Nogle spørgsmål.......
Fra : MicJen

Dato : 11-06-01 21:19

Hej!

Jeg er efter ca. 5 års pause kommet i gang med at
styrke/motions/fedtforbrændings træning igen. Det er bare fantastisk godt!
Jeg fatter ikke hvorfor jeg stoppede ( og dermed ligeså stille tog 25 kg
på...UPS!!!). Jeg er 1,81m og vejer nu ca.115 kg.

Jeg kan konstatere at min styrke kommer hurtigt igen ( jeg er nu 26 år) og
det er rart. Desværre har vægten ikke rigtigt rykket sig efter over en
måneds intensiv træning. Jeg siger til mig selv at det skyldes at
muskelmassen øges, men jeg synes f.eks ikke rigtig jeg kan se nogen forskel
i livvidden, hvor størstedelen af fedtet sidder.

Jeg træner 4 gange om ugen. Styrketræning Man og Tor, mens det er
udelukkende kredsløbstræning Tir og Fre. Så holder jeg pause Ons og i
weekenden.

Styrketræningsprogrammet (Man+Tor) er opbygget således at hele kroppen får
en tur. Ryg (øvre, mellem, nedre), mave, ben, bryst, ryg, biceps og triceps.
Samme dag som jeg styrketræner trænes også kredsløbstræning. Fordelt på 10
min. opvarmning cykel, og ca. 30 min. til afslutning. Enten som cykel eller
steppemaskine, eller løbebånd, hvor jeg går hurtigt op ad bakke. (Sammenlagt
550 kcal. for kredsløbstræningen).

Kredsløbstræningsprogrammet(Tir+Fre) er af 1-1½ times varighed, fordelt på
cykling, stepning og gåen på løbebånd.
(Sammenlagt 1100 kcal for kredsløbstræningen).

Det skal lige siges at jeg er ret fokuseret på kalorieforbruget som
maskinerne (Tecnogym) spytter ud. Men jeg sørger altid for at have en puls
som ligger på mellem 150-165, når det er kredsløbstræning.

Så kommer spørgsmålene (til de tålmodige :

1) Skal man træne motionstræning først, og så styrke træning bagefter?
Argumentet for at styrketræne først er at så forbrænder man alle
kulhydraterne, og så bagefter forbrænder man fedt ved konditionstræning
(?) - (dette lyder mest logisk synes jeg).
Argumenet for det modsatte er at så er pulsen som udgangspunkt høj og
forbliver høj gennem hele træningsforløbet(?)

2) Pulsområde: Når der skal forbrændes fedt, hvad er så det optimale
pulsområde, og hvor længe skal det holdes?

3) Kan pulsen være for lav til at det nytter noget? Eks. er en puls på 125
slag/min for lidt?

4) Spise en banan lige efter træning?
Da jeg jo gerne vil tabe mig, skal jeg så lade være med at spise noget
umiddelbart efter træning, da (fedt?)forbrændingen vel fortsætter et stykke
tid efter træningen.

5) Jeg vil gerne tabe mig, og samtidig trimme min krop. Kan det overhovedet
lade sig gøre, eller skal det deles op i eksempelvis først at tabe sig og så
trimme kroppen når vægttabet er indtruffet?

Kommentarer til mit træningsprogram og mine spørgsmål modtages med kyshånd!

Mvh
Michael Jensen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 12-06-01 19:30

"MicJen" <2216901m001@mail.stofanet.dk> wrote in message

> 1) Skal man træne motionstræning først, og så styrke træning
bagefter?

Det er efter min mening ligegyldigt!

> Argumentet for at styrketræne først er at så forbrænder man alle
> kulhydraterne, og så bagefter forbrænder man fedt ved
konditionstræning
> (?) - (dette lyder mest logisk synes jeg).

Hvis mængden af forbrugt energi er den sammen, så er det ligegyldigt.

> 2) Pulsområde: Når der skal forbrændes fedt, hvad er så det optimale
> pulsområde, og hvor længe skal det holdes?

Så høj intensitet som muligt i den tid, du har afsat til at træne. På
den måde forbruger du mest energi.

> 3) Kan pulsen være for lav til at det nytter noget?

Ja, jo højere desto bedre, vel at mærke uden at du går ned med flaget.
Men bemærk at en lavere puls erbedre end slet ingen puls

> [...]
noget
> umiddelbart efter træning, da (fedt?)forbrændingen vel fortsætter et

Nej, spis endelig lidt, ellers risikerer du at gå rundt og besvime. En
banan eller en klap-sammen mad med et eller andet skader ikke.

