Forsvundet partition ?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-05 23:40

På min eksterne FW HD havde jeg fem partitioner. Pludselig kunne jeg
ikke mere mounte (=se/tilgå), den femte partition, der hedder "DIVERSE".
Nå, tænkte jeg så, den dukker vel op - eller osse er det af mindre
betydning. Diversemapper bruger jeg (vi?) jo til det, som ikke rigtig er
vigtigt eller som ikke passer ind i de andre mapper ? Eller osse
smider jeg den/dem ud uden at huske det?

Nu var jeg inde i Diskværktøj (af andre grunde) og sørme om der ikke
ligger en partiotion ved navn "disk 2s13". Prøvede at
kontrollere/reparere den, da jeg tænkte, at det måske var den
"forsvundne" "DIVERSE". Nå den ville ikke lade sig reparere. Loggen kom
ud med en lang melding, Jeg skal spare jer for de første 60 sider, men
slutningen lyder:
**********
Dec 16 22:55:08: Diskværktøj startet.

Reparerer disken til "disk2s13"
Kontrollerer HFS Plus-enhed.
Katalogarkiv ikke fundet for extent
Kontrol af enhed mislykkedes.
Fejl: Den underliggende opgave rapporterede en fejl ved slut (-9972)

Diskværktøj stoppede reparerer "disk2s13", fordi den stødte på følgende
fejl:

Den underliggende opgave rapporterede en fejl ved slut
Reparation forsøgt på 1 enhed
0 HFS-enheder repareret
1 enhed kunne ikke repareres
/citat slut/

Det lyder kinesisk for mig. Er den der fætter 2s13 sådan en "usynlig",
der skal ligge der, og som jeg slet ikke skal have adgang til? Eller er
det rudimenter af min "DIVERSE"?

Hvad gør jeg nu for at redde den - hvis det altså er den der "diverse"
(nu uden at råbe navnet, men dens navn er faktisk skrevet med majuskler.

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-05 08:38

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]

> Det lyder kinesisk for mig. Er den der fætter 2s13 sådan en "usynlig",
> der skal ligge der, og som jeg slet ikke skal have adgang til? Eller er

disk2s13 er partitionens adresse. Når den mountes (hvad du ikke pt
kan) får den navnet "Diverse" på dit filsystem.

prøv om du kan lave et image af 2s13 med diskværktøj. Det /kan/
lade sig gøre selv om partitionen ikke kan mountes. hvis fejlen ikke
flyttes med kan du redde data fra 2s13 og skrive den tilbage
ved at slette 2s13 og enten mounte imaget og flytte indholdet tilbage
til den genoprettede partition med finder, eller ved at bruge
diskværktøj til at skrive dit image tilbage.

Alternativt kan du se om et tredieparts diskværktøj, eks diskwarrior,
kan reparere partitionen.

du kan lave et image fra diskværktøj på følgende vis:

marker disk2s13

"arkiv" -> "ny" -> "diskbillede fra disk2s13"

så popper der en gem dialog op med forskellige optioner som du kan
udfylde som du vil.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-05 18:18

> [...]
> til den genoprettede partition med finder, eller ved at bruge
> diskværktøj til at skrive dit image tilbage.

Det kunne den desværre ikke: første forsøg gik i stå efter cirka 10
minutter, men efterlod et image på 8 Gb, andet forsøg kørte til ende og
efterlod et image på cirka 850 Mb. Ingen af dem kunne aktiveres. Fik en
fejlmedd., der sagde noget i retning af: "ingen sytemarkiver er aktive"
(sytemarkiver er hvad Apple kalder dem

> Alternativt kan du se om et tredieparts diskværktøj, eks diskwarrior,
> kan reparere partitionen.

DiskWarrior (v. 3.0) kunne ikke reparere heller. Alle andre programmer
var lukkede, men den bliver ved med at anbefale, at jeg skal starte fra
cd'en, men det hjælper vel næppe, når der er tale om en ekstern HD?
Iøvrigt kunne DW godt "se" partitionens rigtige navn ("diverse")

Detlajerne gav mig et lille indblik i, hvad der er på den partition:
lidt uaktuelt musik og mindre betydningsfulde billeder, så måske er det
hele lidt lige meget? Men det er da lidt dumt at skulle undvære en
partition på ca. 30 Gb, ikke?

> [...]
>
> "arkiv" -> "ny" -> "diskbillede fra disk2s13"
>
> så popper der en gem dialog op med forskellige optioner som du kan

Tak for anvisningen.

--
v.h.
Mich.

Fra : Jesper

Dato : 17-12-05 13:32

> [...]

> Hvad gør jeg nu for at redde den - hvis det altså er den der "diverse"
> (nu uden at råbe navnet, men dens navn er faktisk skrevet med majuskler.

Er det vigtige ting der ligger på partitionen og hverken Diskværktøj
eller Diskwarrior kan reparere den, så prøv med FileSalvage, den koster
knapper, men den er rimelig effektiv!
http://dvd.tradewho.com/