iBook med Intel processorer.. Hvornår?
Fra : jakobhenner@gmail.co~

Dato : 10-12-05 15:20

Hejsa alle sammen!

Jeg skal købe en iBook til 8199,- på Apple.dk. Den er jo med en
PowerPC Cpu. Jeg har hørt at der snart skulle komme intelbaserede
macs, men hvornår kommer der iBook's med Intel Inside?

1. Tror I at man allerede i maj, juni næste år kan købe en Intel
iBook på Apple.dk?
2. Bliver den billigere eller dyrer?
3. Kan jeg lave dual-boot (XP og Mac OSx86)
4. Ville den kunne køre Windows Vista når det kommer?

Der var lidt spørgsmål!!

Med venlig hilsen
Jakob

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 10-12-05 15:49

jakobhenner@gmail.com wrote:
> [...]
> PowerPC Cpu. Jeg har hørt at der snart skulle komme intelbaserede
> macs, men hvornår kommer der iBook's med Intel Inside?

Nogle rygter siger Januar, andre til sommer.

Apple sagde oprindeligt til sommer og har vel ikke ændret på den
udtalelse endnu. Men det kan jo sagtens være der de _senest_ kommer med dem.

> 1. Tror I at man allerede i maj, juni næste år kan købe en Intel
> iBook på Apple.dk?

Ja, jvf. ovenstående.

> 2. Bliver den billigere eller dyrer?

Der er vist rygter om at den bliver billigere. Men jeg tror ikke du skal
forvente den store forskel.

> 3. Kan jeg lave dual-boot (XP og Mac OSx86)

Sandsynligvis.

> 4. Ville den kunne køre Windows Vista når det kommer?

Lige så sandsynligvis.

> Der var lidt spørgsmål!!

Og lidt svar.

Husk at det alt er baseret på rygter!

mvh Andreas

PS: Hvad er det der gør at du gerne vil have en Intel-processor? (Jeg
kan godt se du gerne vil køre windows, men hvad er det for nogle
programmer du vil bruge derunder? Måske er der alternativer?)

PPS: Råd nummer 1, køb den computer du har brug for når du har brug for
den og lad være med at skæve alt for meget til hvornår der kommer noget
bedre.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 10-12-05 15:51

Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Nogle rygter siger Januar, andre til sommer.
>
> Apple sagde oprindeligt til sommer og har vel ikke ændret på den
> udtalelse endnu. Men det kan jo sagtens være der de _senest_ kommer med
> dem.

Vil da lige nævne at Apple så vidt jeg ved ikke har nævnt noget om
hvilke Mac's der kommer med Intel-processorer først. At iBook bliver en
af de første er dog så vidt jeg kan fornemme det de fleste spekulanter
regner med.

/Andreas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-05 16:24

On 2005-12-10 15:50:58 +0100, Andreas Kleist Svendsen
<andreaskleist@gmail.com> said:

> Vil da lige nævne at Apple så vidt jeg ved ikke har nævnt noget om
> hvilke Mac's der kommer med Intel-processorer først.

Apple har faktsik nævnt at lowend vil få intel 2. kvartal 2006. og
highend vil få Intel som de sidste modeller og det sker senest 4.
kvartal 2007.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-12-05 16:28

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> [...]
> hvilke Mac's der kommer med Intel-processorer først. At iBook bliver en
> af de første er dog så vidt jeg kan fornemme det de fleste spekulanter

Primærkandidat til en fornyelse må være PB 12". Den forblev uændret, da
de større PB modeller fornylig blev fornyet og hvis efterfølgeren får et
nyt design (andet skærmformat), så vil den ubetinget være berettiget til
rampelyset på MWSF.

En ting at tænke på er, at nogen af rygterne har talt om tyndere
maskiner OG lavere priser. Det må betyde at noget skal skæres væk. Det
kunne være opdisk drev + harddisk (minimal flashdisk istedet). Hvis
brugeren forudsættes at have de omfangsrige lyd og video filer på sin
iPod, så behøver man slet ikke ret meget plads. Det var ikke mange år
siden en iBook havde i omegnen af 4GB harddisk. Det kan man i dag få i
en iPod nano til 2000 kr.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-05 17:26

On 2005-12-10 16:28:26 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Det
> kunne være opdisk drev + harddisk (minimal flashdisk istedet).

flashram kan der kun skrives til et begrænset antal gange. alene
swapfiler og /tmp vil kunne gøre en sådan disk umbrugelig på ingen tid.

HD'en som vi kender den forsvinder ikke før HD producenterner klar med
tredimensionelle harddiske - dvs Apple kunne opføre sig tilstrækkligt
tåbligt og forsøge sig udi flashram disk løsningen. Jeg håber dog ikke
det sker.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-12-05 15:48

> [...]

> 2. Bliver den billigere eller dyrer?
> 3. Kan jeg lave dual-boot (XP og Mac OSx86)
> 4. Ville den kunne køre Windows Vista når det kommer?

Alt det der er der ikke nogen af os som ved noget om. Der er dog masser
af gætterier. Jeg gætter selv på at iBook bliver opdateret næste gang i
Marts/April 2006. Den seneste opdatering blev trukket meget længe fra
det normale tidspunkt, hvilket tyder på at Apple vidste at der ville gå
lang tid før de kunne gøre det igen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-05 16:05

On 2005-12-10 15:19:52 +0100, jakobhenner@gmail.com said:

> [...]
> PowerPC Cpu. Jeg har hørt at der snart skulle komme intelbaserede
> macs, men hvornår kommer der iBook's med Intel Inside?

Der er intet nyt under solen: 2. kvartal 2006.

> 1. Tror I at man allerede i maj, juni næste år kan købe en Intel
> iBook på Apple.dk?

2. kvartal 2006 betyder vel et tidspunkt mellem 1. april og 30. juni 2006.

> 2. Bliver den billigere eller dyrer?

Det ved kun Apple.

> 3. Kan jeg lave dual-boot (XP og Mac OSx86)

muligvis, det kræver at Apple anvender BIOS og ikke EFI som erstatning
for OpenFirmware.

> 4. Ville den kunne køre Windows Vista når det kommer?

muligvis, det kræver at Intel får et 945GM chipæt på markedettil den
tid. Det nuværende _mobile_ chipsæt 915GM kan ikke afvikle vista uden
et tredieparts grafikkort

> Der var lidt spørgsmål!!

Som vi har lige så stor chance for at svare på, som hvis du bad os om
at svare på hvem hvem der vinder TDF eller VM i fodbold i 2006.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : jakobhenner@gmail.co~

Dato : 10-12-05 17:56

Jamen tak da!

Grunden til jeg vil vente til Intel´-cpuerne kommer er, at jeg så kan
lave en dualboot med Windows og Mac OS X. Og den anden er at jeg først
har råd i maj, juni måned...

Fra : jakobhenner@gmail.co~

Dato : 10-12-05 20:14

Men kan man evt. købe et eksternt grafikkort og sætte til??

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-05 20:44

On 2005-12-10 20:13:44 +0100, jakobhenner@gmail.com said:

> Men kan man evt. købe et eksternt grafikkort og sætte til??

næppe

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen