Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fortrudt køb af dsr
Fra : Ralph

Dato : 04-12-05 23:02

Min søn købte for ½ år siden et Panasonic FZ30, dels udfra jeres råd, dels
udfra egne søgninger.

Hvad jeg glemte at informerer jer om da vi søgte råd, var at jeg har et
gammeldags spejlrefleks Canon F50 med tilhørende 28-200 Tamron linse og
Topca blitz + en masse filtre.

Panasonic har ikke mulighed for udskiftning af linse, og blitzen passer ikke

Hvad skal vi gøre? Beholde det udmærkede Panasonic og købe et Canon DSR-hus
når pengene er til det, eller sælge Pana med det samme (og tabe et par
tusinde) og investere i et DSR med udskiftelig linse. Eller er linse og
blitz fra F50 allerede outdated?

--
venligst
Ralph

Fra : den ægte fotomand

Dato : 04-12-05 23:11

> [...]
>
> Hvad jeg glemte at informerer jer om da vi søgte råd, var at jeg har et
> gammeldags spejlrefleks Canon F50 med tilhørende 28-200 Tamron linse og

Findes der noget kamera der hedder F50 hos Canon? så må det da være før
autofokus tiden og EOS. Jeg ved der er noget der hedder Nikon F50, er det
det du mener??

Per

Fra : Ralph

Dato : 04-12-05 23:33

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der noget kamera der hedder F50 hos Canon? så må det da være før
> autofokus tiden og EOS. Jeg ved der er noget der hedder Nikon F50, er det
> det du mener??

Sorry, en kikser herfra, det ER selvf. et Nikon.

--
venligst
Ralph

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 23:37

> "den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sorry, en kikser herfra, det ER selvf. et Nikon.

> [...]
I såfald vil jeg gætte på at der her i det nye år kommer en bunke nikon d70
og d100 på brugt markedet pga. det nye nikon d200.
så kunne det måske blive atraktivt at sælge. en d100 er dog noget af en
mursten. bundsolid.
men behold det julen over. folk har "ingen" penge før februar. sådan da.

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 23:44

In article <43936e3c$0$99988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Ralph wrote:
> "den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sorry, en kikser herfra, det ER selvf. et Nikon.

Objektivet har en værdi på 1000-1500 kr brugt. Blitzen ved jeg ikke om
kan bruges på moderne kamera. men som de andre siger, et brugt
D70 / D70s / D50 vil være værd at overveje, og gerne når de nye
modeller kommer, medmindre du kan finde en der virkeligt skal bruge
penge til julegaver.

Fra : waal

Dato : 04-12-05 23:35

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der noget kamera der hedder F50 hos Canon?

T 50 (FD fatning) og EOS50

mvh
Michael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-12-05 23:56

> [...]
> når pengene er til det, eller sælge Pana med det samme (og tabe et par
> tusinde) og investere i et DSR med udskiftelig linse. Eller er linse og

Jeg går ud fra at du mener Canon EOS 50.
Et nyt DSLR vil nok heller ikke kunne bruge flashen, eller også kun kunne
skyde den af ved fuld styrke.
Nye DSLR gør brug af meget mere avanceret flashsystemer med lysmåling og
zoom, og hvad har vi.
det gælder i hvert fald for Nikon, men nok osse for Canon.

Den Tamron Zoom lyder da ikke som det vilde. Er du sikker på at den matcher
zoomen på Panasonic kameraet? Både i kvalitet og lysstyrke.
Er I sikre på at det er det I vil?
Et DSLR er større, tungere og mere uhåndterlig, men det har selvf. fordele i
form af bedre signal/støj forhold, hurtighed, bedre kontrol af dybdeskarphed
og alsidighed. Men husk Alsidighed koster penge - mange penge.
Men hvis I bare har tænkt jer at knappe den 28-200 mm Zoom på kameraet og
lade det blive ved det, er I næsten lige så godt eller bedre stillet med
Panasonic kameraet, alt ud fra, hvad det skal bruges til.

Overvej det lige en gang til, eller behold pana'en og køb et DSLR-hus, så
har I det bedste af begge verdener.
I får bare alt for lidt for det brugte kamera. Måske kunne det bruges som en
fed julegave!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : KsK

Dato : 05-12-05 00:06

prøv evt om der er nogle der vil bytte .. kigge på fotokritk evt anonnce der
men som jacob siger vent til nikon D200 komme i handler så er jeg sikke på
der komme rigtigt mange brugt d70 i omløbe

KsK

Fra : Erik W.

Dato : 05-12-05 00:48

Panasonicen er ikke et DSLR kamera, men er det som kaldes et EVF kamera,
spejlet og prismesøgeren er erstattet med en lille lcd skærm, som man kigger
på gennem søgeren. Et ægte DSLR har spejl, søger og mekanisk lukker ligesom
dit "gamle" Nikon F70

> Hvad jeg glemte at informerer jer om da vi søgte råd, var at jeg har et
> gammeldags spejlrefleks Canon F50 med tilhørende 28-200 Tamron linse og
> Topca blitz + en masse filtre.

Hvis det er et Nikon F50 er det da ikke så gammeldags. En af mine venner har
sådan et og det er et ganske fint analogt kamera.

> Panasonic har ikke mulighed for udskiftning af linse, og blitzen passer
ikke

Hvad er problemet egentligt? Det er mit indtryk, at I er ganske tilfredse
med Panasonic'en. Er der nogle ting i er utilfredse med ved det?
Pointen ved et kamera somPanasonicen er jo netop at man får en meget
allround optik af meget høj kvalitet, en tilsvarende optik findes slet ikke
til DSLR og hvis den gjorde ville den koste mange tusind kroner. Hvis det er
en flash i mangler, så kan Panasonics egen flash
http://kortlink.dk/technikdirekt/28k4 købes for under en tusse.

> [...]
> når pengene er til det, eller sælge Pana med det samme (og tabe et par
> tusinde) og investere i et DSR med udskiftelig linse. Eller er linse og

Nikons D50 er da en udmærket afløser for F50'eren, men min pointe ville være
at man ihvertfald ikke skal købe det på grund af hverken blitsen eller det
objektiv du har liggende. Blitzen vil sansynligvis ikke virke på digital, og
optikken er ikke mere end 500-1000 kroner værd brugt.

Misforstå mig nu ikke, jeg bruger selv DSLR og vil også gerne anbefale DSLR
kamera til folk som har et behov der bedst dækkes af det. Men Evf kameraer
har andre fordele, og hvis I er tilfredse med Panasonicén, kan jeg ikke se
hvorfor at I skulle skifte.

Mvh Erik

Fra : Søren Andersen

Dato : 06-12-05 18:27

Det er vise ord der kommer fra Erik her.
Overvej nøje jeres behov (og budget) før i skiller jer af med Panasonic'en.
Nikon er lige kommet med en 18-200/3.5-5.6 VR som egentlig nok er det
tætteste i kommer på en allround zoom som den der sidder på Panasonic'en
(incl billedstabilisering). Den er selvfølgelig ikke så lysstærk som den
lille Leica, men det opvejes så af at I med fx. Nikon D50 kan køre støjfrit
på ISO1600. Men det objektiv koster mindst ligeså meget som et nyt D70.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-05 13:59

> [...]

> par tusinde) og investere i et DSR med udskiftelig linse. Eller er linse

Lad være med at foretage indkøb, som er baseret på gammel hardware. Du låser
dig bare fast til et bestemt mærke, og du får alligevel et kamera som
antageligvis ikke fungerer optimalt med dit gamle udstyr.

Sælg alt det gamle og køb nyt baseret ud fra behov og ønsker.

Claus