Hjælp til køb af G5
Fra : Jacob B.

Dato : 12-12-05 01:07

Jeg er endelig på vej ind i det 21. århundrede... Selvom jeg egentlig er
ganske godt tilfreds med min gamle 9600'er, så er jeg af skattemæssige
årsager "nødt" til at købe en ny computer

Inden jeg springer ud i det har jeg et par spørgsmål, som jeg håber I kan
svare på.

Hvilken G5'er skal jeg købe? Jeg har et max. budget på 30.000 incl. moms og
i dette beløb skal være inkluderet skærm + andre nødvendigheder (som jeg
ikke p.t. ved hvad er - mere RAM, større harddisk, Bluetooth???).

Den primære funktion er tekst og tal (+ lidt af det "nymodens" der følger
med - iLife m.v.), men jeg vil også godt forsøge at arbejde lidt med lyd - i
første omgang på hobbyplan, men jeg vil ikke investere i en ny om et år hvis
jeg nu bliver grebet af projektet. Endvidere vil jeg - som det fremgår
nedenfor - også godt benytte computeren til at optage tv, så jeg bliver fri
for at finde et ledigt video-bånd (her er kvaliteten af mindre betydning, så
længe den ikke bliver dårligere end VHS).

Mine programmer fra 9600'eren kan de bruges? Det drejer sig i første omgang
om Photoshop, Illustrator og Quark - tekst og tal har jeg tænkt mig at
"opgradere" til "Open Source". Jeg er som nævnt godt tilfreds med mit
nuværende udstyr og når nu de førnævnte programmer så rigeligt dækker mine
behov, så ser jeg ingen grund til at købe nyt.

Kan man via classic-mode bruge Virtual PC (som jeg har)? Det er ikke til
særlig meget, det skal bruges, så hastigheden er ikke super-afgørende.

Kan man optage TV på harddisken og overspille gamle videobånd, så man
eventuelt kan brænde dem på DVD? Hvad kræver det?

Hvilken skærm skal jeg vælge? Apples egne koster omkring 6.500 kr. for 20'',
men jeg kan få mange andre mærker billigere eller større. Er det kun en
spørgsmål om designet eller er der en "kompabilitets-faktor", som jeg ikke
kender?

Stil selv flere spørgsmål

På forhånd tak for hjælpen.

/Jacob B.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-12-05 09:27

Jacob B. <no@spam.com> wrote:

> Jeg er endelig på vej ind i det 21. århundrede... Selvom jeg egentlig er
> ganske godt tilfreds med min gamle 9600'er, så er jeg af skattemæssige
> årsager "nødt" til at købe en ny computer

Hvor uheldigt...

> [...]
> for at finde et ledigt video-bånd (her er kvaliteten af mindre betydning, så
> længe den ikke bliver dårligere end VHS).

Til det behov burde den mindste maskine altså være god nok. Det er en
dual-core 2 GHz og det er en meget hurtig maskine. Da dit behov endda
er på hobbyplan vil det overhovedet ikke været noget problem. Selv
iMac'erne er hurtige nok.

På Apple Store har jeg konfigureret den minste model med 1 GB RAM, 250
GB harddisk, Airport Extreme+Bluetooth (Bluetooth kan desværre ikke
købes alene), Geforce 6600GT grafikkort (istedet for LE). Det koster
18.889 kr. inkl. moms.

Du kan godt sætte mere RAM i, men 1 GB er nok til alm. brug. Apple er
dyre med RAM, så jeg ville købe mere et andet sted, hvis behovet
skulle opstå. Grafikkortet er en vigtig del til Mac OS X, da systemet
bruger grafikkortet til at optegne skærmen selv ved almindeligt brug,
så selvom man ikke spiller er det vigtigt med et hurtigt 3D grafikkort.

> [...]
> nuværende udstyr og når nu de førnævnte programmer så rigeligt dækker mine
> behov, så ser jeg ingen grund til at købe nyt.

Du vil gøre dig selv en bjørnetjeneste ved ikke at opgradere. Man kan
godt køre programmerne i Classic mode, men hvis du bruger dem tit kan
du lige så godt beholde din gamle 9600, hvis du ikke opgraderer dem.
Du får kun en ordentlig oplevelse ved at have ægte Mac OS X programmer.

Det blive dyrt at opgradere både Adobe-programmerne og QuarkXPress, så
overvej om det er nødvendigt med QuarkXPress, da du får InDesign med i
købet, når du opgraderer til Adobe Creative Suite.

> Kan man via classic-mode bruge Virtual PC (som jeg har)? Det er ikke til
> særlig meget, det skal bruges, så hastigheden er ikke super-afgørende.

Virtual PC virker ikke i classic. Du bliver nødt til at købe den nye
version 7.

> Kan man optage TV på harddisken og overspille gamle videobånd, så man
> eventuelt kan brænde dem på DVD? Hvad kræver det?

Du bør investere i en EyeTV 200, som er en analog tuner i en boks, der
tilsluttes via Firewire. Den laver alt kompressionsarbejdet, så du vil
ikke kunne mærke på din computer, når du optager.

Hvis du vil se det optagede på dit TV, skal du enten have en
TV-adapter fra Apple, eller købe en EyeHome, som et apparat der
streame fra din computer til dit TV.

> [...]
> spørgsmål om designet eller er der en "kompabilitets-faktor", som jeg ikke

Apple's 20" skærm er fremragende. Den er dog som sagt lidt dyr i
forhold til konkurrenterne, men hvis du gerne vil have en widescreen
skærm er udvalget ikke så stort. I forhold til andre widescreen skærme
er prisen ikke så gal, og så får du en virkelig flot skærm.

Hvis du kan leve med en 4:3 skærm, kan du spare et par tusinde.

Du kan bruge alle skærme med din Mac, men sørg for at den er med DVI.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jacob B.

Dato : 13-12-05 00:40

René Frej Nielsen skrev:
> [...]
> bruger grafikkortet til at optegne skærmen selv ved almindeligt brug,
> så selvom man ikke spiller er det vigtigt med et hurtigt 3D grafikkort.

Modellen større har 250 GB hardisk og Geforce 6600GT grafikkort som
standard, hvilket med ovennævnte ekstra "features" giver en pris på omkring
22.000 incl. moms - er de 0,3 GHz det værd?

> [...]
>
> Hvis du vil se det optagede på dit TV, skal du enten have en
> TV-adapter fra Apple, eller købe en EyeHome, som et apparat der

Betyder det at jeg kan bruge G5'eren til HD-recording og kan jeg brænde
DVD'er med TV-udsendelser m.v., som jeg kan se på en almindelig
DVD-afspiller?

> [...]
>
> Hvis du kan leve med en 4:3 skærm, kan du spare et par tusinde.
>
> Du kan bruge alle skærme med din Mac, men sørg for at den er med DVI.

Er konklusionen på ovenstående og efterfølgende svar (inden de blev alt for
tekniske) at en Dell 20" er bedre og 1.500 kr. billigere?

Tak for hjælpen.

/Jacob B.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-12-05 07:41

Jacob B. <no@spam.com> wrote:

> Modellen større har 250 GB hardisk og Geforce 6600GT grafikkort som
> standard, hvilket med ovennævnte ekstra "features" giver en pris på omkring
> 22.000 incl. moms - er de 0,3 GHz det værd?

Ikke efter min mening. Den "lille" er rigeligt hurtig og du skal vist
også ud ov investere i en del software og ekstraudstyr,

> Betyder det at jeg kan bruge G5'eren til HD-recording og kan jeg brænde
> DVD'er med TV-udsendelser m.v., som jeg kan se på en almindelig
> DVD-afspiller?

Ja. Optagelser fra EyeTV er gemt i MPEG2 format og er klar til
brænding på DVD uden en tidskrævende konvertering som f.eks. AlchemyTV
kræver (den har jeg selv).

> Er konklusionen på ovenstående og efterfølgende svar (inden de blev alt for
> tekniske) at en Dell 20" er bedre og 1.500 kr. billigere?

Dell's 20" widescreen koster lige pt. 5787 kr. Apple's koster 6500 kr.
Dell's har flere tilslutninger, bl.a. også S-video. De bruger
sandsynligvis samme panel, men teknikken kan dog godt være forskellig.
De kan vist anbefales begge to, så det er et spørgsmål om smag og
behov. Apple's er den flotteste, og skal du kun tilslutte én computer
ville jeg vælge den.

Dell's 20" i 4:3 format koster lige pt. 5925 kr., men svinger tit ned
i omkring 4200 kr. Der er noget at spare, men selvom det er en god
skærm er det efterhånden en lidt ældre model. Dell's priser svinger
meget og man skal næsten holde øje med deres hjemmeside hver dag, hvis
man vil have de bedste priser.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-05 07:59

On 2005-12-13 00:39:47 +0100, "Jacob B." <no@spam.com> said:

> Modellen større har 250 GB hardisk og Geforce 6600GT grafikkort som
> standard, hvilket med ovennævnte ekstra "features" giver en pris på omkring
> 22.000 incl. moms - er de 0,3 GHz det værd?

i forhold til Rene's udregning mangler den bluetooth, airport og 512MB
ekstra ram. dual 2GHz m. 1GB ram vil være at fortrække i forhold til
dual 2.3GHz m. 512GB ram.

I øvrigt vil jeg mene at du snildt kan "nøjes" med en 20" 2,1GHz iMac
G5. Du vil under alle omstæmdigheder opleve at din computer vil blive
10x hurtigere end din 9600. Med 1Gb RAM, 250GB disk, bluetooth+airport
og en indbygget 20" skærm mage til Dell og Apples 20" widescreen koster
den 14.829kr.

> Betyder det at jeg kan bruge G5'eren til HD-recording og kan jeg brænde
> DVD'er med TV-udsendelser m.v., som jeg kan se på en almindelig
> DVD-afspiller?

Ja det kan du uden at reencode. Hvis brændingenen skal gøres rigtig nem
kan du invetetere i et tredieparts brænder/authering program som eks
Toast Titanium v.7.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-05 07:47

On 2005-12-12 09:27:11 +0100, spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) said:

> [...]
> GB harddisk, Airport Extreme+Bluetooth (Bluetooth kan desværre ikke
> købes alene), Geforce 6600GT grafikkort (istedet for LE). Det koster

han kan også snildt klare sig med standartmodellen dvs 160GB disk og
GF6600LE - evt + bluetooth.
Ram er billigere at købe hos en PC forhandler.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-12-05 08:43

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> han kan også snildt klare sig med standartmodellen dvs 160GB disk og
> GF6600LE - evt + bluetooth.

Harddiskstørrelsen kommer helt an på behovet. Har man et stort behov
for lagerplads er det bedst med en stor disk fra starten af. Apple
tager helt vilde priser for de store 500 GB diske, så jeg syntes 250
GB var et godt kompromis. Hvis behovet er mere beskedent er 160 GB
nok, men nu snakkede han jo om TV-optagelse...

Grafikkortet er så billigt at opgradere, at en evt.
hastighedhedsgevinst er billigt købt.

> Ram er billigere at købe hos en PC forhandler.

Klart. Men det er nu meget rart at få 2x512 MB moduler istedet for
2x256 som så måske skal kaserers senere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-05 20:42

On 2005-12-13 08:42:38 +0100, spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) said:

> Grafikkortet er så billigt at opgradere, at en evt.
> hastighedhedsgevinst er billigt køb

forskellen er ikke så stor da der er tale om henholdsvis GF66000LE og
GF6600 - ikke GF6600GT. Til corevideo og coregraphics programmer er det
selvfølgelig en væsentlig fordel at GF6600 kortet har 256MB ram, imod
GF6600LE kortets kun 128.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-12-05 00:01

> [...]
> GF6600 - ikke GF6600GT. Til corevideo og coregraphics programmer er det
> selvfølgelig en væsentlig fordel at GF6600 kortet har 256MB ram, imod

Missede lige, at det ikke var GT-udgaven... men igen, de få hundrede
kroner er vel godt givet ud, hvis der er _en_ eller anden form for
fartgevinst at hente.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-12-05 17:09

On 2005-12-14 00:01:22 +0100, spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) said:

> Missede lige, at det ikke var GT-udgaven... men igen, de få hundrede
> kroner er vel godt givet ud, hvis der er _en_ eller anden form for
> fartgevinst at hente.

ja, men hvis de 500kr får den op over den øvre grænse for anskaffelse
af en PowerMac+skærm frem for en iMac er det et ok sted at spare.

jeg vil dog opfordre spørgen til at investere i en iMac + nye licenser
til alle essentielle programmer, frem for at investere i en Powermac og
bruge hans eksisterende SW i Classic, som det lader til han planlægger.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-12-05 07:43

> [...]
> til alle essentielle programmer, frem for at investere i en Powermac og
> bruge hans eksisterende SW i Classic, som det lader til han planlægger.

Helt klart! Det er der slet ikke nogen tvivl om. Classic er noget man
bruger som sidste udvej, når man lige _skal_ bruge noget software, som
ikke findes til OS X.

Jeg har lige rodet med en iMac G5 2,1 GHz, 1,5 GB RAM og 500 GB
harddisk... Det er en rigtig lækker maskine og en god skærm!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : N/A

Dato : 15-12-05 07:45

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-12-05 07:45

Mikael <nospam@kern.dk> wrote:
> Ja, køb en 2,1 GHz iMac med 1,5GB RAM til 15.659,00kr. Den er 10 gange
> hurtigere end den gamle traktor med OS 9, du har vænnet dig til. Køb
> (evt. en ordentlig mus) og en ekstern HD i Firewire+USB-kabinet på
> 3-500 GB. Så er der råd til det software, du behøver. De programmer
> du bruger meget skal du have i OS X version. Mht. software, så kan du
> jo tage det hen af vejen, efterhånden som du lærer den nye Mac og OS
> X at kende - og dens hastighed.

Hvorfor ikke købe den med en 500 GB disk som standard, istedet for en
ekstern boks. Det ødelægger jo det fine look med "kun en skærm".

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Christian Lynbech

Dato : 18-12-05 17:18

Morten> i forhold til Rene's udregning mangler den bluetooth, airport og 512MB
Morten> ekstra ram. dual 2GHz m. 1GB ram vil være at fortrække i forhold til
Morten> dual 2.3GHz m. 512GB ram.

Mon ikke 512 GB ram altid er at foretrække fremfor 1 Gb

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 13:19

Jacob B. skrev:

> Hvilken skærm skal jeg vælge? Apples egne koster omkring 6.500
> kr. for 20'', men jeg kan få mange andre mærker billigere eller
> større.

Jeg ville helt klart hellere sigte efter en 24" Dell 2405FPW, som
du frem til d. 25/12 kan spare 25% på, så den kommer ned i en pris
på omkring 8.000 kr. med moms. Man får utrolig meget skærm for
pengene i det tilbud.
<http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?c=dk&category_id=210&cs=dkdhs1&first=true&l=da&page=productlisting.aspx&sku=30907>

Du kunne også nøjes med Dells 20" 2005FPW som pt. koster omkring
6.000 kr.
<http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?sku=29083&c=dk&category_id=6198&cs=dkdhs1&image_flag=True&l=da&s=dhs&show_summary=False&page=productlisting.aspx>

> Er det kun en spørgsmål om designet eller er der en
> "kompabilitets-faktor", som jeg ikke kender?

Det er primært G5-looket, du betaler dyrt for, hvis du vælger Apple.
Hvis du sammenligner funktionerne på Apples Cinema Displays med
Dells 2405FPW eller 2005FPW, så har Dell langt flere funktioner og
kan sagtens kobles til en G5.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-12-05 14:55

> [...]
> du frem til d. 25/12 kan spare 25% på, så den kommer ned i en pris
> på omkring 8.000 kr. med moms. Man får utrolig meget skærm for

Det ville jeg også gøre... men det kommer selvfølgelig an på
spørgerens økonomi og behov. Men personligt, så ja, det ville også
være mit valg.

> Du kunne også nøjes med Dells 20" 2005FPW som pt. koster omkring
> [...]

Der ville jeg dog bruge 500 kr. ekstra og få en Apple skærm, selvom
der selvfølgelig mangler et par features. Det værsste er, at der kun
er ét input på Apple's skærme.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 15:07

René Frej Nielsen skrev:

> Det værsste er, at der kun er ét input på Apple's skærme.

En anden stor ulempe er efter min mening, at man ikke har mulighed
for at juster på hver enkelt farvekanal.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-05 16:41

On 2005-12-12 15:07:26 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> En anden stor ulempe er efter min mening, at man ikke har mulighed
> for at juster på hver enkelt farvekana

kan du det på Dell'n når den kører DVI? Er det ikke kun på VGA porten
det er muligt?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-12-05 16:47

> En anden stor ulempe er efter min mening, at man ikke har mulighed
> for at juster på hver enkelt farvekanal.

Ja, det har også undret mig meget. Resultatet med en EyeOne blive
umiddelbart ganske ok, men jeg syntes også, at det ville have været
rart at have muligheden.

Med nogle Eizo og en enkelt LaCie skærm, kan EyeOne snakke direkte med
skærmen og klare alle indstillinger automatisk, så i den situation
ville det være ligemeget, men de nævner ikke at Apple's skærme er
understøttede, så det er lidt mystisk.

Alene den mulighed gør jo Eizo skærmene særdeles attraktive, for man
kan jo spare megen tid på den konto.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tom

Dato : 12-12-05 16:32

Lidt OT, men er den der Dell ikke pt den billigste 1920 x 1200 skærm på
markedet, til dels pga tilbudet !?
PS
Phillips har produceret en w200 16:10 skærm også i 20"..
Den kan skaffes helt ned til ca 4500.-
Og der er altså intet galt med kvaliten..
Blot hvis køberen af G5eren hellere ville gå "lidt op" i kaliber på den
stationære, og så kaste mindre efter skærm..
Phillips skærmen set her
http://www.pc-netto.dk/templates/product.asp?productguid=200W6CS&groupguid=1
2419
Koster 4647.-

Tom

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-12-05 16:49

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:
> [...]
> Blot hvis køberen af G5eren hellere ville gå "lidt op" i kaliber på den
> stationære, og så kaste mindre efter skærm..

Du har desværre set forkert. Det er en normal 20" som Apple's og
Dell's 20" og har samme opløsning, 1680x1050.

Dell's 24" har 1900x1200 og er den billigste på markedet med den
opløsning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tom

Dato : 12-12-05 17:16

On 12/12/05 16:49, in article voi073-pj8.ln1@g4server.rfn.dk, "René Frej
Nielsen" <spam@rfn.dk> wrote:

> Du har desværre set forkert. Det er en normal 20" som Apple's og
> Dell's 20" og har samme opløsning, 1680x1050.
>
> Dell's 24" har 1900x1200 og er den billigste på markedet med den
> opløsning.

Jamen så er vi jo helt enige..
Tom

Mente "den billigste..( i alle størrelser ) med 1920 x 1200..
Årsagen til jeg spørger, er fordi jeg er på vej på HD TV, ( set top box med
DVI/VGA(?!) ud) og det kræver 1920 x 1080..
Er godt klar over at jeg ikke finder denne opløsning på skærme mindre end
23-24"

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-12-05 19:57

> [...]
> DVI/VGA(?!) ud) og det kræver 1920 x 1080..
> Er godt klar over at jeg ikke finder denne opløsning på skærme mindre end

Vi er vist enige... jeg kunne bare ikke lige overskue din
citeringsteknik.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 16:53

Tom skrev:

> Lidt OT, men er den der Dell ikke pt den billigste 1920 x 1200
> skærm på markedet, til dels pga tilbudet !?

Acers AL2416Ws er lidt billigere og skal man tro på prad.de,
så har den et hurtigere panel end Dells 2405FPW.
Acers AL2416Ws har 6 ms fra grå til grå, hvor Dell 2405FPW
har 12 ms. Bortset fra det, har de identiske specifikationer.
Panelet i både Acer AL2416Ws og Dell 2405FPW er et PVA-panel
produceret af Samsung.

> Phillips har produceret en w200 16:10 skærm også i 20"..

Som formentlig har samme panel som Apples 20" Cinema Display,
for den kører med et S-IPS-Panel fra LG Philips.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 17:26

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> kan du det på Dell'n når den kører DVI?

Ja. Det eneste der bliver koblet fra er kontrastindstillingen og
den piller jeg ikke ved, så skidt med det.

> Er det ikke kun på VGA porten det er muligt?

Nej. Også på DVI.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 17:26

René Frej Nielsen skrev:

> Ja, det har også undret mig meget. Resultatet med en EyeOne
> blive umiddelbart ganske ok, men jeg syntes også, at det ville
> have været rart at have muligheden.

Resultatet af en kalibrering med f.eks. EyeOne bliver i hvert
tilfælde langt bedre, hvis man har muligheden.

> [...]
> den situation ville det være ligemeget, men de nævner ikke at
> Apple's skærme er understøttede, så det er lidt mystisk.

Det er en stor fordel at man kan lave justeringen direkte i
hardware frem for at skulle gøre det med en gammakurvekorrektion
i software, som jo så er den eneste mulighed man har med Apples
Cinema Displays.

> Alene den mulighed gør jo Eizo skærmene særdeles attraktive, for
> man kan jo spare megen tid på den konto.

Ja, det må man sige. Det er dog ikke hardware-justeringen som
tager længst tid her. Det tager klart længst tid at profilere
skærmen, men det kunne da være rart, hvis det hele kunne foregå
fuldautomagisk :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-12-05 19:56

> [...]
> hardware frem for at skulle gøre det med en gammakurvekorrektion
> i software, som jo så er den eneste mulighed man har med Apples

Jeg er helt enig i ovenstående, men gad vide om der er en begrundelse
for Apple's valg. Jeg kan ikke huske korrektionskurven for vores 23"
Cinema HD skærm, men det kunne måske tænkes, at den i forvejen står
tæt på 6500K, gamma 2.2, som de fleste kalibrerer til?

> [...]
> tager længst tid her. Det tager klart længst tid at profilere
> skærmen, men det kunne da være rart, hvis det hele kunne foregå

Bestemt. Det virker med et par af vores LaCie CRT skærme, og det er da
noget nemmere. Man skal bare sætte dimsen på skærmen og trykke på én
knap. Så klarer den resten selv.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-12-05 20:54

René Frej Nielsen skrev:

> Jeg kan ikke huske korrektionskurven for vores 23" Cinema HD
> skærm, men det kunne måske tænkes, at den i forvejen står tæt på
> 6500K, gamma 2.2, som de fleste kalibrerer til?

De er nok kalibreret til nogenlunde at ramme det fra fabrikkens
side. Det er de fleste seriøse skærme vist i dag, men de fleste
23" Apple Cinema Displays, som jeg set, har et ret markant pink
skær over sig, når man sender en gråtone på f.eks. RGB:75 afsted
til dem, og der skal en ret sær korrektionskurve til for at rette
op på det.

Et andet problem er luminansen.
Hvis jeg ikke havde mulighed for at justere på hver enkelt kanal
på min Dell, så ville jeg ikke kunne komme ned på den ønskede
luminans, som for mit vedkommende er omkring 120 cd/m² (ved godt,
at GretagMacbeth anbefaler 140 cd/m² for TFT-skærme, men jeg vil
gerne en tand længere ned). Med lysstyrken stillet til 0, har
jeg en luminans på omkring 150 cd/m² på min Dell, men man kan så
heldigvis få den længere ned ved at køre farverne ned i styrke.

Apples 23" Cinema Display er godt nok ikke så lysstærk som Dells
2405FPW, så man ville nok godt kunne få den ned på 120 cd/m² ved
kun at justere på lysstyrken, men jeg føler helt klart at man er
begrænset i sine justeringsmuligheder, når man ikke har mulighed
for at justere på hver enkelt farve.

Når man ændrer på lysstyrken, så sker der også typisk noget med
farvernes justering i forhold til hinanden. Det er tilfældet både
på min gamle Viewsonic og min nuværende Dell, så hvis man ikke
havde mulighed for at rette op på den ubalance direkte i skærmen,
ville en ændring af lysstyrken resultere i en endnu særere kurve.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-12-05 22:54

> [...]
> skær over sig, når man sender en gråtone på f.eks. RGB:75 afsted
> til dem, og der skal en ret sær korrektionskurve til for at rette

Ja, jeg har set problemet på en bekendts 23" skærm. Vi har kun én på
arbejdet og den har kun en meget svag antydning af det, nærmest
umærkeligt.

Det er dog umuligt at rette op på, da det kun er en del af skærmen der
typisk er påvirket. Iøvrigt fuldstændigt uacceptabelt på et så dyrt
produkt fra Apple.

> [...]
> havde mulighed for at rette op på den ubalance direkte i skærmen,
> ville en ændring af lysstyrken resultere i en endnu særere kurve.

Hm... jeg må lige prøve at kalibrere skærmen i morgen. Jeg bliver nødt
til at se hvordan kurven kommer til at se ud, for det er længe siden
jeg gjorde det sidst.

Jeg mener jeg kørte med standardindstillingen, men er den virkelig 140
cd/m? Det er godt nok noget højere end den anbefalede til CRT
skærmene, og så bliver forskellen måske lidt stor og måske for stor i
forhold til tryk.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-12-05 15:06

René Frej Nielsen skrev:

> Ja, jeg har set problemet på en bekendts 23" skærm. Vi har kun
> én på arbejdet og den har kun en meget svag antydning af det,
> nærmest umærkeligt.

Vi har 8 af dem på jobbet og alle har det lyserøde skær over
sig, når de viser gråtoner.

> Det er dog umuligt at rette op på, da det kun er en del af
> skærmen der typisk er påvirket.

Jeg har heller ikke fået det 100 % væk på min skærm oppe på
jobbet, men det er blevet betydeligt bedre efter en tur med
en EyeOne 2. Har ikke forsøgt på andre end den ene.

> Iøvrigt fuldstændigt uacceptabelt på et så dyrt produkt fra
> Apple.

Enig.

> Jeg mener jeg kørte med standardindstillingen, men er den
> virkelig 140 cd/m?

Standardindstillingen er som regel højere, hvis vi taler om
Eye-One Match 3, for den vælger som standard 'No change', som
betyder, at der bare kalibreres til skærmens standard-luminans,
som jo ofte er langt højere end 140 cd/m². Den er typisk mere
end dobbelt så høj på de fleste fladskærme (på min Dell er
den oppe på omkring de 500 cd/m²), men hvis man klikker på
'Luminance'-feltet inde i Eye-One Match 3, vil man kunne se
en indstilling, som hedder '140 - LCD recommendation', så det
må jo betyde, at GretagMacbeth anbefaler 140 cd/m² til flad-
skærme.

> Det er godt nok noget højere end den anbefalede til CRT
> skærmene, og så bliver forskellen måske lidt stor og måske for
> stor i forhold til tryk.

Det er også derfor, at jeg vælger at gå ned på 120 cd/m².
Det giver et langt mere realistisk match med det trykte eller
printede materiale end de 140 gør. Den anbefalede luminans til
CRT-skærme ligger imellem 85 og 100.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-12-05 00:06

> Vi har 8 af dem på jobbet og alle har det lyserøde skær over
> sig, når de viser gråtoner.

Øv for den.

> Jeg har heller ikke fået det 100 % væk på min skærm oppe på
> jobbet, men det er blevet betydeligt bedre efter en tur med
> en EyeOne 2. Har ikke forsøgt på andre end den ene.

Jeg kalibrede den med en Eye One Display, men nu har vi en Eye One
Pro, så måske jeg skulle prøve med den. Forskellen skulle dog være til
at overse.

> [...]
> en indstilling, som hedder '140 - LCD recommendation', så det
> må jo betyde, at GretagMacbeth anbefaler 140 cd/m² til flad-

Det er version 3 jeg kører med, men jeg valgte den anbefalede
indstilling istedet for "No change", så jeg har nok brugt 140. Nu
bruges skærmen ikke til billedbehandling, så det går nok.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-12-05 13:35

Jacob B. <no@spam.com> wrote:

> [...]
> i dette beløb skal være inkluderet skærm + andre nødvendigheder (som jeg
> ikke p.t. ved hvad er - mere RAM, større harddisk, Bluetooth???).

Når du hidtil har været "ganske godt tilfreds" med en 9600, så vil sige
at en 20" iMac G5 vil være mere end rigeligt. Så kan du bruge resten af
pengene på software. Den analoge lydindgang på iMac er bedre end på PM.