Explicit musik på iTunes Music Store
Fra : Henrik Münster

Dato : 24-12-05 15:11

En del musiknumre på iTunes Music Store er mærket med "Explicit".
Ifølge ordbogen betyder det klar, bestem, udtrykkelig, utvetydig eller
noget i den stil. Jeg har forstået det sådan, at det er sange med
sjofle ord og den slags. Mange rappere bruger da også et mindre pænt
sprog. For eksempel er jeg da glad for, at mine børn ikke er for gode
til engelsk, når de hører Eminem.
   Jeg slog lige James Blunt op på ITMS. For mig er han da en pæn ung
mand, der synger nogle småromantiske ballader. Alligevel er samtlige ti
numre på albummet Back to Bedlam markeret som explicit. Sjovt nok
findes albummet også i en for mig at se fuldstændig ens version, hvor
ingen af numrene er markeret. Yderligere er der en version af albummet
fra 2004, hvor der er nøjagtig de samme numre på. Single "You're
Beautiful" fås både i en explicit og en clean version, foruden en
version uden nogen mærkning. Det er så en akustisk udgave viser det
sig, når man åbner den. Er det virkelig rigtigt, at samtlige numre på
Back to Bedlam indeholder sjofle ord og udtryk? Er det også rigtigt, at
der er lavet en pæn version af samtlige numre? Og hvad er forkellen på
de to udgaver fra 2005 og så den fra 2004? Det er altså noget
forvirrende og helt umuligt at vælge, hvilket album, man vil købe.
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Morten Lind

Dato : 24-12-05 16:05

> [...]
> de to udgaver fra 2005 og så den fra 2004? Det er altså noget
> forvirrende og helt umuligt at vælge, hvilket album, man vil købe.

Kære Henrik

Køb dem begge, lyt og find sandhed......glædelig jul og et velsignet nyt
år til dig & dine.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-12-05 00:27

On 2005-12-24 16:04:47 +0100,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) said:

> Køb dem begge, lyt og find sandhed......glædelig jul og et velsignet nyt
> år til dig & din

Jeg nøjedes nu med at købe den ene, men tak for rådet. Jeg så hos
cdon.com, at deres tilsvarende fysiske album var en "ny version". Det
forklarer måske, at der er både et album fra 2004 og fra 2005. At der
så både er et explicit og et ikke-explicit kan måske være en fejl hos
Apple Store. Jeg har ikke tænkt mig at bruge kr. 80,- og timers lytning
på at finde ud af, om der er en forskel.
   Tak og i lige måde med de gode ønsker. Vi har haft en dejlig jul. Jeg
håber, det også gælder dig og de andre i gruppen.