/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Mac webserver
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 16-01-06 19:06

Hejsa

Jeg har jo som før beskrevet at jeg bruger min Mac som webserver - er bare
kanon. Jeg har en del trafik på den i disse dage og kunne godt tænke mig at
se hvor mage hits der er i denne periode.

Hvor kan jeg se dette? Jeg bruger Panther OS X
Jeg kan se i logfilerne at der er folk på serveren hele tiden.


Hilsen Bo



 
 
Niels Riis Ebbesen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 16-01-06 20:36



Bo Jørgensen wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har jo som før beskrevet at jeg bruger min Mac som webserver - er bare
> kanon. Jeg har en del trafik på den i disse dage og kunne godt tænke mig at
> se hvor mage hits der er i denne periode.
>
> Hvor kan jeg se dette? Jeg bruger Panther OS X
> Jeg kan se i logfilerne at der er folk på serveren hele tiden.


Start med at åbne Apaches konfigurationfil:

------------------------------------------------------------
# I Terminal.app kan man nemt ændre på Apache konfiguration
# start teminalen og skriv flg.:
sudo pico /private/etc/httpd/httpd.conf
------------------------------------------------------------

Så skal du definere en mappe, hvor Apache kan gemme logfilen, husk at
oprette mappen.

------------------------------------------------------------
# Flg. gør at log-filen skrives i min brugermappe
# find denne linie:
CustomLog "/private/var/log/httpd/access_log" common
# ændre denne til følgende:
CustomLog "/Users/admin/logfiler/access_log" common
------------------------------------------------------------

Så skal du arkivere konfigurationfilen og genstarte Apache, derpå kan du
i et terminalvindue få vist på skærmen, hvad Apache løbende skriver i
logfilen.

------------------------------------------------------------
# I terminalen skriver man flg., så får man skrevet en linie ud på
# skærmen hver gang der bliver forespurgt en fil fra serveren.:
tail -f /Users/admin/logfiler/access_log
------------------------------------------------------------

Du kan også starte hjælpeprogrammet CPU-overvågning, i det kan du vælge
at åbne to vinder (vis standardoversigt + vis udvidet oversigt), der
grafisk viser aktiviteten på web-serveren

Og når du bliver rigtig hidsig, så kan du via SSH over Internettet se
logfilen o.s.v. køre fra en anden Mac, det er smart når man er på ferie.

Du kan iøvrigt besøge http://www.photo-gallery.dk - det kører fra en
gammel G3 PowerMac, og den server ca. 20 Gigabyte data hver måned...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Bo Jørgensen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 16-01-06 20:51

> Du kan også starte hjælpeprogrammet CPU-overvågning, i det kan du vælge at
> åbne to vinder (vis standardoversigt + vis udvidet oversigt), der grafisk
> viser aktiviteten på web-serveren

Hvor finder jeg CPU-overvågning? - jeg er ikke særlig skrap til at finde de
forskellige småprogrammer på Mac`en (mini), så du må gerne lige guide mig


Mvh. Bo




Niels Riis Ebbesen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 16-01-06 22:00


Bo Jørgensen wrote:

> Hvor finder jeg CPU-overvågning? - jeg er ikke særlig skrap til at finde de
> forskellige småprogrammer på Mac`en (mini), så du må gerne lige guide mig


I mappen med "Programmer" ligger der mappe med "Hjælpeprogrammer" og der
finder du CPU-overvågning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Martin Agersted Jarl (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Agersted Jarl


Dato : 16-01-06 23:03

Niels Riis Ebbesen wrote:
>
> Bo Jørgensen wrote:
>
>> Hvor finder jeg CPU-overvågning? - jeg er ikke særlig skrap til at
>> finde de forskellige småprogrammer på Mac`en (mini), så du må gerne
>> lige guide mig
>
>
> I mappen med "Programmer" ligger der mappe med "Hjælpeprogrammer" og der
> finder du CPU-overvågning...
>

Niels, tænker du ikke på "Aktivitetsovervågning"? Jeg har heller ikke
noget som hedder "CPU-overvågning". Det havde jeg heller ikke i Panther.

--Martin

Bo Jørgensen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 16-01-06 23:23

> Niels, tænker du ikke på "Aktivitetsovervågning"? Jeg har heller ikke
> noget som hedder "CPU-overvågning". Det havde jeg heller ikke i Panther.

Aktivitetsovervågning - den har jeg fundet, men den siger mig nu ikke så
meget. Er der nogen steder hvor man kan se hvor mange der er online på
webserveren?

/Bo



Niels Riis Ebbesen (16-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 16-01-06 23:54


Bo Jørgensen wrote:
>>Niels, tænker du ikke på "Aktivitetsovervågning"? Jeg har heller ikke
>>noget som hedder "CPU-overvågning". Det havde jeg heller ikke i Panther.
>
>
> Aktivitetsovervågning - den har jeg fundet, men den siger mig nu ikke så
> meget. Er der nogen steder hvor man kan se hvor mange der er online på
> webserveren?


Principielt så er folk jo ikke on-line på din web-server i et tidsrum.

Du er nødt til at se på trafikken som sessions, hvis jeg laver en requst
på din web-server, så sender din web-server den/de filer jeg har bedt om,
det tager måske under et sekundt, og når det er overstået, så er den
pågældne session slut.

Det kan så godt ske, at jeg sidder og læser den side jeg har hentet fra
din server, og vælger at følge et link der peger på en uderside, så jeg
efter 30 eller 60 sekunder igen laver en session på din web-server.

Hvis du vil belyse sådan noget, så skal du enten placere noget
PHP-scripting på din hjemmeside, eller så skal du køre din logfil igennem
et statestikprogram.

Se her www.niels-ebbesen.net/stats

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Niels Riis Ebbesen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 17-01-06 00:09


Bo Jørgensen wrote:

> Aktivitetsovervågning - den har jeg fundet, men den siger mig nu ikke så
> meget. Er der nogen steder hvor man kan se hvor mange der er online på
> webserveren?


Se her http://www.photo-gallery.dk/skaermdump.pdf - det er skærmen på min
web-server, det store vindue er logfilen der løbendende skrives, hver
gang der hentes en fil (et hit), så tilføjes alle data fra sessionen til
loggen i bunden og den scroller opad.

Øverst kan du se de to vinduer for CPU-overvågning.

Dette set-up giver et rigtigt godt indtryk af. hvad der aktuelt sker lige
nu på web-serveren, en gang om måneden kører jeg så logfilen igennem et
statestikprogram, til www.photo-gallery.dk bruger jeg summary, det kan
ikke lave en on-line statestik, men det er utroligt detaljeret, man kan
næsten se, hvad farve undebukser ens brugere har på...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Bo Jørgensen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 17-01-06 05:45

> Se her http://www.photo-gallery.dk/skaermdump.pdf - det er skærmen på min
> web-server, det store vindue er logfilen der løbendende skrives, hver
> Øverst kan du se de to vinduer for CPU-overvågning.
>
> Dette set-up giver et rigtigt godt indtryk af. hvad der aktuelt sker lige
> nu på web-serveren, en gang om måneden kører jeg så logfilen igennem et
> statestikprogram, til www.photo-gallery.dk bruger jeg summary, det kan

Ok - det forstår jeg godt. Jeg kan nogenlunde se det samme på min Mac. Jeg
har en masse boksebilleder (Kessler) liggende på serveren og da de omtalte
min billeder på www.teampalle.dk, kunne jeg efterfølgende se at der var ret
megen trafik på min lille Mac. Ikke bare venner og familie som normalt.
Derfor min interesse.

Det med statestikprogrammet lyder spændende - kan du uddybe det lidt?!

Mvh. Bo Jørgensen



Niels Riis Ebbesen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 17-01-06 10:04


Bo Jørgensen wrote:

> Det med statestikprogrammet lyder spændende - kan du uddybe det lidt?!


http://summary.net/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Bo Jørgensen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 17-01-06 18:32

> http://summary.net/

Nu har jeg lagt Summery ind på Mac`en - hvad gør jeg så? Er der nogen
hurtige løsninger, eller SKAL jeg læse mig igennem manualen!!!

Mvh. Bo

PS: Det er her trafikken er høj i disse dage -
http://bo.yaboo.dk/kessler/index.htm



Niels Riis Ebbesen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 17-01-06 22:50


Bo Jørgensen wrote:

> Nu har jeg lagt Summery ind på Mac`en - hvad gør jeg så? Er der nogen
> hurtige løsninger, eller SKAL jeg læse mig igennem manualen!!!


Du smider en logfil i mappen "Logs" og klikker på på programikonet, når
filen er færdigbehandlet, så kan statestikken ses i en webbrowser, øverst
i process-vinduet står det URL du skal bruge...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Bo Jørgensen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 18-01-06 07:48

> Du smider en logfil i mappen "Logs" og klikker på på programikonet, når
> filen er færdigbehandlet, så kan statestikken ses i en webbrowser, øverst
> i process-vinduet står det URL du skal bruge...

Når jeg vil trække access-log over i logs-mappen i Summary får jeg af vide
at mappen er låst. Det samme sker hvis jeg trækker den over i selve Summary
mappn - hvad gør jeg?

Mvh. Bo



Niels Riis Ebbesen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 18-01-06 09:36


Bo Jørgensen wrote:

> Når jeg vil trække access-log over i logs-mappen i Summary får jeg af vide
> at mappen er låst. Det samme sker hvis jeg trækker den over i selve Summary
> mappn - hvad gør jeg?


Er du opmærksom på, at Summary er købe-software, der er dog mulighed for
at prøve det gratis i 30 dage, det kræver, at du på Summary's web-site
henter en demo registration code.

Hvis det ikke løser dit problem, så må du læse lidt i bogen om den lille
spanske dreng, der hedder manuel...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Bo Jørgensen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 18-01-06 14:55

> Er du opmærksom på, at Summary er købe-software, der er dog mulighed for
> at prøve det gratis i 30 dage, det kræver, at du på Summary's web-site
> henter en demo registration code.


Ja ja, det er jeg helt klar over - programmet er installeret og koden
indskrevet - alt det fungerer helt ok. Problemet opstår når jeg prøver at
overføre access_log filen til log mappen i Summery mappen.

Gemmer Mac`en disse access_logs engang i mellem? Hvis den gør, skulle jeg
måske prøve at hente en "gammel" logfil og kopiere den til log mappen!!

> Hvis det ikke løser dit problem, så må du læse lidt i bogen om den lille
> spanske dreng, der hedder manuel...

Kender ham godt - ret kedelig type........

Mvh. Bo




Niels Riis Ebbesen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 18-01-06 16:07


Bo Jørgensen wrote:

> Gemmer Mac`en disse access_logs engang i mellem? Hvis den gør, skulle jeg
> måske prøve at hente en "gammel" logfil og kopiere den til log mappen!!


Som standard ligger Apache's log-fil i en ikke synlig mappe, jeg har
ændret standardkonfigurationen, så log-filen bliver gemt i en alm.
synling mappe, hos den bruger der hedder admin, se mit første svar i
denne tråd.

Og hver den sidste dag i måneden, der stopper jeg web-serveren i et halvt
minut, hvor jeg så flytter log-filen til en anden mappe, hvorpå jeg
tilføjer måned og år til dens navn f.eks. access_log_jan_2006

Når man fjerner log-filen, så påbegynder Apache selv en ny logfil, når
den starter op.

Jeg har gemt alle mine logfiler fra jeg startede med at drive web-server,
hvis man komprimerer dem, så fylder de ikke ret meget, i komprimeret form
kan jeg ha' et helt års log-filer på en CD-R medie.

Og hver den første i måneden kører jeg så statestik på logfilen.


> Kender ham godt - ret kedelig type........


Det er jo også kedeligt, hvis man ikke ka' få noget software til at
spille...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Bo Jørgensen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 18-01-06 18:23

> Og hver den sidste dag i måneden, der stopper jeg web-serveren i et halvt
> minut, hvor jeg så flytter log-filen til en anden mappe, hvorpå jeg
> tilføjer måned og år til dens navn f.eks. access_log_jan_2006

Super - lyder som et godt system

> Og hver den første i måneden kører jeg så statestik på logfilen.

Ja, her er det så at jeg går i stå..........
Se evt dette skærmbillede http://bo.yaboo.dk/skaerm2.tiff - måske kan du
aflure fejlen

Mvh. Bo



Niels Riis Ebbesen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 18-01-06 20:01


Bo Jørgensen wrote:

> Ja, her er det så at jeg går i stå..........
> Se evt dette skærmbillede http://bo.yaboo.dk/skaerm2.tiff - måske kan du
> aflure fejlen


Nej... jeg kan ikke gennemskue årsagen til dit problem, men prøv at høre
Morten Reipport eller Tjorbjørn Ravn om de har et kvalificeret bud på en
løsning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Preben Bødker Nielse~ (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 18-01-06 21:32

Bo Jørgensen <bosletdette@pc.dk> wrote:

> > Og hver den sidste dag i måneden, der stopper jeg web-serveren i et halvt
> > minut, hvor jeg så flytter log-filen til en anden mappe, hvorpå jeg
> > tilføjer måned og år til dens navn f.eks. access_log_jan_2006
>
> Super - lyder som et godt system
>
> > Og hver den første i måneden kører jeg så statestik på logfilen.
>
> Ja, her er det så at jeg går i stå..........
> Se evt dette skærmbillede http://bo.yaboo.dk/skaerm2.tiff - måske kan du
> aflure fejlen

Du har ikke kopieret programmet Summary over på din egen disk, vel.

Gør det og sørg for korrekte rettigheder til mappen.
(Æble i og ejer/tilladelser i bunden)


/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Bo Jørgensen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 18-01-06 21:52

> Du har ikke kopieret programmet Summary over på din egen disk, vel.

Øhh - hvor skulle jeg ellers ha` kopieret? Jeg hentede den og installede den
på min harddisk.

> Gør det og sørg for korrekte rettigheder til mappen.
> (Æble i og ejer/tilladelser i bunden)

Ja - den må jeg lige ha` een gang til
Hvad er det nu Æble i = på et PC tastatur?

Mvh. Bo



Preben Bødker Nielse~ (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 18-01-06 22:04

Bo Jørgensen <bosletdette@pc.dk> wrote:

> > Du har ikke kopieret programmet Summary over på din egen disk, vel.
>
> Øhh - hvor skulle jeg ellers ha` kopieret? Jeg hentede den og installede den
> på min harddisk.

Du havde stadig diskimaget mounted på dit skærmbillede.
Formodede derfor at du arbejdede på dette.

> > Gør det og sørg for korrekte rettigheder til mappen.
> > (Æble i og ejer/tilladelser i bunden)
>
> Ja - den må jeg lige ha` een gang til
> Hvad er det nu Æble i = på et PC tastatur?

Hvad du nu har sat det til!
Command hedder den officielt.
Har du ikke brugt æble-(erstatnings)tasten endnu?


/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Bo Jørgensen (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 19-01-06 08:58

> Har du ikke brugt æble-(erstatnings)tasten endnu?

ALT Gr !
Jo, men det er måske ½ år siden, - jeg bruger kun min mac som webserver. Så
det havde jeg smidt ud.....

Men jeg fik det vist til at fungere - se dette skærmdump
http://bo.yaboo.dk/skaerm3.tiff

/Bo



Niels Riis Ebbesen (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 19-01-06 10:29


Bo Jørgensen wrote:

> Men jeg fik det vist til at fungere - se dette skærmdump
> http://bo.yaboo.dk/skaerm3.tiff


Det ser ud til at det virker, men pas på, det er stærkt vanedannende at
se på statestiker, for hvis man er analytisk, så fortæller de utroligt
meget om, hvad det er brugerne på ens site efterspørger.

I min statestik kan jeg f.eks. se, at jeg har brugere fra 86 forskellige
lande, og at der stadig findes masser af folk, som bruger en PC'er med
Windows 3.1 og meget gamle versioner af Netscape og IE.

Så det ender nok med, at du må købe dig en Summary licens, for selv om
der findes masser af gratis statestikprogrammer, så når de ikke Summary
til sokkeholderne.

Vær også opmærksom på, at Apache kan indstilles til at lave flere
forskellige typer log-filer, det handler om hvor mange informationer der
logges, og jo flere data man logger, des mere detaljeret logfil, og jo
flere informationer kan man få ud i statestikken.

PS: Husk at gemme alle dine logfiler, for hvis du skulle være så uheldig,
at din server bliver kompromiteret, så er logfilerne vigtige, for de kan
bevise at du er uskyldig, og de kan ofte pege på den skyldige.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Bo Jørgensen (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 19-01-06 14:51

> Vær også opmærksom på, at Apache kan indstilles til at lave flere
> forskellige typer log-filer, det handler om hvor mange informationer der
> logges, og jo flere data man logger, des mere detaljeret logfil, og jo
> flere informationer kan man få ud i statestikken.

Har du et godt sted hvor jeg kan læse om Apache webserveren - alà "For
Dummies2?

> PS: Husk at gemme alle dine logfiler, for hvis du skulle være så uheldig,
> at din server bliver kompromiteret, så er logfilerne vigtige, for de kan
> bevise at du er uskyldig, og de kan ofte pege på den skyldige.

Gemmer den ikke automatisk?

Mvh. Bo



Preben Bødker Nielse~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 19-01-06 15:20

Bo Jørgensen <bosletdette@pc.dk> wrote:

> > Vær også opmærksom på, at Apache kan indstilles til at lave flere
> > forskellige typer log-filer, det handler om hvor mange informationer der
> > logges, og jo flere data man logger, des mere detaljeret logfil, og jo
> > flere informationer kan man få ud i statestikken.
>
> Har du et godt sted hvor jeg kan læse om Apache webserveren - alà "For
> Dummies2?

<http://apache-server.com/tutorials/>
<http://httpd.apache.org/docs/>


/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Niels Riis Ebbesen (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 19-01-06 16:09


Bo Jørgensen wrote:

> Gemmer den ikke automatisk?


Hmm... jeg er ikke klar over, hvad Apache gør som default, men der er nok
en eller max-størrelse på den fil den skriver til, og det koster jo også
resoucer, hvis Apache skal håndtere en meget stor logfil.

Så jeg gør det, at jeg hver den sidste i måneden fjerner logfilen, så
Apache kan påbegynde en ny fil...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Preben Bødker Nielse~ (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 18-01-06 18:22

Bo Jørgensen <bosletdette@pc.dk> wrote:

> Gemmer Mac`en disse access_logs engang i mellem? Hvis den gør, skulle jeg
> måske prøve at hente en "gammel" logfil og kopiere den til log mappen!!

Udover den version der skrives til, finder du "access_log.0.gz" i samme
mappe. (Filen er komprimet).


/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Bo Jørgensen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Jørgensen


Dato : 17-01-06 06:08

> Se her http://www.photo-gallery.dk/skaermdump.pdf - det er skærmen på min
> web-server, det store vindue er logfilen der løbendende skrives, hver gang
> der hentes en fil (et hit), så tilføjes alle data fra sessionen til loggen
> i bunden og den scroller opad.


Sådan mit Mac Mini vindue ud.
http://bo.yaboo.dk/skaerm.tiff

/Bo



Thorbjørn Ravn Ander~ (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 17-01-06 09:24

"Bo Jørgensen" <bosletdette@pc.dk> writes:

> Sådan mit Mac Mini vindue ud.
> http://bo.yaboo.dk/skaerm.tiff

Pudsigt. Har du nogen ide om hvor de øverste par linier stammer fra?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Niels Riis Ebbesen (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 17-01-06 09:50


Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Pudsigt. Har du nogen ide om hvor de øverste par linier stammer fra?


Det er en der efterspørger noget cgi-bin....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Morten Reippuert Knu~ (17-01-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 17-01-06 13:27

"Bo J?rgensen" <bosletdette@pc.dk> wrote:
> Hejsa

> Jeg har jo som f?r beskrevet at jeg bruger min Mac som webserver - er bare
> kanon. Jeg har en del trafik p? den i disse dage og kunne godt t?nke mig at
> se hvor mage hits der er i denne periode.

> Hvor kan jeg se dette? Jeg bruger Panther OS X
> Jeg kan se i logfilerne at der er folk p? serveren hele tiden.

<http://awstats.sourceforge.net> er et godt bud på et loganalyse
program. Du skal installere det på din webserver. Husk at "gemme" den
så den ikke kan tilgås af uautoriserede brugere.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thomas Bjorn Anderse~ (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 23-01-06 15:35

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
>> Pudsigt. Har du nogen ide om hvor de øverste par linier stammer fra?
>
>
> Det er en der efterspørger noget cgi-bin....

Det ligner umiddelbart en der forsøger at hacke sig ind via nogle
unixkommandoer...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Niels Riis Ebbesen (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 23-01-06 16:18


Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Det ligner umiddelbart en der forsøger at hacke sig ind via nogle
> unixkommandoer...


Det er ikke spor usædvanligt, jeg oplever næsten dagligt alle mulige
spøjse forsøg på på hacking, de fleste er dog rettet imod kendte
sikkerhedshuller i windows-servere, det er iøvrigt underligt, at hackerne
ikke tjekker hvilken type server de har fat i.

I starten brugte jeg megen tid på at sende abuse-klager, men jeg tror
ikke de nytter noget, for så længe der findes i hundredetusinder af
windåser med sikkerhedshuller på Internettet, så kan enhver skoledreng
begå en hackning.

Jeg holder bare øje med, at alle forsøgne på at hacke min web-server
bliver besvaret med en kode 403. Jeg er iøvrigt typen, der gør alting på
min egen måde, alle mine harddiske, mapper og filer hedder så vidt muligt
noget andet end det der er default, så en hacker får også meget svært ved
at gætte sig frem til en sti.

Det er forresten lidt ærgeligt, for før OSX, der kunne man bruge æøå i
password på Mac'er og et Mac-netværk, den fidus er desværre afskaffet i
MacOSX, den var ellers ret sej...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Hans Joergensen (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 24-01-06 11:46

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Det er ikke spor usædvanligt, jeg oplever næsten dagligt alle mulige
> spøjse forsøg på på hacking, de fleste er dog rettet imod kendte
> sikkerhedshuller i windows-servere, det er iøvrigt underligt, at hackerne
> ikke tjekker hvilken type server de har fat i.

Der er med 99% sikkerhed oftest tale om orme.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Niels Riis Ebbesen (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 24-01-06 16:32


Hans Joergensen wrote:

> Der er med 99% sikkerhed oftest tale om orme.


Jeg er godt klar over, at mange af forsøgne på hackning er orme, de udgør
dog ikke 99%, og sådan rent teknisk, så skelner jeg ikke imellem om det
er orme eller mennesker, der forsøger at skaffe sig uautoriseret adgang
til min server, og de skødesløse og uansvarlige "lusere" som har windåser
der står og spreder orme, er lige så skadelige som hackere.

Det handler om, at en licens til noget godt firewall/antivirussoftware
til PC'er koster ca. 500 kr. pr. år, det beløb er der alt for mange som
sparer, og så ender deres windåse som en pest på nettet, der står og
spreder orme, bruges til udsendelse af spam og DoS angreb, derfor burde
den form for skødesløshed koste en bøde 2-3.000 kroner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Hans Joergensen (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 24-01-06 16:41

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg er godt klar over, at mange af forsøgne på hackning er orme, de udgør
> dog ikke 99%, og sådan rent teknisk, så skelner jeg ikke imellem om det
> er orme eller mennesker, der forsøger at skaffe sig uautoriseret adgang
> til min server, og de skødesløse og uansvarlige "lusere" som har windåser
> der står og spreder orme, er lige så skadelige som hackere.

Når det nu lige præcis er Apache-servere kan det lige så nemt være
UNIXdåser (Linux, MacOS, BSD, whatever) der spreder ormene, men det
er nok antageligt at deter Linux-servere der primært gør det da det
er dem der er flest af.
Sikkerhedshuller i webapplikationer (under Apache) og cgi-scripts er dog
ofte rimeligt platformsuafhængige.

Dog kan det vel være fuldkommen ligemeget for dig, din webserver
afviser requsten, så er der ikke noget at beklage sig over.

> Det handler om, at en licens til noget godt firewall/antivirussoftware
> til PC'er koster ca. 500 kr. pr. år, det beløb er der alt for mange som
> sparer, og så ender deres windåse som en pest på nettet, der står og
> spreder orme, bruges til udsendelse af spam og DoS angreb, derfor burde
> den form for skødesløshed koste en bøde 2-3.000 kroner...

Der findes en udemærket firewall indbygget i XP, den, og en lille
bitte smule omtanke kan løse de fleste af problemerne.

Kombineret med en mere sikker browser som fx. Firefox og evt.
Thunderbird til mail hjælper det endnu mere.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Thorbjørn Ravn Ander~ (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 24-01-06 18:24

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Der findes en udemærket firewall indbygget i XP, den, og en lille
> bitte smule omtanke kan løse de fleste af problemerne.

Der er så meget skrammel derude der forsøger at få adgang til ens
computer at det i vore dage er halsløs gerning at have en maskine
direkte på nettet som hjemmebruger. Derfor bør alle have en lille
router at gemme sig bag. Det er også altafgørende med en pre-SP2 XP
da den når at blive inficeret inden man får opgraderet (been there,
done that).

Har man brug for en webserver eller andet, har man nok også kørekort
til at prikke hul i routeren.


--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste