Spejle diske i OS X
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-01-06 20:12

Hej og godt nytår

Jeg har ladet mig fortælle, at man ret let kan spejle en disk i OS
X forstået på den måde, at man f.eks. kobler en ekstern firewire-
disk på og så lader den spejle systemdisken, så man hele tiden har
en nøjagtig kopi af systemdisken kørende ved siden af. Hvordan man
så præcis gør det, fik jeg desværre ikke at vide, og nu er jeg jo
blevet nysgerrig.

Det må være noget RAID-halløj, eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : RoJo

Dato : 02-01-06 20:25

On 02/01/06 20:12, in article dpc1f0.24g.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> en nøjagtig kopi af systemdisken kørende ved siden af. Hvordan man
> så præcis gør det, fik jeg desværre ikke at vide, og nu er jeg jo

Hej Thomas

Du kan bla. Bruge Carbon Copy Cloner - jeg har godt nok aldrig selv forsøgt,
så har ingen erfaring med dette.

http://www.bombich.com/software/ccc.html

Mvh RoJo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-01-06 22:14

RoJo skrev:

> Du kan bla. Bruge Carbon Copy Cloner - jeg har godt nok aldrig
> selv forsøgt, så har ingen erfaring med dette.

Det bruger jeg allerede, men jeg har vist ikke forklaret mig godt
nok. Det jeg søger er en mulighed for at have en ekstern disk stående
som er et spejl af den interne systemdisk. Altså ikke noget med at
kopiere indholdet over med CCC engang imellem, men en konstant klon
af systemdisken på en ekstern disk.

Jeg har søgt lidt i hjælpefilen og det tyder på, at det er spejlet
RAID-sæt, jeg er ude efter. Desværre så kan man vist ikke blot koble
en ekstern disk på og lave et RAID-sæt med den interne disk uden
at indholdet af den interne går tabt, men så kan man måske bruge
CCC til at klone indholdet af systemdisken over på en anden disk
og klone det tilbage igen, når man har fået lavet sit RAID-sæt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-01-06 23:36

Mikael skrev:

> CCC kan lave en daglig klon. Hedder schedule i CCC

Ja, men det er ikke det jeg skal bruge. :)
Jeg skal have en ekstern disk stående, som hele tiden og automatisk
holder sig opdateret med systemdisken, så jeg blot kan køre videre
på den eksterne, hvis den interne går ned.

Det drejer sig om en OS X Server, som skal køre mailprogrammet
FirstClass og som en ekstra sikkerhed, kunne jeg godt tænke mig at
have systemdisken spejlet, så man ikke mister en masse mails den
dag harddisken i serveren brænder sammen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Bech

Dato : 03-01-06 09:47

In article <dpcddd.ko.1@tgm.dyndns.dk>,
> [...]

> have systemdisken spejlet, så man ikke mister en masse mails den
> dag harddisken i serveren brænder sammen.

Nå det er til FirstClass. FirstClass serverprogrammet kan selv selv
finde ud af.
På admins skrivebord er der en mappe der hedder Volumes. Tag en Get info
på det drev, der skal spejles til og sæt den limited use. Tag en Get
info på det drev der skal spejles og aktiver Disk mirroring.

På den måde får du en altid opdateret kopi af din Network Store som
indeholder alle data med mail og konferencer etc. Hvis den primære disk
står af, kan du montere en ny, lægge OS på, installere FirstClass
serveren og kopiere Network Storen tilbage fra dit spejl.

Læs lidt om det i dokumentationen af FirstClass. Dette spejlbilledes
primære funktion er faktisk at man tage en backup af den, uden at man
behøver at lukke FirstClass serverprogrammet.
--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
mail: Fjern / remove XYZ

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-01-06 10:28

Martin Bech skrev:

> FirstClass serverprogrammet kan selv selv finde ud af.

Aha! Det lyder godt.

> [...]
> Get info på det drev, der skal spejles til og sæt den limited
> use. Tag en Get info på det drev der skal spejles og aktiver

Jeg har ikke fået FirstClass endnu, men regner med at få det
indenfor den nærmeste fremtid. Det var en FirstClass-tekniker, som
fortalte det med spejl-funktionen, men jeg forstod det i første
omgang som om, at det var en funktion i styresystemet, man skulle
bruge og ikke en funktion i FirstClass.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-01-06 11:30

Martin Bech skrev:

> [...]
> Get info på det drev, der skal spejles til og sæt den limited
> use. Tag en Get info på det drev der skal spejles og aktiver

Vil det så forresten sige, at den spejler hele den disk, hvor
FirstClass er installeret, eller tager den kun FirstClass' data?

Grunden til jeg spørger er, at jeg er i tvivl om det ville være
smartest at installere FirstClass på en anden disk end system-
disken. Pt. har jeg nemlig kun en enkelt intern disk i serveren.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Bech

Dato : 03-01-06 16:30

In article <dpdn81.do.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Vil det så forresten sige, at den spejler hele den disk, hvor
> FirstClass er installeret, eller tager den kun FirstClass' data?

