Flere baser på AirPort-netværk
Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-05 23:00

Vi har hidtil haft vores internetforbindelse i den ene ende af huset med
en AirPort Extreme basestation og har forlænget rækkevidden rundt i
huset med AirPort Express. Disse bruges også til at streame musik, mens
printeren hidtil har siddet på AirPort Extreme basen.
Nu har vi fået trukket et nyt kabel og sat AirPort Extreme basen
i kældernedgangen, som er lige midt i huset. Det giver en rigtig god
dækning i hele huset. Vi vil så bruge de to AirPort Express til at
streame musik og til at sætte vores fælles printer til. For tiden er de
sat til at forlænge netværkets rækkevidde trådløst, men det er ikke
længere nødvendigt. Der er jo fin dækning i hele huset med den ene
AirPort Extreme base.
Spørgsmålet er så, om man bør og i det hele taget kan koble de
to AirPort Express ud af netværket og kun bruge dem til at streame musik
og til at printe fra. Apple siger nemlig, at det kan nedsætte netværkets
ydelse, hvis man forlænger det trådløst med flere AirPort baser (Extreme
eller Express). Jeg kan nemlig ikke umiddelbart se, hvordan man får
computeren til at gå på internettet via AirPort Extreme basen, men
streame musik og printe via en af Express baserne. Computeren vælger jo
selv, hvilken base den vil koble sig på.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-12-05 23:47

> [...]
> streame musik og printe via en af Express baserne. Computeren vælger jo
> selv, hvilken base den vil koble sig på.

ved brug af Airport Hjælpeværktøjet giver det sig selv. Metoden er at du
nulstiller den base som du ønsker at bruge til musik og udskrivning vha.
at nulstille på selve basen (15 s?) indtil den blinker, så genkendes den
i værktøjet med dens ID, som du lige tjekker er det rigtige. Herefter
giver værktøjet dig mulighed for enten at vælge at udvide netværket
eller at bruge basen som ovennævnt.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-05 03:03

In article <1h6x0lt.gnn8qbx8793qN%flemming@rubini.invalid>,
flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> [...]
> i værktøjet med dens ID, som du lige tjekker er det rigtige. Herefter
> giver værktøjet dig mulighed for enten at vælge at udvide netværket

Tak for hjælpen. Jeg vil lige tilføje, at når man holder op med at have
trådløs forlængelse af netværket med andre AirPort baser, så skal man
slå WDS fra på den primære base. På den måde kan man slippe for at bruge
et par timer på at rode med AirPort Express baser, der blinker gult og
ikke vil kontaktes, og som skal resettes gentagne gange, for at man
overhovedet kan komme til at konfigurere dem. Det går fint, men bagefter
blinker de igen gult og vil ikke kontaktes. Så husk at slå WDS fra på
den primære basestation, som er den, der har kontakt med internettet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-12-05 12:57

> [...]
> blinker de igen gult og vil ikke kontaktes. Så husk at slå WDS fra på
> den primære basestation, som er den, der har kontakt med internettet.

Rettelse: det er Airport indstillingsassistent jeg bruger.

Men, du har løst mysteriet med de blinkende lamper. Jeg synes nu
alligevel det lføles som om man skal opfinde den dybe tallerken hver
gang man skal ændre opsætningen. Heldigvis gik det helt glat da jeg
opsatte en ekstra Airport Express til stuens stereoanlæg netop vha. af
ovennævnte (opdaterede) indstillingsassistent.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-05 01:08

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Rettelse: det er Airport indstillingsassistent jeg bruger.

Det synes jeg også er nemmest. Men det er lidt forvirrende, at der er
3-4 programmer til at indstille AirPort-baser.

> [...]
> opsatte en ekstra Airport Express til stuens stereoanlæg netop vha. af
> ovennævnte (opdaterede) indstillingsassistent.

Problemet er jo nok, at man gør det for sjældent. For mit vedkommende,
var den primære AirPort Extreme indstillet til WDS, hvor man udvider
netværket rækkevidde trådløst med flere baser. Når jeg så indstillede en
AirPort Express med AirPort-indstillingsassisten, så ændrede det jo ikke
noget på indstillingen af min AirPort Extreme. Det var først, da jeg for
anden gang minutiøst gennemgik samtlige indstillinger af AirPort Extreme
basen i AirPort-hjælpeværktøj, at det gik op for mig, hvad der var galt.
Og det er simpelthen fordi, det er så længe siden, jeg satte det hele
op. Så er det ikke til at huske, hvad man har indstillet til hvad.
--
Henrik Münster
Esbjerg