Leverpostej uden kulhydrater
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 16-12-05 12:35

Mojn !!

Kan man lave en leverpostej til "Atkins-tilhængere", d.v.s. med meget
lille indhold af kulhydrater ?

Jeg kunne f. eks. forestille mig, at den bestod af grovhakket lever,
18-20% flæskefars (ituslaven svin), løg, salt og peber, lidt hakket
bacon, samt udelukkende æg som bindemiddel !!! ??
Evt. hakke et par benfri ansjoser med i massen.

Det med æg: Skal det være hele æg ? Kun æggeblommer ? Eller kun
æggehvider ?

Er der nogen af jer, der har prøvet noget lignende, eller har en
opskrift ??

God jul / julefrokost

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-12-05 14:24

Hans Mikkelsen skrev:

> Kan man lave en leverpostej til "Atkins-tilhængere", d.v.s.
> med meget lille indhold af kulhydrater ?

Der er normalt ikke særlig meget kulhydrat i leverpostej, hvis man da
vel at mærke undlader at købe den fedtreducerede version. Et opslag
på <http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0297> siger at der
er 5,2 g tilgængeligt kulhydrat pr. 100 g leverpostej. Og hvor meget
leverpostej putter man på en mad? 50 g? 75 g?

I opskriften på <http://www.madgal.dk/recipes/recipe.asp?id=267> er
der 1 (én!) spsk hvedemel til 300 g lever - det er altså ikke noget
der kan vælte et Atkins-budget, selv ikke på "induction". Bevares,
der står ikke hvor meget mælk der er i, og mælk indeholder laktose,
men alliwl... Om opskriften så er god, er en anden historie. Der er
fx slet ingen spæk i, kun ½ dL olie. Det lyder mere som farsbrød
lavet af lever.

Opskriften på <http://www.sitecenter.dk/ehaulund/egnsretter1/> (rul
ned og se nr. 21) indeholder slet ikke mel (men piskefløde). Put
evt. lidt ansjoser i.

Og <http://www.google.dk/search?q=leverpostej+opskrift> leverer en hel
stribe af meget forskellige opskrifter på leverpostej, så det er bare
at gå i gang med musen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : JytteJ

Dato : 17-12-05 00:22

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er 5,2 g tilgængeligt kulhydrat pr. 100 g leverpostej. Og hvor meget
> leverpostej putter man på en mad? 50 g? 75 g?

Ja og den kulhydrat stammer nok fra lidt mel man har puttet i. Men må man
overhovedet ikke spise kulhydrat i Atkins ?
Lyder højst mærkeligt, hvordan får man så hjerne, muskler og
centralnervesystem til at virke ?

VH
JytteJ

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-12-05 09:10

Jytte J skrev:

> Men må man overhovedet ikke spise kulhydrat i Atkins ?

Jo, men slet ikke i de mængder der som regel anbefales. I den første
uge tilrettelægger man sin kost så man får 25 g kuldyrat om dagen, og
man kan evt. køre på dette niveau i længere tid. Resten af energien
i denne periode stammer typisk fra lige vægtdele protein og fedt. Når
man er klar til at gå videre, øger man mængden af kulhydrat så man
hver uge indtager 5 g mere pr. dag end man gjorde den foregående uge,
dvs. en uge med 30 g/dag, en uge med 35 g/dag, osv. Når man når til
den uge hvor man begynder at tage på (man har tabt sig - eller som
minimum stået stille med vægten - de foregående uger) skruer man 5 g
ned for kulhydratmængden. Man har nu fundet den mængde kulhydrat man
kan indtage om dagen uden at tage på, og det er en meget individuel
værdi - nogle kan kun klare 50 g kulhydrat om dagen, andre 200 g. Og
dette niveau forsøger man så at holde fremover - altid.

Til sammenligning indeholder en diet på 10 MJ/dag, hvor man følger "De
7 Kostråd" og "Kostpyramiden", i omegnen af 400 g kulhydrat.

For at vende tilbage til leverpostejen: Er man på første trin i Atkins,
det der kaldes "induction", skal man ikke over 25 g kulhydrat om dagen
(men de 25 g skal man til gengæld osse sørge for at få), og det kræver
at man sætter sig ind i præcis hvad det er man putter i munden, og i
hvilke mængder - der skal ikke meget til at ødelægge regnskabet. Men
lige netop leverpostej ville jeg ikke være så bekymret for - især ikke
hvis den ikke er fedtfattig - på Atkins. Er den hjemmelavet, kan man
snildt regulere indholdet af kulhydrat til et minimum. Og har man tænkt
sig at spise leverpostejen på et stykke rugbrød, er det nok hip som hap
om man får et par gram kulhydrat via postejen...

> Lyder højst mærkeligt, hvordan får man så hjerne, muskler og
> centralnervesystem til at virke ?

Fedt kan nedbrydes ad to veje i kroppen. Hvis der er kulhydrat til
stede, kører det over citronsyrecyklen. Det er den normale tilstand.
Hvis der ikke er kulhydrat til stede, bliver fedtsyrer nedbrudt over
ketonvejen. Det er dette man udnytter i Atkins. I denne tilstand
får kroppen (hjerne, hjerte, muskler m.m.) hovedparten af sin energi
fra ketoner i stedet for glukose.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup