Hukommelsesspørgsmål
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-11-05 00:20

Den her er så 'tricky', at selv jeg ikke kan klare den, - og Apple kan
heller ikke...

PowerMac G4/1,4ghz _1280mb_ RAM = 2x512mb + 1x256mb. Såvidt så godt...
Opr. havde jeg købt 3x512mb moduler til afløsning for 4x256mb, så jeg i
alt kom op på 1792mb. Dette fungerede fint, _indtil_ jeg skiftede fra OS
X 10.2.8 til OS 9.2.2....

De fleste herinde véd nok efterhånden, at jeg pga. mit dårlige syn
bruger et forstørrelsessystem - CloseView på OS 9.x og ZoomView på X. -
Og det er her missæren opstår... Da jeg slog luppen til i OS 9.2.2, fik
jeg beskeden "der er ikke hukommelse nok til at køre..., sæt opløsningen
ned og genstart", - alstå Aples std. dialog. Som sagt, så gjort. Satte
opl. ned fra 1152x870@90hz til 1024x768@100hz. Genstartede og slog
CloseView til og får igen samme besked. Slettede så indstillingsfilen
til CloseView og genstartede nok en gang... - samme resultat. Ingen
mulighed for at bruge CloseView på OS 9.2.2.

Jeg har til forsøget på at få CloseView til at virke brugt ver. 7.0.1
fra System 7.1.2Pro PPC, ver. 7.1.2 fra OS 8.6, ver. 7.2.0 fra OS 9.0.2
samt ver. 7.2.1 fra OS 9.1. - Men lige lidt hjælper det. Vedbliver med
at få meddelelsen om for lidt hukommelse

Desuden har jeg brugt en specialversion af CloseView - ver. 7.3b1US, som
jeg selv har videreudviklet fra ver. 7.2.1, ved at omdanne den fra en
normal CDEV/controlpanel med INIT kerne (som i den opr. ver. 7.2.1 fra
OS 9.1) til en CDEV/application med en udvidet carbon INIT kerne og
dermed med support fra CarbonLib. Denne ændring har bl.a. gjort, at
luppen kører betydeligt jævnere ved høje opløsninger end den normale
ver. 7.2.1 - Altså en radikal nedsættelse af 'flickering'. - Div.
resourcer har jeg fået fra bl.a. 'Apple Universal Interfaces'. 'Apple
Resources SDK', 'MPW Shell interfaces', MPW Resources for OS 9' m.fl.. -
Altså en ganske normal procedure ved ændringer af CDEVs til CDEV/apps.

CloseView 7.3b1 har været i betatest hos ca. 100 brugere rundt omkring i
hele verden. _ALLE_ har rapporteret samme fejl ved RAM på mere end
1,5gb. _ALLE_ har ligeledes rapporteret tilbage, at ved en RAM mængde på
1280mb som max., er der ingen problemer overhovedet på alle systemer,
der har installeret CarbonLib 1.2.5 eller nyere.

Jeg har forelagt det for Apple Developer Center i Cupertino. De svarede
kort tilbage, at de ikke havde den fjerneste anelse om, hvorfor den
opfører sig sådan, og at de blot kunne konstatere det som et faktum. -
Har også forespurgt i en amerikansk Mac udvikler gruppe, men fik kun et
flabet svar, hvor essensen kort var, "...Vi beskæftiger os ikke med
sådanne småtterier...".

Er der nogen hér, der har så meget kendskab til programmering, at de
evt. véd, hvor 'fejlen' ligger?

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Tom

Dato : 29-11-05 00:46

Sikkert ikke den smarteste kommentar, men alligevel..
Har du prøvet at starte uden udvidelser ( ved ikke om close view er en
udvidelse)
Altså boot i 9.2.2 og se hvad der sker..
Er beskeden den samme, er det ikke svaret..
Men det er da et forsøg værd ?!

PS
Dit grafik kort, og driverne til 9.2.2 har velsagtens INGEN problemer med
høje opløsninger..
Kunne også være et problem..?

Tom

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-11-05 01:10

Hej Tom

Tom wrote:
> Sikkert ikke den smarteste kommentar, men alligevel..
> Har du prøvet at starte uden udvidelser ( ved ikke om close view er en
> udvidelse)
> Altså boot i 9.2.2 og se hvad der sker..

Det glemte jeg... Det har jeg selvfølgelig prøvet. Lavede et så minimalt
sæt som overhovedet muligt både med 'Udvidelseskontrol' og 'Conflict
Catcher 9', hvor kun de nødvendige ATI drivere, AppleScript og et par
mere samt CloseView var aktive...

Jeg glemte også at skrive, at jeg har tildelt CloseView 128mb RAM i
'minimum' og 192mb i 'ønsket str.'.

> Er beskeden den samme, er det ikke svaret..
> Men det er da et forsøg værd ?!

Nej, beskeden er den samme...

> Dit grafik kort, og driverne til 9.2.2 har velsagtens INGEN problemer med
> høje opløsninger..
> Kunne også være et problem..?

ATI Radeon 8500/64mb VRAM. Den kan klare op til 2048x1280@67hz på OS
9.2.2 på min LaCie skærm, så den kan det heller ikke være...

Det irriterer mig bare noget så grusomt. - Der er stadig mange
svagtseende - og også helt blinde, - der bruger OS 9.2 sammen med både
ViaVoice og InfoVox talesyntese. Efter manges mening er ViaVoice Classic
stadig væsentlig bedre end ViaVoice til X, og for de svagtseende, der
bruger kombinationen af CloseView + talesyntese, ville det være en klar
fordel med så meget RAM som overhovedet mulig. ViaVoice er noget af det
mest 'sultne', jeg nogensinde har eksperimenteret med...

mvh. Erik Richard

Fra : Bruno

Dato : 29-11-05 01:08

> [...]
> 1280mb som max., er der ingen problemer overhovedet på alle systemer,
> der har installeret CarbonLib 1.2.5 eller nyere.

Hvis CloseView arbejder på sammen måde som tilsvarende Windows
programmer, ZoomText m.fl. gør, så kobler det sig meget tæt ind på
grafikdriveren. Så muligvis er kilden til problemet at finde i noget
driver relateret, altså enten i selve driveren eller i et bibliotek som
Apple har stillet til rådighed for grafikchip producenterne.

Du kunne prøve at kontakte grafikchip producenten, muligvis kan de
hjælpe. Især hvis du nævner, at flere har problemet og måske henviser
til et forum hvor de kan læse om det.

Alternativt kan du måske hente hjælp hos nogle af organisationerne inde
for milijøet her i Danmark. Altså fx. www.ibos.dk

Mvh

Bruno

PS. Det skal lige siges, at jeg slet ikke er udvikler på Mac eller noget
i den stil. Jeg har ikke programmeret på dyret siden system 7, så det
kan være mit bud er helt ude i skoven!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-11-05 01:49

Hej Bruno

Bruno wrote:

> Hvis CloseView arbejder på sammen måde som tilsvarende Windows
> programmer, ZoomText m.fl. gør, så kobler det sig meget tæt ind på
> grafikdriveren.

Nej ikke som ZoomText, nærmere som det andet program/kontrolpanel til
Windows - også oprindeligt fra berkeley Systems - InLarge, - altså som
et 'system add-on'/'system application'

> Så muligvis er kilden til problemet at finde i noget driver
> relateret, altså enten i selve driveren eller i et bibliotek som
> Apple har stillet til rådighed for grafikchip producenterne.

Jeg burde nok have skrevet alle de maskiner, det er prøvet på. Men
jeg kan da bl.a. nævne et par - Beige G3/300. Her får jeg selvfølgelig
kun meddelelsen, hvis opl. er for høj. Beige G3 kan jo kun have 768mb RAM.

Elers er det afprøvet på div. modeller af QuickSilver, G4MDD, CPU opg.
G4 - op til 1.6ghz og med gfx kort fra ATI Rage64 til ATI 9800, Woodoo,
GeForce osv., så det er et bredt spektrum af kombinationer. - Kravet ved
afprøvningen var jo, at maskinerne skulle kunne boote i OS 9.x. - De
fleste udvidelser og kontrolpaneler slås jo fra i 'classic mode' under
OS X....

Men OK, tanken har strejfet mig, men jeg opgav den igen, da det var på
så bredt et udvalg og i så mange forskellige kombinationer.

> Du kunne prøve at kontakte grafikchip producenten, muligvis kan de
> hjælpe. Især hvis du nævner, at flere har problemet og måske henviser
> til et forum hvor de kan læse om det.

Tja, men jeg tror ikke, det ville hjælpe ret meget, hvad angår at
henvise til et 'forum'. Det 'forum' ligger lige nu på en anden af mine
maskiner. Projektet var lidt 'hemmeligt' forstået på den måde, at Apple
selvfølgelig havde godkendt det, men meningen var, at CloseView 7.3
Carbon skulle komme ud - fiks&færdig så at sige - klar til
implementering i den OS 9.3, der jo alligevel aldrig kom ud, da Jaguar
jo blev udviklet sideløbende med den.

> Alternativt kan du måske hente hjælp hos nogle af organisationerne inde
> for milijøet her i Danmark. Altså fx. www.ibos.dk

Uaaak!! - Hvornår er de blevet 'Mac venlige'? - Hvis du vidste, hvor
mange Mac brugere, de igennem årene har tvunget over på Windows - og
dermed ZoomText + InfoVox, - så ville du korse dig herfra og langt ind i
næste årtusinde! - De har kort og godt sat det som krav for at ville
give studerende lov til at benytte sig af muligheden for at få indlæst
litteratur og låne fra Studiebogsbiblioteket - mig selv inklusive i sin
tid...!!

Så jeg har haft mine kontroverser med dem. - Heldigvis har/havde vi en
meget fornuftig leder af Synscentralen her i Århus, der bad 'tutten' om
at blande sig udenom. Når en blind/svagtseende var visiteret til at få
revalideringsydelse, så havde de blot at udlåne / indlæse den
litteratur, der skulle bruges. - Det måtte godt nok en tur omkring
ministeriet, før han fik det tvunget igennem, men det lykkedes... Og der
er mange især svagtseende, der har været glade for det, han har gjort -
og for de Macs, han i tidens løb har været med til at bevilge som
hjælpemidler.

- Så nej, jeg tror ikke, jeg får hjælp derfra.!

> PS. Det skal lige siges, at jeg slet ikke er udvikler på Mac eller noget
> i den stil. Jeg har ikke programmeret på dyret siden system 7, så det
> kan være mit bud er helt ude i skoven!

Det er nu slet ikke så skævt endda. Programmeringssproget på System 7.x
og OS 9 er jo stort set det samme. - Groft set er det eneste 'nye' jo
'kun' PPC koden, der er kommet til...

Fra : Brian S

Dato : 29-11-05 23:57

Mener du
"Den her er så 'tricky', at selv jeg ikke kan klare den, - og Apple
kan heller ikke"
eller
"Den her er så 'tricky', at jeg ikke selv kan klare den, - og Apple
kan heller ikke"
?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-05 00:33