underlig kommandolinje
Fra : Allan

Dato : 10-12-05 19:01

Hej allesammen

i dag ændrede min kommandolinje i Terminal sig til:

kbhn-vbrg-sr0-vl201-121 allanhansen$

Hvad dælen kan det betyde. Min powerbook hedder calm 2

mvh
Allan

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-12-05 21:15

"Allan" <minkonto@gmail.com> writes:

> i dag ændrede min kommandolinje i Terminal sig til:
>
> kbhn-vbrg-sr0-vl201-121 allanhansen$
>
> Hvad dælen kan det betyde. Min powerbook hedder calm 2

I forbindelse med at du forbandt dig til et nyt trådløst netværk?

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 11-12-05 00:54

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 11-12-05 00:54

har samme problem, men andet nacn. Hos mig står der:!experience
macfreak$ ". Aner ikke hvor det kommer fra...

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-12-05 10:47

macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) writes:

> Er det noget man selv kan ændre?
> Bare så der ikke lige pludseligt står noget grimt, som man ikke kan
> fjerne... ikke så godt, hvis man skal køre den bærbare på storskærm og
> vise noget i terminalen :/

Du kan ændre prompten så den ikke viser hostname.

Prøv på din komandolinje at skrive:

PS1="maskinnavn:\w \u\$ "

Så skulle den gerne skrive 'maskinnavn' istedet hvad manskinen nu end
skulle tro at den hedder. Hvis du sætte ovenstående ind i din
..bash_profile skulle den gerne sætte din prompt automatisk.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-12-05 01:17

macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) writes:

> har samme problem, men andet nacn. Hos mig står der:!experience
> macfreak$ ". Aner ikke hvor det kommer fra...

Typisk er det dns-navnet for den IP adresse du har fået tildelt. Hvis
du er logget på et trådløst netværk som ikke plejer at være på, vil
navnet ofte skifte.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 11-12-05 01:57

lyder spændende...
Er det noget man selv kan ændre?
Bare så der ikke lige pludseligt står noget grimt, som man ikke kan
fjerne... ikke så godt, hvis man skal køre den bærbare på storskærm og
vise noget i terminalen :/
-Maciek

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-05 03:52

macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek) writes:

> lyder spændende...

Den viser maskinens navn - dvs det der er tilknyttet det tildelte
IP-nummer. Det vænner man sig til :)

Et bud på hvordan man ændrer det midlertidigt:

sudo hostname mitnyenavn

og så start en ny terminal instans.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Allan

Dato : 11-12-05 14:32

Det var faktisk fordi jeg har fået ny udbyder...tak for de gode råd
:)
Allan