Den spejler FirstClass' data, som ligger i en mappe der hedder FCNS,
FirstClass Network Store. (Jeg har faktisk kun servererfaringer med FC
på Windåser, men jeg går ud fra, at det meste foregår på samme måde på
Mac)

> Grunden til jeg spørger er, at jeg er i tvivl om det ville være
> smartest at installere FirstClass på en anden disk end system-
> disken. Pt. har jeg nemlig kun en enkelt intern disk i serveren.

Det er intet i vejen for at have det på samme disk, men du kunne
overveje en anden partition end systemets. Så kunne du have den samme
partitionering på den anden disk med spejlet. Så er den lige klar til at
få system og FC serverprogrammet lagt ind, og så kører du igen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-01-06 11:30

Peter Kiil skrev:

> Så RAID 1 kan godt være en del af det Thomas skal bruge, men det
> er mindst ligeså vigtigt med et spejl af hans data der ikke er
> realtime, men kan bruges ved fejl på den kørende kopi.

Jeg vil også stadig sørge for at have en fungerende kopi af
systemdisken liggende, som jeg har i dag (lavet med CCC).

Hvis FirstClass selv kan finde ud af at spejle dens data, som
Martin beskriver, så ser jeg umiddelbart ingen grund til at
køre RAID 1 på systemdisken, men på den anden side, så ville
det nu være meget rart, da systemet vel så kan halte videre
selvom en af diskene i RAID-konfigurationen står af.
Det er der bare knapt så stort et behov for, hvis man har en
fungerende klon lavet med CCC, som man så blot kan boote på
i stedet. Det skal vist lige tænkes igennem, for det kommer
jo også an på, hvor FirstClass' data ligger gemt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-01-06 17:42

Martin Bech skrev:

> Den spejler FirstClass' data, som ligger i en mappe der hedder
> FCNS, FirstClass Network Store. (Jeg har faktisk kun
> servererfaringer med FC på Windåser, men jeg går ud fra, at det
> meste foregår på samme måde på Mac)

Det tror jeg nu også, at det gør.

> [...]
> samme partitionering på den anden disk med spejlet. Så er den
> lige klar til at få system og FC serverprogrammet lagt ind, og

Jeg ærgrer mig i dag over, at den interne disk ikke er delt op i
to partitioner. Til Windows findes Partition Magic, som kan dele
en disk op i flere partitioner uden at data går tabt (som regel).
Findes der mon noget tilsvarende til OS X?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael Holm

Dato : 04-01-06 15:09

> [...]
> en disk op i flere partitioner uden at data går tabt (som regel).
> Findes der mon noget tilsvarende til OS X?

iPartition virker udemærket - jeg har brugt den til at fjerne en
partition uden problemer...

http://www.coriolis-systems.com/iPartition.php

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-01-06 18:44

Michael Holm skrev:

> iPartition virker udemærket - jeg har brugt den til at fjerne en
> partition uden problemer...

Ok og tak.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mikael

Dato : 02-01-06 23:15

CCC kan lave en daglig klon. Hedder schedule i CCC.
Eller ugentlig. Det har ikke noget med RAID at gøre, men er en
identisk kopi og dermed backup. Skal vist have noget psynch for at du.
(Hvad mon det er?)

mvh Mikael Kern

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-01-06 09:28

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Jeg skal have en ekstern disk stående, som hele tiden og automatisk
> holder sig opdateret med systemdisken, så jeg blot kan køre videre
> på den eksterne, hvis den interne går ned.

Har du kigget på det medfølgende Disk Utility? Jeg mener svagt at
kunne huske, at det understøtter RAID0 og 1.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Mikael

Dato : 03-01-06 10:40

Disk Utility / Disk Værktøj kan lave RAID 1, som er det du skal have,
hvis du skal være flyvende på kortest mulig tid uden geninstallation.
Men det skal vist ske INDEN installation af OS X???
Se fx.: http://www.tweak.dk/tests2.php?id=96 for beskrivelse af div.
RAID

mvh Mikael Kern

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-01-06 10:49

Mikael - nospam@kern.dk on 03/01/06 10:39 wrote:

> [...]
> hvis du skal være flyvende på kortest mulig tid uden geninstallation.
> Men det skal vist ske INDEN installation af OS X???

Umiddelbart er der jo fordele ved RAID 1. Du kan tåle at miste en disk, og
kan så køre videre derfra. Det mange folk dog glemmer er at det ikke bare er
dine vigtige data der spejles, det er også de katastrofale fejl. Så hvis
Network Store i First Class af en eller anden grund bliver beskadiget, så er
fejlen altså replikeret til den psejlede disk med det samme.

[...]

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Mikael

Dato : 03-01-06 10:59

Ja, RAID er ikke lig med backup. Nå - jeg er hverken server eller
backup ekspert. Har dog erfaret at backup er en rar ting... osse for
rigtige mænd!

mvh Mikael Kern