Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Newbie spørger
Fra : Janus

Dato : 13-01-06 18:24

Hej alle I velvidende mennesker!
Jeg er på udkig efter et kamera af spejlreflekstypen. Jeg er næsten helt
grøn indenfor denne verden, men synes den er et meget spændende. Jeg
skriver her, fordi jeg ville høre, om I kunne komme med nogle gode råd
til hvilket kamera, der ville være fornuftigt for mig at kigge efter.

Jeg har bestemt intet imod at købe brugt.
Økonomien i det er ca 5.000,- for minimum hus og objektiv.

Alle råd, både af generel karakter og deciderede købsråd modtages med
kyshånd! Jeg overlader hermed min første digitale spejlrefleksoplevelse
i Jeres hænder.

På forhånd mange tak,

Janus

Fra : cr

Dato : 13-01-06 18:39

Janus wrote:
> [...]
>
> Alle råd, både af generel karakter og deciderede købsråd modtages med
> kyshånd! Jeg overlader hermed min første digitale spejlrefleksoplevelse

Du må hellere spejle dit spørgsmål, i dk.fritid.foto.indkoeb.
inden du bliver futtet, til andet sted der ikke har noget med foto.

cr

Fra : Janus

Dato : 13-01-06 19:29

cr wrote:

> Du må hellere spejle dit spørgsmål, i dk.fritid.foto.indkoeb.
> inden du bliver futtet, til andet sted der ikke har noget med foto.
>
> cr

Jeg er godt klar over, at jeg bevægede mig lidt på grænsen, men stadig i
en twilight zone, da det også var mere generelle spørgsmål ang. hvad man
som rookie skal være opmærksom på, jeg var efter. Men jeg drøner over i
indkoeb og ser, hvad der sker dér.

Hej fra Janus

--

(\__/) This is Bunny,
(='.'=) help Bunny gain world domination:

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-01-06 10:19

"Janus" <nospam@nomail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Alle råd, både af generel karakter og deciderede købsråd modtages med
> kyshånd!

Husk at det kamera du køber binder dig til den producent med hensyn til
objektiver og flash - forstået på den måde at hvis du senere vil skifte til
et andet mærke kamerahus skal alt typisk skiftes, og det er dyrt.
Derfor bør man lige tænke lidt langsigtet, for at sikre sig at de objektiver
etc. som man tror man med tiden får brug for findes.

> Jeg overlader hermed min første digitale spejlrefleksoplevelse i Jeres
> hænder.

Et brugt Canon 10D eller 300D i god stand kan fåes for rimelige penge, og er
ikke så ringe endda.
Den væsentligste ulempe er de er lidt længe (3-4 sek) om at tænde og de
læser og skriver ikke så hurtigt fra CF kortene som nyere modeller.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 10:27

> [...]
> Den væsentligste ulempe er de er lidt længe (3-4 sek) om at tænde og de
> læser og skriver ikke så hurtigt fra CF kortene som nyere modeller.

Jeg har et 300D, og det kører såmænd fint. Det er ikke verdens hurtigste,
men det går såmænd fint. Det vigtigste er de objektiver, du sætter foran
kameraet. Du kan se lidt eksempler her:
http://clausp.1go.dk/
http://claus.1go.dk/

Mvh. Claus Petersen

Fra : Janus

Dato : 14-01-06 11:54

Claus Petersen wrote:
> [...]
> men det går såmænd fint. Det vigtigste er de objektiver, du sætter foran

Hej med Jer to!
Mange tak for Jeres svar :)
Så vidt jeg kan se ud fra diverse svar rundt omkring, er det jeg skal
kigge efter er Canon 10D, 300D, 350D eller Nikon D50?

Claus, kan du ikke poste dit kamera i d.m.p.foto, så vi overholder
formalia for nyhedsgrupperne?

Med venlig hilsen Janus

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 11:59

"Janus" <nospam@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kigge efter er Canon 10D, 300D, 350D eller Nikon D50?
>
> Claus, kan du ikke poste dit kamera i d.m.p.foto, så vi overholder

Jo det ville jeg have gjort, hvis det havde været til salg. Men det er det
ikke
Det var kun for at berolige lidt mht. 300D

Mvh. Claus Petersen

Fra : Janus

Dato : 14-01-06 12:06

Claus Petersen wrote:

> Jo det ville jeg have gjort, hvis det havde været til salg. Men det er det
> ikke
> Det var kun for at berolige lidt mht. 300D
>
> Mvh. Claus Petersen

Haha! Dér var jeg vist lige rask nok ved havelågen :) Men du skulle vel
ikke ha' erfaring med brugt udstyr? Det, jeg egentlig vil vide, hvad du
anser som fair priser for brugt udstyr. Ved godt, det er et abstrakt
spørgsmål, da stand, alder og evt objektiv(er) har stor indvirkning.

Hej fra Janus

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 12:17

> Haha! Dér var jeg vist lige rask nok ved havelågen :) Men du skulle vel
> ikke ha' erfaring med brugt udstyr?

Jo såmænd. Jeg har faktisk købt alle mine objektiver brugt.

> Det, jeg egentlig vil vide, hvad du anser som fair priser for brugt
> udstyr. Ved godt, det er et abstrakt spørgsmål, da stand, alder og evt
> objektiv(er) har stor indvirkning.

Prisen afhænger jo af hvad det er. Et kamerahus er noget af det der falder
meget hurtigt i pris. Teknikken løber lidt fra dem. Objektiver er noget der
holder forskelligt i pris. Hvis det er almindelige objektiver (mængdevarer),
så falder de forholdsvis jævnt i pris, fordi de presses i pris af nye med
fuld garanti eller større zoomområde eller sådan noget. Men hvis det er et
lysstærkt L-objektiv i uopslidelig kvalitet uden en fejl, så plejer de at
holde prisen temmelig godt. Det er jo noget med udbud og efterspørgsel. Der
er mange der gerne vil have f.eks. et 70-200mm f/2,8L USM IS, så de holder
en lidt høj pris. Et specialobjektiv som f.eks. 200mm f/1,8 er nærmest
blevet legendarisk, og det stiger i pris, da det ikke produceres mere.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-01-06 12:18

"Janus" <nospam@nomail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Så vidt jeg kan se ud fra diverse svar rundt omkring, er det jeg skal
> kigge efter er Canon 10D, 300D, 350D eller Nikon D50?

Det lyder som noget du ikke vil fortryde.
Både Canon og Nikon har en masse tilbehør der på sigt kan opfylde de fleste
behov, tredie parts leverandører har en masse, og der findes meget godt
brugt til dem.

Venlig hilsen

Mogens Hansen