/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Panic: we are hanging here...???
Fra : Lars Brink


Dato : 11-01-06 15:29

Vi har en G3 powerbook der overhovedet ikke vil igang.

Hverken på den ene eller den anden måde og heller ikke på CD.

Det eneste vi får frem er som vist på 2 screendumps som kan ses her:

http://www.ad-man.dk/panic1.jpg
http://www.ad-man.dk/panic2.jpg

....hva' fa'en betyder "panic: we are hanging here"?? det lyder spooky...og
er der nogen der har et forslag til hvordan vi får den igang. Kan problemet
ligge i Ram'en? (vi har slettet parameterram uden effekt)

Hilsen fra Lars Brink


 
 
Thorbjørn Ravn Ander~ (11-01-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 11-01-06 16:36

Lars Brink <lars@ad-man.dk> writes:

> Det eneste vi får frem er som vist på 2 screendumps som kan ses her:
>
> http://www.ad-man.dk/panic1.jpg
> http://www.ad-man.dk/panic2.jpg

Som jeg læser det, manger Unixlaget under OS X en driver til jeres
hardware, og det synes den åbenbart er så alvorligt at den vil smide
kernen i debuggermode efter at have vist et stacktrace (en liste over
returadresser som kombineret med kildeteksten kan vise præcis hvori
koden problemet er).

Kernen på maskinen har ikke nogen debugger så den gemmer i stedet
debug information et eller andet sted, og kan så ikke andet end at
afhjælpe ambulancen.

Har det nogensinde virket på den maskine?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Lars Brink (11-01-2006)
Kommentar
Fra : Lars Brink


Dato : 11-01-06 16:54

Orv...det lyder godt ikke godt.

Ja...den har kørt fint før men det siges at den brød ned midt i en online
opdatering af OSX. Det er nok heller ikke et godt sted

Mange tak for at du gad kigge på det

Hilsen fra Lars

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Lars Brink <lars@ad-man.dk> writes:
>
>> Det eneste vi får frem er som vist på 2 screendumps som kan ses her:
>>
>> http://www.ad-man.dk/panic1.jpg
>> http://www.ad-man.dk/panic2.jpg
>
> Som jeg læser det, manger Unixlaget under OS X en driver til jeres
> hardware, og det synes den åbenbart er så alvorligt at den vil smide
> kernen i debuggermode efter at have vist et stacktrace (en liste over
> returadresser som kombineret med kildeteksten kan vise præcis hvori
> koden problemet er).
>
> Kernen på maskinen har ikke nogen debugger så den gemmer i stedet
> debug information et eller andet sted, og kan så ikke andet end at
> afhjælpe ambulancen.
>
> Har det nogensinde virket på den maskine?


Thorbjørn Ravn Ander~ (11-01-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 11-01-06 18:11

Lars Brink <lars@ad-man.dk> writes:

> Ja...den har kørt fint før men det siges at den brød ned midt i en online
> opdatering af OSX. Det er nok heller ikke et godt sted

Næppe.

Jeg ville i dit sted geninstallere OS X fra CD (den kan vist uden at
slette) og så se om det hjalp. Herefter skulle software update kunne
klare resten.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Stig Leerbeck (11-01-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 11-01-06 19:44

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Lars Brink <lars@ad-man.dk> writes:
>
> > Ja...den har kørt fint før men det siges at den brød ned midt i en online
> > opdatering af OSX. Det er nok heller ikke et godt sted
>
> Næppe.
>
> Jeg ville i dit sted geninstallere OS X fra CD (den kan vist uden at
> slette) og så se om det hjalp. Herefter skulle software update kunne
> klare resten.

Men manden skriver jo at den ikke vil starte på en CD.

Prøv at resette NVRAM først, måske det kan få den til at accepterer
CD-boot.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk
--
Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Thorbjørn Ravn Ander~ (11-01-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 11-01-06 22:01

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Men manden skriver jo at den ikke vil starte på en CD.

Så må den lide totalt af hukommelsessvigt, og så er det nok vejen frem
at hjernevasken den lidt.

Er der et verbose-flag der kan aktiveres, så man kan få lidt mere at
vide ved opstart?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Thomas Bjorn Anderse~ (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 12-01-06 09:30

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:
>
>> Men manden skriver jo at den ikke vil starte på en CD.
>
> Så må den lide totalt af hukommelsessvigt, og så er det nok vejen frem
> at hjernevasken den lidt.
>
> Er der et verbose-flag der kan aktiveres, så man kan få lidt mere at
> vide ved opstart?

Æble-v under opstart.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Lars Brink (12-01-2006)
Kommentar
Fra : Lars Brink


Dato : 12-01-06 09:50

Hej igen

Mange tak.
Desværre er ham der har maskinen på skiferie og kommer først mandag - så der
prøver vi med det samme æble-V og poster hvad vi får at vide.

Men hvordan resetter men NVRAM?

Hilsen Lars




Men hvad med d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:
>
>> stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:
>>
>>> Men manden skriver jo at den ikke vil starte på en CD.
>>
>> Så må den lide totalt af hukommelsessvigt, og så er det nok vejen frem
>> at hjernevasken den lidt.
>>
>> Er der et verbose-flag der kan aktiveres, så man kan få lidt mere at
>> vide ved opstart?
>
> Æble-v under opstart.


Morten Reippuert Knu~ (07-02-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 07-02-06 13:45

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:
> Hej igen

> Mange tak.
> Desværre er ham der har maskinen på skiferie og kommer først mandag - så der
> prøver vi med det samme æble-V og poster hvad vi får at vide.

> Men hvordan resetter men NVRAM?

hold æble+skift+O+F mede når du starter maskinen (så booter den med
OpenFirmware prompt). Skriv følgende i OF prompten:

0 > reset-nvram
(afslut med return)
0 > reset-all
(afslut med return)

"0 > " er i ovenstående eksempel OF prompten, dvs du skal skrive der
der står efter OF prompten.

Er det ikke nok kan du forsøge at resette PMU (power manager unit). I
denne artikkel skulle der være links til hvordan det gøres på enhver model:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449>

Hvis hverken reset af NVRAM eller PMU lader dig boote fra CD er der
tale om en hardware eller mediefejl.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste