Mug problemer i soveværelset.
Fra : Daniel og Stine

Dato : 08-12-05 10:44

Håber der er nogle der kan hjælpe mig, ved ikke om jeg selv kan fikse
problemet eller skal gå til udlejeren med det. Men problemet er at jeg
her forleden opdagede at op mod ydre væggen i soveværelset(den væk
vinduerne sidder i) i begge hjørner (men kun på selve væggen der går ud
mod) var begyndt at komme rigtigt meget svamp/mug. Fik for at sige det
mildt et kæmpe chok. Hev natbordet ud som havde stået der i ca 2 uger og
ja der var bare helt sort/grønt/blåt af alger bag natbordet. Tog så en
fugtig klud og fik vasket alt af, tjekkede så resten af lejligheden
igennem og fandt så ved samme væk bare i den anden ende af lokalet bag
komoden var det lige ledes begyndt, igen fik jeg alt vasket af med en
klud. Men her 2 dage efter er det allerede begyndt at komme igen begge
steder, og tænkte det måske handlede om væggen skulle have luft, men den
har fået luft men det er allerede på vej tilbage.

Noget gode råd og forslag?

Fra : Nygaard

Dato : 08-12-05 11:14

> Noget gode råd og forslag?

For det første... Pas meget på med det her.. svampesporer i soveværelset kan
forårsage varige allergiproblemer.

Det vigtigste er at finde ud af hvorfra det fugt kommer, der er årsag til
problemet.
Hvis fugten kommer fra muren (er den op mod et vådrum, er det en ydermur,
hvor der kan være fugt fra f.eks. tilstoppet tagrende), så skal I have fat i
udlejeren i en fart. Hvis fugten skyldes dårlig indeklima fordi der ikke
bliver luftet ud regelmæssigt, så er det der I skal tage fat. Sæt et vindue
på klem om natten, og hvis I ikke kan sove på med det, så luft kraftigt ud
flere gange i løbet af dagen hvor I i mellemtiden varmer lidt op. Grunden
til at der skal varmes op mellem udluftningerne er, at varm luft kan
indeholde mere fugt end kold luft. Når I lader vinduerne stå åben i 5-10
min, så bliver rummet fyldt med kold, tør luft. Når i så varmer luften op,
optager luften fugt fra møbler og vægge, og denne fugt tages med ud næste
gang der luftes ud.

De eksisterende svampespore fjernes ved at hele rummet (ikke kun der hvor
svampen er umiddelbart synlig) vaskes af med et svampedræbende middel, som
f.eks. rodalon eller klorin.

/Nygaard

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 08-12-05 20:13

Nygaard skrev:

> [...]
> hvor svampen er umiddelbart synlig) vaskes af med et svampedræbende
> middel, som f.eks. rodalon eller klorin.

Da vi flyttede ind i vores nuværende lejlighed var der netop problemer med
fugt i soveværelset, stuen og badeværelset(alle ydervægge). Jeg bad
udlejeren om at få udsugning i badeværelset og friskluftventiler i
soveværelset og i stuen. Siden har der ikke været problemer. Vi er stadig
opmærksomme på problemet, så der kommer ikke møbler direkte op af væggen alt
står mindst 5 cm ude.
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : TDN

Dato : 08-12-05 16:53

"Daniel og Stine" <danielwj@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter er det allerede begyndt at komme igen begge steder, og tænkte det
> måske handlede om væggen skulle have luft, men den har fået luft men det

Jeg har haft to mindre angreb i hjørner hvor der har stået møbler og jeg gav
dem en gang afvaskning med en kraftigt klorin opløsning og har ikke haft
angreb siden.

Mvh
Thomas

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 08-12-05 17:47

"Daniel og Stine" <danielwj@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Håber der er nogle der kan hjælpe mig, ved ikke om jeg selv kan fikse
> problemet eller skal gå til udlejeren med det.

Det problem havde jeg også al den tid (dvs fra 88 til 99) jeg boede i
Brabrand boligforening, afdeling Søvangen. Østvæggen i vores blok var
simpelthen syg. Den blev klatrepareret fra tid til anden, men det eneste,
der ville have hjulpet, var at rage hele huset ned og bygge nyt.
Jeg kunne tænke mig, man kunne finde lignende problemer i tilsvarende
byggerier - Søvangen er fra omkring 1950, og murene er fyldt ud med
guderne
må vide hvad for byggeaffald.
De sidste år stillede vi simpelthen ikke møbler op ad den væg, men ca 10
cm
fra væggen for at forebygge mug og hvad det ellers var. Uh, hvor er jeg
dog
glad for, jeg flyttede - måske skulle I også se jer om efter noget andet
at
bo i...

Venlig hilsen Dikte

Fra : JytteJ

Dato : 08-12-05 17:53

> [...]
> efter er det allerede begyndt at komme igen begge steder, og tænkte det
> måske handlede om væggen skulle have luft, men den har fået luft men det

Gå endelig til udlejeren hurtigst muligt. Hvis I sørger for udluftning
osv.
er det ham som skal løse problemet. Og som en anden har skrevet, det er
sundhedsfarligt at opholde sig i sådan et rum, så flyt indtil problemet er
løst.

VH
JytteJ

Fra : JS

Dato : 08-12-05 19:01

JytteJ wrote:
.. Og som en anden har skrevet, det
> er sundhedsfarligt at opholde sig i sådan et rum, så flyt indtil
> problemet er løst.

Det ville kunne lade sig gøre i den perfekte verden, men det gør man altså
ikke bare lige uanset sundhedsfaren.