller åben
> pejs.
Ja, det kan jeg også se ud af hans svar fra 7.1.06.

> Ikke det system du spørger efter.
Nej, netop.

> mit umiddelbare bud er at bruge det åbne system, men det kræver jo at den
> nuværende skorsten stadig bruges, og kan holde til den ekstra varme, som
> en pejseindsats giver kontra den gamle åbne pejs.
Jeg vil da tro, at skorstenen kan tåle varmen. Den tidligere husejer har i
hvert fald haft en lillebitte brændeovn stående inde i pejsen. Altså som en
slags 'fattigmandspejseindsats'.

> ideen med at opvarne skorstenen er jo rigtig god, istedet for at sende
> varmen ud til fuglene.
Ja, det er netop det jeg tænker på. Jeg har kigget lidt nærmere på
kW-tallene i diverse brochurer, og mange indsatser leverer 50% højere ydelse
når de har åbent system i forhold til et lukket system - alt andet lige. Det
er da en stor forskel!



Mvh
Erik



STIG RASMUSSEN (08-01-2006)
Kommentar
Fra : STIG RASMUSSEN


Dato : 08-01-06 07:19

Som tidl murermester har jeg lukket utallige pejserum og monteret
brændeovne og etableret renselemme det var ikke mere kostbart end
pejseindsatse man skal passe på at murværket ikke flækker gr den meget
højere temperatur i pejse konstruktionen.
"Erik" <adresse@dur.ikke> skrev i en meddelelse
news:43c04b0b$0$180$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> jeg kan læse ud fra Stig's svar, at han taler om en lukket eller åben
>> pejs.
> Ja, det kan jeg også se ud af hans svar fra 7.1.06.
>
>> Ikke det system du spørger efter.
> Nej, netop.
>
>> mit umiddelbare bud er at bruge det åbne system, men det kræver jo at
den
>> nuværende skorsten stadig bruges, og kan holde til den ekstra varme,
som
>> en pejseindsats giver kontra den gamle åbne pejs.
> Jeg vil da tro, at skorstenen kan tåle varmen. Den tidligere husejer har
i
> hvert fald haft en lillebitte brændeovn stående inde i pejsen. Altså som
en
> slags 'fattigmandspejseindsats'.
>
>> ideen med at opvarne skorstenen er jo rigtig god, istedet for at sende
>> varmen ud til fuglene.
> Ja, det er netop det jeg tænker på. Jeg har kigget lidt nærmere på
> kW-tallene i diverse brochurer, og mange indsatser leverer 50% højere
ydelse
> når de har åbent system i forhold til et lukket system - alt andet lige.
Det
> er da en stor forskel!
>
>
>
> Mvh
> Erik
>
>




begin 666 p.gif
M1TE&.#EAB0`1`( !```3S/___R'Y! $```$`+ ````")`!$```+1C(^IR^T/
MHYRTVHNSWKS[#S[ 6(TFH)WD828H\RIO'$XQ+;L?/K,(_H,9@#4'KW'T')-#
M7U,8(!:ABU9T]0S.L%?@TNB,LK"]+LUJ_I'%5^2XS.:=AO"Z2Y6MAKU/NXX=
MY[0"]R<X!YB7A6?&% 2&`JDVV+=G=4-GZ4A%69@(R+<9EA@9J<AY^6F*. I&
MI]JH&LBJYYFZ=RJ8RRG+6T5RPW66\R8Y["N%^E:V%6R)UB7*-34]+=79H9*M
9O<W=[?T-'BX^_DQM?HZ>KK[.WN[N40``.P``
`
end


Poul Christensen (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Poul Christensen


Dato : 08-01-06 10:51

"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> wrote in
news:43c0aeed$0$8864$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:


Snip en masse


> begin 666 p.gif
> Attachment saved: C:\Programmer\xnews\attachments\p_19.gif
> `
> end
>
>

Hvad er ideen med den vedhæftede fil?

mvh
poul christensen

STIG RASMUSSEN (08-01-2006)
Kommentar
Fra : STIG RASMUSSEN


Dato : 08-01-06 15:59

Er dit liv så kedeligt at du kun kan gå op i de fejl vi andre laver. Jeg
prøver bare at hjælpe en mand med et pejse problem efter bedste evne. Hvem
er du hvad kan du prøv med lidt sød pædagogik
"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns97456E520E286poulchr03ofirdk@212.242.40.162...
> "STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> wrote in
> news:43c0aeed$0$8864$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
>
>
> Snip en masse
>
>
>> begin 666 p.gif
>> Attachment saved: C:\Programmer\xnews\attachments\p_19.gif
>> `
>> end
>>
>>
>
> Hvad er ideen med den vedhæftede fil?
>
> mvh
> poul christensen




begin 666 p.gif
M1TE&.#EAB0`1`( !```3S/___R'Y! $```$`+ ````")`!$```+1C(^IR^T/
MHYRTVHNSWKS[#S[ 6(TFH)WD828H\RIO'$XQ+;L?/K,(_H,9@#4'KW'T')-#
M7U,8(!:ABU9T]0S.L%?@TNB,LK"]+LUJ_I'%5^2XS.:=AO"Z2Y6MAKU/NXX=
MY[0"]R<X!YB7A6?&% 2&`JDVV+=G=4-GZ4A%69@(R+<9EA@9J<AY^6F*. I&
MI]JH&LBJYYFZ=RJ8RRG+6T5RPW66\R8Y["N%^E:V%6R)UB7*-34]+=79H9*M
9O<W=[?T-'BX^_DQM?HZ>KK[.WN[N40``.P``
`
end


Henning Lund (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 08-01-06 20:58


STIG RASMUSSEN <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev:
> Er dit liv så kedeligt at du kun kan gå op i de fejl vi andre laver.
> Jeg prøver bare at hjælpe en mand med et pejse problem efter bedste
> evne. Hvem er du hvad kan du prøv med lidt sød pædagogik

Det tror jeg næppe, men hvorfor fjerner du ikke den vedhæftede fil da
det er ildeset i div. grupper, det er dig som ligger op til diskution,
så spar os for dine "er dit liv så kedeligt" udtalelser.

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


Erik (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 08-01-06 22:56


"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:43c128aa$0$8781$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Er dit liv så kedeligt at du kun kan gå op i de fejl vi andre laver. Jeg
> prøver bare at hjælpe en mand med et pejse problem efter bedste evne. Hvem
> er du hvad kan du prøv med lidt sød pædagogik

Hej Stig

Jeg bekymrer mig egentlig ikke om din vedhæftede fil.
Men jeg bekymrer mig om min skorsten!

Jeg forstår dig således, at der vil blive varmere i skorstenen når jeg har
fået sat en pejseindsats ind - i forhold til fyring i en åben pejs. Det
lyder logisk. Men har man nogen reel mulighed for at vurdere, om skorstenen
vil kunne tåle den ekstra varme? Skal den være bygget på en speciel måde?
Eller i et særligt materiale? Er det noget en murer vil kunne vurdere, eller
skal jeg bare overlade vurderingen til ham der sælger og monterer
pejseindsatsen?

Igen var det mange spørgsmål på en gang - men jeg håber at du vil hjælpe.

Mvh
Erik



Stig Rasmussen (15-01-2006)
Kommentar
Fra : Stig Rasmussen


Dato : 15-01-06 13:36

det afgørende er om og hvor ligger der et vinkeljern som bliver opvarmet og
står skorstenen oven på pejsen?
"Erik" <adresse@dur.ikke> skrev i en meddelelse
news:43c18a67$0$175$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:43c128aa$0$8781$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Er dit liv så kedeligt at du kun kan gå op i de fejl vi andre laver. Jeg
>> prøver bare at hjælpe en mand med et pejse problem efter bedste evne.
>> Hvem er du hvad kan du prøv med lidt sød pædagogik
>
> Hej Stig
>
> Jeg bekymrer mig egentlig ikke om din vedhæftede fil.
> Men jeg bekymrer mig om min skorsten!
>
> Jeg forstår dig således, at der vil blive varmere i skorstenen når jeg har
> fået sat en pejseindsats ind - i forhold til fyring i en åben pejs. Det
> lyder logisk. Men har man nogen reel mulighed for at vurdere, om
> skorstenen vil kunne tåle den ekstra varme? Skal den være bygget på en
> speciel måde? Eller i et særligt materiale? Er det noget en murer vil
> kunne vurdere, eller skal jeg bare overlade vurderingen til ham der sælger
> og monterer pejseindsatsen?
>
> Igen var det mange spørgsmål på en gang - men jeg håber at du vil hjælpe.
>
> Mvh
> Erik
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408590
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste