Beton til støbning af gulv
Fra : Mikael Knudsen

Dato : 05-01-06 18:50

Skal til at støbe gulv med gulvvarme (vand).

Mit spørgsmål er så, om det er ok at lave betonen med vasket grus (04)
som min kammersjuk siger, og han har da lavet en del gulve, spørger
bare fordi, andre (måske) mener af der skulle sten i for at holde, og
så kan man jo blive i tvivl.

Der kommer i snit 11cm beton i gulvet, samt jern (rionet) og det skal
trækkes af i hånden.

Mvh
Mikael

Fra : Aksel

Dato : 05-01-06 21:02

"Mikael Knudsen" <Fuck@spammer's.d> skrev i en meddelelse
> [...]
> så kan man jo blive i tvivl.
>
> Der kommer i snit 11cm beton i gulvet, samt jern (rionet) og det skal

Din beton bliver alt for dyr hvis du kun bruger sand og cement, du skal
regne med et blandingsforhold på 1:3, det bliver ca 500 kg cement til en
kubikmeter

Jeg ville bruge en 1:4:7 blanding, eller bruge støbemix og bruge en del
cement til 10 dele mix, ca 175 kg cement til en kubikmeter.

Husk at blandingen skal være så tør som muligt, jo mindre vand det stærkere
beton.

http://www.svendaage.dk/cement_og_beton.htm

Hilsen Aksel

Fra : Leonard

Dato : 05-01-06 21:11

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:

>Din beton bliver alt for dyr hvis du kun bruger sand og cement, du skal
>regne med et blandingsforhold på 1:3, det bliver ca 500 kg cement til en
>kubikmeter

Kan det overhovedet betale sig at blande det selv?
- jeg betalte ca. 24.000 kr for 21 kubikmeter flydebeton leveret.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 05-01-06 21:52

> [...]
> som min kammersjuk siger, og han har da lavet en del gulve, spørger
> bare fordi, andre (måske) mener af der skulle sten i for at holde, og

Hvis jeg forstår dig ret er 04 hvad der svarer til alm. sand ?
En beton bliver stærk netop ved den uens størrelse på materialet
som faktisk også skal have en rimelig forhold mellem de forskellige
størrelse sten.
Cementen binder så det hele sammen i en kemisk proces.

Hvis du prøver at læse tyske specifikationer for beton til bunkere
under anden verdenskrig, vil du blive forundret over hvilken videnskab
det er at lave god beton samt i øvrigt det kendskab de havde allerede
på det tidspunkt.

Fra : Aksel

Dato : 06-01-06 11:50

> [...]
> under anden verdenskrig, vil du blive forundret over hvilken videnskab
> det er at lave god beton samt i øvrigt det kendskab de havde allerede

Det er meget vigtigt at blandingen af kornstørrelse er fornuftig, ved små
mængder opnår man det lettest ved at bruge støbemix (sand og sten i passende
blanding)

Blandingsforholdet skal være sådant at der er nok små sten og sand til at
der ikke bliver huller mellem de større sten, ved hærdningen af betonen
binder cementkornene sig fast til sand og sten, hvis der er for meget vand
bliver denne binding svagere.

Til et støbt gulv er kravet til betonens styrke ikke ret stort, men rent
økonomisk er det spild at bruge en sand/cement blanding.

Når man undersøger de tyske bunkere ved Vestkysten er der meget stor forskel
på hvor godt de holder, de ældste holder bedst, til dem blev der normalt
brugt knust stenmateriale fra Tyskland.
De senere blev støbt af det materiale der lå lige ved siden af på stranden,
og demed blev der brugt rundslebne sten, meget flint med kalk som
frostsprænges.

Ved brobyggerierne på Storebælt og Øresund er der udelukkende brugt knust
granit fra Sverige og kvartssand fra Vestbirk.

Hilsen Aksel

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 06-01-06 19:32

04 er murgrus el dbharpet grus og ikke sand som ikke er brugbart brug
trygt 04 idet lag hvor varmeslangerne er
murermesteren
"

begin 666 p.gif
M1TE&.#EAB0`1`( !```3S/___R'Y! $```$`+ ````")`!$```+1C(^IR^T/
MHYRTVHNSWKS[#S[ 6(TFH)WD828H\RIO'$XQ+;L?/K,(_H,9@#4'KW'T')-#
M7U,8(!:ABU9T]0S.L%?@TNB,LK"]+LUJ_I'%5^2XS.:=AO"Z2Y6MAKU/NXX=
MY[0"]R<X!YB7A6?&% 2&`JDVV+=G=4-GZ4A%69@(R+<9EA@9J<AY^6F*. I&
MI]JH&LBJYYFZ=RJ8RRG+6T5RPW66\R8Y["N%^E:V%6R)UB7*-34]+=79H9*M
9O<W=[?T-'BX^_DQM?HZ>KK[.WN[N40``.P``
`
end

Fra : Finn Christiansen

Dato : 06-01-06 20:24

"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> 04 er murgrus el dbharpet grus og ikke sand som ikke er brugbart brug
> trygt 04 idet lag hvor varmeslangerne er
> murermesteren
> "
mvh FC