> 5) Jeg vil gerne tabe mig, og samtidig trimme min krop. Kan det
overhovedet
> lade sig gøre,

Naturligvis kan det lade sig gøre... det bliver blot vanskeligt, at se
en trimmet krop, hvis den er dækket af et lag spæk. Men klø blot på
med styrketræningen samtidig, så skal du nok se resultater - og vær
ikke bange for at løfte tungt, det giver de mest trimmede muskler.

> Kommentarer til mit træningsprogram og mine spørgsmål modtages med
kyshånd!

Det er vanskeligt at designe det ideelle træningsprogram, og
meningerne om et sådan er iøvrigt delte. Der er dog et par vigtige
pointer:

1) Ideen om at lav puls er bedre ennd høj intensitet når man skal tabe
sig er en skrøne!

2) Sørg først og fremmest for, at det er sjovt, ellers går du kold i
det. Det gør ikke noget, at det er hårdt medens det står på, og det
gør ikke noget, at man er øm bagefter, men det skal stadigvæk være
lysten, der driver værket.

3) Kig på din kost! det er her, der er mest at hente. Fald ikke i
fedtforskrækkelsesfælden, men spis sundt og varieret - men blot en
lille smule mindre end du ellers ville gøre. - og så er tippet om at
undgår, øl, slik, chips, vin, snacks og spiritus ikke helt tosset,
selvom det lyder fanatisk. Und dog en gang imellem dig selv lidt
godt - ellers bliver man sgu' tosset.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 13-06-01 01:16

>konditionstræning
>
>Hvis mængden af forbrugt energi er den sammen, så er det ligegyldigt.

Det er jo en sandhed med modifikationer. Hvis Michael dyrker styrketræning
med det formål at opbygge muskler er det vigtigt at han ikke er træt når han
træner. Og man er alt andet lige mere frisk FØR man cykler en lang tur end
bagefter. Det er således smart at ligge styrketræningen i starten af
træningsforløbet - så man kan træne tungt og intensivt.

Det er selvfølgelig en god idé at varme op inden styrketræningen, men ca. 10
minutters løb eller cykling burde være rigeligt til at få pulsen op.
Derudover kan en del af opvarmningen bestå i at strække de muskelgrupper,
man skal træne, ud inden man går igang med vægttræning. Endvidere kan man
træne det første sæt med relativt lette vægte for at få en øget
blodgennemstrømning. Dette gør at man kan løfte tungere i de næste sæt - og
ikke mindst nedsætter det risikoen for skader.

mvh

Jens

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 13-06-01 07:45

"Jens Myrup Pedersen" <jens@math.auc.dk> wrote in message

> [...]
> bagefter. Det er således smart at ligge styrketræningen i starten af
> træningsforløbet - så man kan træne tungt og intensivt.

Set i et energimæssigt perspektiv mener jeg ikke, at der er nogen
forskel.

> Det er selvfølgelig en god idé at varme op inden styrketræningen,
men ca. 10
> minutters løb eller cykling burde være rigeligt til at få pulsen op.

Så kan man så spekulere, hvorfor man skal have pulsen op i forbindelse
med styrketræning?

Mikkel

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 13-06-01 22:11

>Set i et energimæssigt perspektiv mener jeg ikke, at der er nogen
>forskel.

Det er rigtigt. Men det var derfor jeg lige antydede det andet perspektiv
også :)

>men ca. 10
>
>Så kan man så spekulere, hvorfor man skal have pulsen op i forbindelse
>med styrketræning?

Tjah.. det er sundt at varme op - dels for at kunne træne tungere, dels for
at undgå skader.

mvh

Jens

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 13-06-01 23:00

> Tjah.. det er sundt at varme op - dels for at kunne træne tungere,
dels for
> at undgå skader.

Ikke for at starte en længere diskussion, men er det ikke smartere at
varme de muskler op, som skal trænes fremfor nogle minutter på
kondicyklen? Det er i hvert fald min erfaring (og vist også logik for
burhøns...)

Mikkel

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 14-06-01 06:13

> [...]
>varme de muskler op, som skal trænes fremfor nogle minutter på
>kondicyklen? Det er i hvert fald min erfaring (og vist også logik for

Det skrev jeg nu også i mit første indlæg er en god idé, men der er mange
der foretrækker at varme op på kondicykel (evt. i tillæg til det andet).
Personligt gider jeg ikke sidde på en kondicykel, så jeg varmer kun de
muskelgrupper op jeg skal til at træne.....

mvh
Jens

Fra : Modesty

Dato : 13-06-01 07:36

"Mikkel Gybel Jensen" <m.gybel@earthling.net> wrote

Snip

> Men bemærk at en lavere puls erbedre end slet ingen puls
> Mikkel

Humor der vil noget.
Maria

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 13-06-01 01:33

> [...]
>Jeg fatter ikke hvorfor jeg stoppede ( og dermed ligeså stille tog 25 kg
>på...UPS!!!). Jeg er 1,81m og vejer nu ca.115 kg.

Go for it!

> [...]
>cykling, stepning og gåen på løbebånd.
>(Sammenlagt 1100 kcal for kredsløbstræningen).

Begge dele lyder rigtigt fornuftigt. Hvis du vil have ekstra meget ud af din
træning kan du overveje (hvis du har mulighed for det) at ligge
kredsløbstrænignsprogrammet om morgenen før du spiser morgenmad. Så sætter
du gang i forbrændingen fra morgenstunden, samtidig med at kroppen ikke har
mange kulhydrater, du kan tære på om morgenen. Men det er bare en idé, hvis
du har mulighed for at gøre det en gang imellem. Når du kommer i bedre for
kan du jo overveje at øge kredsløbstræningen mandag og torsdag fra 30 til 60
minutter eller lign. Det behøver ikke være hver gang, men hvis du har
lyst/tid til at give den en ekstra skalle en gang imellem.

>Så kommer spørgsmålene (til de tålmodige :
>
>2) Pulsområde: Når der skal forbrændes fedt, hvad er så det optimale
>pulsområde, og hvor længe skal det holdes?

Du skriver at du har en puls på 150-165. Det synes jeg lyder meget
fornuftigt.

>3) Kan pulsen være for lav til at det nytter noget? Eks. er en puls på 125
>slag/min for lidt?

Du får mere ud af at holde en puls på 165 end på 125, men en puls på 125 er
bedre end en puls på 70, hvis du vil fyre kalorier af. Men kan du holde
pulsen på 150-165 i 1-1½ time som du skriver, så får du mere ud af det, end
af at køre med lavere puls.

> [...]
>umiddelbart efter træning, da (fedt?)forbrændingen vel fortsætter et stykke

Hvis du ikke får det dårligt af ikke at spise noget kan du godt lade være,
men sørg for at drikke _masser_ af vand, især hvis du sveder meget. Man kan
få det temmeligt skidt hvis man ikke drikker nok vand. De dage hvor du
træner styrketræning kan det måske være en god idé at få ngoet protein og
kulhydrat indenbords. Skummetmælk indeholder faktisk både kulhydrat og
protein - og så er det meget billigere end diverse sportsshakes. Så en
milkshake med banan+skummetmælk kunne være et forslag (hvis du da kan lide
det...).

>5) Jeg vil gerne tabe mig, og samtidig trimme min krop. Kan det overhovedet
>lade sig gøre, eller skal det deles op i eksempelvis først at tabe sig og

>trimme kroppen når vægttabet er indtruffet?

Jeg vil anbefale dig at fortsætte med at styrketræne og opbygge noget
muskelmasse. Jo større muskelmasse du har, desto højere hvileforbrænding får
du - og dermed får du lettere ved at smide fedtet. Når du kommer længere ned
i vægt kan det godt være du får svært ved at tage på i muskler, mens du
taber dig, men det tror jeg ikke er et problem for dig endnu - men der kan
jeg godt tage fejl.....

>Kommentarer til mit træningsprogram og mine spørgsmål modtages med kyshånd!

Det slår mig egentlig at du ikke har skrevet noget om kost, for kosten er en
meget væsentlig del af et fornuftigt træningsprogam. Du kan finde en masse
tråde her i nyhedsgruppen, der omhandler det. Men generelt tror jeg det
fornuftige er:

-spis mange små måltider i stedet for få store.
-sørg for at drikke meget, det tager også noget af sulten
-undgå fed mad, spis i stedet masser af brød, salat og frugt
-undgå alt for meget slik/øl og andre ting som alle ved er usunde
-sørg for at få nok protein

Har du flere spørgsmål til kost og træning er du velkommen til at spørge her
i gruppen.

mvh

Jens

Fra : Modesty

Dato : 13-06-01 08:28

"MicJen" <2216901m001@mail.stofanet.dk> wrote

Snip a bit

> [...]
> trimme kroppen når vægttabet er indtruffet?
>
> Kommentarer til mit træningsprogram og mine spørgsmål modtages med

Hej Michael Jensen

Held og lykke med din plan, der lyder effektiv. Sørg for at det er sjovt
og lystbetonet det du gør, det er det halve af det.

1) Jeg har selv trænet meget og foretrukket, og derfor lagt mest vægt
på, styrketræningen men brugt motionstræningen som opvarmning og
afslutning. Bare 15-20 min før og efter. Og så har jeg iøvrigt trænet på
den måde hver anden dag, må jeg hellere få med.

2), 3), 5) Jeg har ikke fokuseret særligt meget på pulsen, bare lagt
mærke til den. Ikke engang i forbindelse med at jeg efter en lang pause
brugte træningen som "slankekur", gjorde jeg det store ud af at træne i
pulsområde, for det skulle først og fremmest være rart og godt. Og det
er bedre at have et naturligt forhold til at bevæge sig, end at punke
sig selv i hovedet med at man bør.
Een af de ting jeg undrede mig over i et slankeprogram, der for ikke
længe siden kørte over tv, var at man ikke gjorde mere ud af
styrketræningen, men fokuserede så meget på pulstræning. Ja det er godt
med kredsløbstræning og det er altsammen fint nok, men folk skal tabe
sig og skal igang med at leve et helt andet liv, så er det da ikke smart
at "tage livet af sig" med et træningsprogram, der er for hårdt, eller
der gør at det er for surt at gennemføre det. Desuden er det mit indtryk
at den visuelle gevinst ved styrketræning er stor. Kroppen bliver formet
de rigtige steder, når man vægttræner. Og med opvarmning og evt
afslutning, får man faktisk motion. Derudover giver det mere lyst til at
gøre endnu mere ud af træningen, jo bedre det går. Jeg gav mig fx til at
skate på inliners, og det er en sjov form for motion, der selvom det
føles som leg (især når man lærer at holde balancen uden at gå på halen
hele tiden) faktisk giver noget effekt træningsmæssigt.

4) Mht til at spise efter træning er det da en god idé at indtage lidt,
hvis du er sulten. Og en banan er ikke det værste. Undervejs i træningen
er det en god idé at drikke lidt væske.
Som de andre indlæg ozze bemærker det, så ved de fleste godt hvad de
tager på af og hvad der er sund og næringsrig kost.

Venlig hilsen
Maria

--
"There is a difference between knowing the path and walking the path."
Morpheus (Lawrence Fishburne III), The Matrix, 1999

Fra : Bettina Madsen

Dato : 13-06-01 18:40

> [...]
> Da jeg jo gerne vil tabe mig, skal jeg så lade være med at spise noget
> umiddelbart efter træning, da (fedt?)forbrændingen vel fortsætter et

Mht at spise efter træning har jeg læst mig til at man faktisk "skal" spise
noget kulhydratrigt efter træning (selvom appetitten måske er lille), da man
så får fyldt glykogen/kulhydratdepoterne lidt op igen. Forbrændingen i
restitutions perioden vil således ikke tærre på muskelmasse, men fedtdepoter
og kulhydratdepoter. Du skal spise det der svarer til halvdelen af din vægt
(læst som gram) i kulhydrater, dvs. ca. 60 g kulhydrater det svarer til 1
banan og 2 skiver lyst brød.
Desuden skal du sørge for at indtage et varieret (kød, grønt,
brød/ris/pasta/kartofler) måltid omkring 1 time efter træning.

Husk du skal spise efter træning!!!!!

mvh. Bettina

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 13-06-01 22:15

>Husk du skal spise efter træning!!!!!

Om man skal spise, hvad man skal spise og hvor meget man skal spise er jo
også et spørgsmål om hvad formålet er med træningen. Hvis formålet er at
smide fedt kan det være en fordel ikke at spise noget lige efter, da man så
forbrænder fedt, i stedet for at forbrænde det man lige har spist. Men det
er rigtigt, at vil man opbygge muskler, så skal man spise kulhydrat og
protein efter træningen. På den anden side, hvis man bare vil opbygge
muskelmasse, er det ikke specielt smart at dyrke aerob træning efter sin
styrketræning.

Forskellige mennesker fungerer forskelligt, og det bedste råd vil nok være
at man gør det, man får det bedst af, og som man selv erfarer giver de
bedste resultater.

mvh

Jens

Fra : Kata

Dato : 13-06-01 23:00

Jens Myrup Pedersen <jens@math.auc.dk> skrev:
> [...]
man så
> forbrænder fedt, i stedet for at forbrænde det man lige har spist.

Nu er jeg ikke træningsfysiolog, men er det er vel stadig det totale
antal kalorier, der betyder noget.
Man vil vel godt nok dæmpe fedtforbrændningen ved at spise kulhydrat (og
tænde kulhydrat forbrændingen), men i sidste ende vil et vægttab være
afhængig af forholdet mellem indtaget energi og forbrændt energi.

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata