Skærmdump som pdf...
Fra : Storm

Dato : 24-11-05 09:02

OSX - 10.4.3

Hvordan er det nu man sætter sine skærmdump op til at gemme som pdf
istedet for preview filer...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 24-11-05 13:00

Tinker tool > General > Screenshot file format
Jpg er mest kompatibel
PDF irriterer windows brugere meget, idet de skal starte Adobe reader
programmet, som er tungt
-Maciek

Fra : Steen Jensen

Dato : 24-11-05 14:59

[92xx] Maciek <macfreak@tiscali.dk> wrote:

> Tinker tool > General > Screenshot file format

Øh, hvad hedder det i en dansk OS?

Fra : Peter Ursin

Dato : 24-11-05 15:16

"Steen Jensen" <steen@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse

> Øh, hvad hedder det i en dansk OS?

Tinker Tool er et program som kan ændre på nogle af de skjulte features i OS
X.
Du kan finde programmet på www.versiontracker.com

mvh
Peter

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-11-05 19:34

[92xx] Maciek <macfreak@tiscali.dk> wrote:

> PDF irriterer windows brugere meget, idet de skal starte Adobe reader
> programmet, som er tungt

Tak for tippet

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Terje Kleverud

Dato : 24-11-05 15:18

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> OSX - 10.4.3
>
> Hvordan er det nu man sætter sine skærmdump op til at gemme som pdf
> istedet for preview filer...

Dette kan du stille inn i Cocktail (Interface -> Misc -> Screenshot file
format.. )

Cocktail: <http://macupdate.com/info.php/id/10909>

--
Terje K

«Gjør det enklest mulig. Dog ikke enklere.» (A. Einstein)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-11-05 19:36

Storm skrev:

> Hvordan er det nu man sætter sine skærmdump op til at gemme som pdf
> istedet for preview filer...

Apropos skærmdumps, har du så prøvet:
<http://www.apple.com/downloads/dashboard/business/screenshotplus.html> ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 24-11-05 20:51

Tak for alle forslagene - jeg har først for nylig fået OSX - 10.4.3 på
min arbejdsmaskine og har stadig OSX - 10.3.9 på min gamle bærbare.

Jeg synes bare at i 10.2 kunne man selv bestemme - i 10.3 blev det pdf
og nu er det så Screenshot file format, eller hvad er preview formatet?

Jeg vil helst selv bestemme - nogle gange er pdf fint, andre gange gif,
og måske også preview formatet - men det sidste tør jeg ikke sende til
blanke pc brugere.

Det er da øv at man får færre muligheder og er nødt til at hente eksta
værktøjer.

Men det må jeg så gøre. Jeg tjekker mulighederne.

Måske har jeg faktisk haft 3. part værktøj før - jeg har bare ikke tænkt
over det fordi det har fungeret efter ønske.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-11-05 21:20

> [...]

> Måske har jeg faktisk haft 3. part værktøj før - jeg har bare ikke tænkt
> over det fordi det har fungeret efter ønske.

PNG = Portable Network Graphics

Man har faktisk ændret det tilbage til et billedeformat igen efter en
kortere periode med pdf.
Du behøver ikke 3. parts værktøj for at konvertere billedet til et andet
grafikformat som f.eks jpg eller gif Det kan preview/Billedfremviser
sagtens klare. Kig på mulighederne i Arkiv -> Arkiver som...

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-11-05 21:55

In article <1h6juyj.1b4b36kqe78qoN%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> [...]

Det er man tilsyneladende heller ikke:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050627224051361

Skriv dette i Terminal:
defaults write com.apple.screencapture type image_format
Og så dette:
killall SystemUIServer

Eller der er sågar en som har lavet et lille AppleScript:

property defaultFileFormat : "jpg"

set defaultFileFormat to item 1 of (choose from list {"jpg", "tiff",
"png", "pdf"} with title "" with prompt "Select Fileformat for
Screencaptures:" default items {defaultFileFormat} without multiple
selections allowed and empty selection allowed)
do shell script "defaults write com.apple.screencapture type " &
defaultFileFormat
do shell script "killall SystemUIServer"
display dialog "Fileformat for Screencaptures is set to " &
defaultFileFormat & "." buttons {"OK"} default button 1

Eller man kan hente:
http://www.imovieplugins.com/other%20products/savescreenie.html

Fra : Storm

Dato : 30-12-05 10:35

Steen Larsen <slykking.remove@this.gmail.com> wrote:

> [...]
> display dialog "Fileformat for Screencaptures is set to " &
> defaultFileFormat & "." buttons {"OK"} default button 1

Jeg forsøger mig først nu med dit forslag, men jeg har brug for lidt
hjælp. Jeg paster ind i Script Editor fra:

set default.... til button 1

Når jeg siger "run" svarer den (måske meget forståeligt):

"The variable defaultFileFormat is not defined"

Det er jo nok linjen: property defaultFileFormat : "jpg"
jeg skal have med, men hvor skal den ind?

Giver scriptet mulighed for at vælge mellem "jpg", "tiff", "png",
"pdf"?

Det synes jeg kunne være rart.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Steen Larsen

Dato : 30-12-05 13:12

In article <1h8dp3m.9e40gk3gc6m4N%NinzenREMOVE@ofir.dk>,
NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) wrote:

> [...]
> jeg skal have med, men hvor skal den ind?
>
> Giver scriptet mulighed for at vælge mellem "jpg", "tiff", "png",

Det giver nemlig mulighed for at vælge præcis så mange man har lyst til
- de skal selvfælgelig være understøttet. Jeg har selv valgt at
inkludere følgende.
Jeg har såt ektra linieskift ind der hvor der skal være linieskift, hvis
linierne er brudt uden et ekstra linieskift skal du altså samle linien.

-----------
property defaultFileFormat : "png"

set defaultFileFormat to item 1 of (choose from list {"jpg", "tiff",
"png", "pdf", "psd", "bmp", "pct"} with title "" with prompt "Select

Fra : Storm

Dato : 30-12-05 14:55

> [...]

> display dialog "Fileformat for Screencaptures is set to " &
> defaultFileFormat & "." buttons {"OK"} default button 1

Tusind tak - den fungerer præcis som den skal.

Nu ligger den lige til at køre i menu baren under Scripts.

--
Venlig hilsen Nina Storm