Afsætninger i toiletskåle
Fra : Aksel Petersen

Dato : 05-01-06 22:26

I vores toiletter dannes - som uden tvivl mange kender det - en grim rand
lige,
hvor vandoverfladen står. Vi skrubber og skurer. Det mindsker på det,
men
helt væk kommer randene ikke, og to dage efter er de der igen. Vi har
afprøvet
de fleste af de midler, der markedsføres med løfte om, at de renser og
fjerner
sådant noget. Ingen af dem hjælper.
Da vi anså det for sandsynligt, at det var kalkrande, har vi også prøvet
langtidspåvirkning med ufortyndet saltsyre. Det hjælper heller ikke, men
gav i
stedet korrosion i papirholderen! Der er således næppe tale om almindelig
kalkaflejring. Der er ingen rustmisfavning. 2 af dem er Ifö og et
Gustavsberg.
Mit sidste håb er, at prøve salpetersyre, men jeg har endnu ikke set en
forretning, som fører det.
I gamle dage var der "Hardol", som var udmærket - så vidt jeg husker - men
det
kan man desværre ikke få mere.
Er der nogen, der kender noget, der hjælper? For fuldstændighedens skyld
kan
jeg tilføje, at vi har en el-afkalker monteret på koldtvandssiden.
Venlig hilsen
Aksel.

Fra : Max

Dato : 05-01-06 22:39

Hej Aksel

> Er der nogen, der kender noget, der hjælper? For fuldstændighedens skyld

Så igår nogle damer der brugte en pimpsten, den til hård hud under
fødderene,
til at fjerne aflejringerne i toilettet med, så kan man klare lyden vad´r
det måske
en løsning. Ellers er det mest effektive middel jeg kender RUVEX som købes
hos Matas.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-01-06 23:23

On Thu, 05 Jan 2006 22:26:14 +0100, Aksel Petersen wrote:

> [...]
> rand lige, hvor vandoverfladen står. Vi skrubber og skurer. Det
> mindsker på det, men helt væk kommer randene ikke, og to dage efter er

Hvis toilettet ikke er helt glat der hvor kalkrenden sidder, så vil der
lynhurtigt sætte sig nye aflejringer.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-01-06 00:20

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev
> Hvis toilettet ikke er helt glat der hvor kalkrenden sidder, så vil der
> lynhurtigt sætte sig nye aflejringer.

Ned på knæ, holde for næsen med den ene, polere med Slipol med den anden
hånd...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel Petersen

Dato : 06-01-06 12:06

> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev
>
> Ned på knæ, holde for næsen med den ene, polere med Slipol med den anden
> hånd

Det ene toilet er helt nyt. Ved monteringen meddelte VVS-manden, at disse
nye
svenske toiletter bliver hrtigere "snavsede" end de gamle. Det var noget
med at
glasuren - af miljøhensyn - blev fremstillet svagere end hos de gamle. Jeg
kan
kun konstatere, at alle tre "kalkes" - til lige hurtigt. Jeg er opmærksom
på,
at hvis glasuren beskadiges, har skidt og møg lettere ved at sætte sig
fast.
Derfor er vi ikke glade for pimpsten, metalskrabere eller vinkelslibere
til
renholdelse af vores toiletter.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Ole Christiansen

Dato : 06-01-06 14:47

"Aksel Petersen" <aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fast.
> Derfor er vi ikke glade for pimpsten, metalskrabere eller vinkelslibere

er i kummen ud med lokumsbørsten.

/Ole

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-01-06 17:12

"Aksel Petersen" <aksel@stribnet.dk> skrev
> Derfor er vi ikke glade for pimpsten, metalskrabere eller vinkelslibere

Men når de så er rene, vil voks være en hjælp. Slipol efterlader voks, og er
m e g e t let slibende på glas.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole C

Dato : 06-01-06 13:16

Aksel Petersen skrev blandt andet:

> I gamle dage var der "Hardol", som var udmærket - så vidt jeg husker
> - men det kan man desværre ikke få mere.

Jeg mener at det der tidligere hed Hardol nu hedder Harpic - men om
produktet/produkterne er blevet ændret ved samme lejlighed, aner jeg ikke.
--
vh
Ole C

Fra : Joachim Aagaard

Dato : 06-01-06 13:49

> [...]
> det
> kan man desværre ikke få mere.
> Er der nogen, der kender noget, der hjælper?

Ja, det er der. Prøv dette:

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=4999

Sørg for, at papiret er vådt hele tiden. Så hvis du ikke vil atå op om
natten, må du bruge en lørdag
Venlig hilsen Joachim

Fra : Aksel Petersen

Dato : 06-01-06 22:03

> Sørg for, at papiret er vådt hele tiden. Så hvis du ikke vil atå op om
> natten, må du bruge en lørdag
> Venlig hilsen Joachim

Mange tak for de mange vejledninger. Som jeg skriver, er der ikke tale om
rustbelægninger.
Når jeg har prøvet at opløse belægningerne, har jeg tømt Wc-skålen så
meget
som muligt for vand. Derefter polstret fajancen til med papir helt ned til
det lave vandniveau. Så er papiret gennemfugtet med diverse midler -
inklusiv saltsyre - dog ikke samtidigt, og har stået natten over. Intet
har
virket. Jeg har også prøvet ætsnatron - ligeledes uden virkning.
Det er nok rigtigt, som nogle skriver, at man måske kan forebygge ulempen
med forskellige midler baseret på voks, overfladeaktive substanser o.l.
som
sigter på at hindre, at belægningerne sætter sig meget fast.
En anden ting er: hvad består disse belægninger af? Det er måske
forskelligt
fra vandværk til vandværk. Man burde nok skrabe dem af og få dem
analyseret. Det er nok lettere at bekæmpe/forbygge, hvis man ved, hvad de
består af.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-01-06 16:33

> [...]
> afprøvet
> de fleste af de midler, der markedsføres med løfte om, at de renser og

http://www.overfladen.dk/priser.htm

Dette kunne være en mulighed. Det står i hvert fald på ønskesedlen hos os.

Mvh Maria

Fra : Ole C

Dato : 06-01-06 17:58

Maria Frederiksen skrev blandt andet:

> http://www.overfladen.dk/priser.htm
>Dette kunne være en mulighed. Det står i hvert fald på ønskesedlen hos os.

Det ser ud til at tilsvarende produkter er billigere her:
http://shop.n-team.dk/
Har selv prøvet det middel der findes til bilforruder - og det er fantastisk

--
vh
Ole C

Fra : Aksel Petersen

Dato : 06-01-06 21:59

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-01-06 22:07

"Aksel Petersen" <aksel@stribnet.dk> skrev
> Man burde nok skrabe dem af og få dem
> analyseret. Det er nok lettere at bekæmpe/forbygge, hvis man ved, hvad de
> består af.

Det er sikkert jern (okker).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel Petersen

Dato : 07-01-06 10:27

> Det er sikkert jern (okker).

Ja, en jernforbindelse er en mulighed. Især, hvis man har set det
indvendige af
et af sine vandrør af jern.
Bekæmpelsesmæssigt vil det nemmeste være bare af og til at hælde en slat
af et
eller andet effektivt ned i skålen.
Da praktisk taget alle nitrater er vandopløselige, ville salpetersyre
måske
være godt til formålet. Jeg har bare endnu ikke prøvet. Det vil ikke
genere
miljøet - allerhøjest gnave en lille smule i afløbsrørene, men da der sker
en
stor fortynding ved udskylningen, er faren herfor ikke stor. Det samme vil
gælde rensningsanlægget.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-01-06 22:59

> Det ser ud til at tilsvarende produkter er billigere her:
> http://shop.n-team.dk/
> Har selv prøvet det middel der findes til bilforruder - og det er
> fantastisk

Se nu begynder det jo at være realistisk med et lille wc-forsøg.

Mvh Maria

Fra : Ole C

Dato : 07-01-06 08:59

> Se nu begynder det jo at være realistisk med et lille wc-forsøg.

Jeg - og sikkert også andre - hører meget gerne om dine erfaringer!

--
vh
Ole C

Fra : Q

Dato : 07-01-06 15:07

"Aksel Petersen" <aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse

> Mit sidste håb er, at prøve salpetersyre, men jeg har endnu ikke set en
> forretning, som fører det.

Matas.. Og ja, det virker glimrende som toiletrens, men Hardol / Harpic er
ligesågodt..

En sjat 60% salpetersyre tager kalken på 5-10 minutter, men det river lidt i
næsen og giver gule pletter på fingrene.. Husk briller!

Fosforsyre er også godt og ikke helt så agressivt - men det har jeg ikke
lige set i "håndkøb"

Natriumhydroxid og andre basiske produkter hjælper ikke mod
kalkaflejringer..

Jeg kunne forestille mig at man kan få "pisrendekugler" med afkalkende
effekt - måske det var en ide at afprøve..

/peter

Fra : Max

Dato : 07-01-06 17:08

Hej

> Fosforsyre er også godt og ikke helt så agressivt - men det har jeg ikke
> lige set i "håndkøb"

Sælges under navnet Ruvex hos Matas.

Mvh Max