/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Porto?
Fra : HC


Dato : 08-12-05 00:09

Hejsa,


Jeg har fået at vide at man kan trække porto-udgifter fra, i
forretnings-øjemed, fordi det har med forretningen at gøre. Samtidig har jeg
fået det modsatte at vide fra andre... Hvilket er korrekt?

For mig at se er forsendelsesudgifter i forretnings-øjemed en
forretningsudgift, som jeg kan trække fra... Eller hvad?


HC



 
 
Uffe Kousgaard (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 08-12-05 00:26

"HC" <admin@coolcomics.dk> wrote in message
news:43976ba2$0$99988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har fået at vide at man kan trække porto-udgifter fra, i
> forretnings-øjemed, fordi det har med forretningen at gøre. Samtidig har
> jeg fået det modsatte at vide fra andre... Hvilket er korrekt?
>
> For mig at se er forsendelsesudgifter i forretnings-øjemed en
> forretningsudgift, som jeg kan trække fra... Eller hvad?

Ja, selvfølgelig kan du trække dem fra.

hilsen
Uffe



KNT (08-12-2005)
Kommentar
Fra : KNT


Dato : 08-12-05 08:20

Du kan sagtens trække porto/frimærker fra i dit regnskab for firmaet - det
er en driftudgift på linie med alt muligt andet kontorhold.Det du har fået
at vide er at du ikke kan trække moms ud på frimærker - der er nemlig 0%
moms inkluderet i det.

Knud



"HC" <admin@coolcomics.dk> skrev i en meddelelse
news:43976ba2$0$99988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
>
> Jeg har fået at vide at man kan trække porto-udgifter fra, i
> forretnings-øjemed, fordi det har med forretningen at gøre. Samtidig har
> jeg fået det modsatte at vide fra andre... Hvilket er korrekt?
>
> For mig at se er forsendelsesudgifter i forretnings-øjemed en
> forretningsudgift, som jeg kan trække fra... Eller hvad?
>
>
> HC
>



Kim (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 08-12-05 09:23

On Thu, 8 Dec 2005 08:19:45 +0100, "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk>
wrote:

>Du kan sagtens trække porto/frimærker fra i dit regnskab for firmaet - det
>er en driftudgift på linie med alt muligt andet kontorhold.Det du har fået
>at vide er at du ikke kan trække moms ud på frimærker - der er nemlig 0%
>moms inkluderet i det.

Det afhænger sandelig af forsendelsens art.

Portoen for breve der sendes pr. postopkrævning, expres,
værdi og rekommanderet er alle inklusive moms.

--
Når du svarer på et indlæg, så svar venligst under det citerede.
Du behøver ikke at sende hele de(t) foregående indlæg,
men kan nøjes med at citere det mest nødvendige.
Kig evt. på: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Holst (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 08-12-05 10:45


Kim wrote:

> Det afhænger sandelig af forsendelsens art.
>
> Portoen for breve der sendes pr. postopkrævning, expres,
> værdi og rekommanderet er alle inklusive moms.

Det er mig bekendt ikke korrekt.

Portoen er stadig uden moms, men tillægsydelsen (som jo ikke er porto)
er momsbelagt.

Skal du sende et almindeligt brev med vægt mindre end 50 gram, koster
det 4,50 kr. i porto. Dette beløb er der ingen moms på.

Vil du derimod sende det samme brev rekommanderet, så koster det 4,50
kr. i porto (og der er ingen moms på dette beløb) og ekstra 50,00 kr.
for at få det sendt rekommanderet (og er er moms på dette beløb).

Ergo, af de 54,50 kr., som det totalt koster, udgør moms de 10 kr.,
nemlig 20 % af de 50,00 kr.

Jeg er overbevist om, at dette vil fremgå af din kvittering fra posthuset.

Allan Soerensen (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 08-12-05 11:19

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:43980095$0$8780$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Portoen er stadig uden moms, men tillægsydelsen (som jo ikke er porto) er
> momsbelagt.

Sådan var det i for et par år siden. Det var næsten umuligt at finde ud af,
så det blev lavet om igen.

Der er ikke moms på en almindelig postpakke, men sender du samme pakke på
postopkrævning, beregnes der moms af hele beløbet.
Se evt. http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/Priser_2006_Pakker.pdf

Ovenstående gælder kun hvis du IKKE er erhvervskunde hos Postdanmark (hvem
sagde at det var let).



Holst (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 08-12-05 13:28


Allan Soerensen wrote:

> Sådan var det i for et par år siden. Det var næsten umuligt at finde ud af,
> så det blev lavet om igen.

Jeg tror, jeg vil lade de klogere tale. Jeg sender så godt som aldrig
noget ved brug af tillægsydelserne og slet ikke erhvervsmæssigt.

Men heldigvis vil kvitteringen fra Post Danmark tydeligt vise, hvad der
er af moms i forbindelse med den pågældende forsendelse, og man er jo
nødt til at have kvitteringen til sit regnskab. Det gør heldigvis det
hele ganske nemt, når man har sendt en forsendelse.

Allan Soerensen (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 08-12-05 14:11

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:439826ee$0$8824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Allan Soerensen wrote:
>
>> Sådan var det i for et par år siden. Det var næsten umuligt at finde ud
>> af, så det blev lavet om igen.
>
> Jeg tror, jeg vil lade de klogere tale. Jeg sender så godt som aldrig
> noget ved brug af tillægsydelserne og slet ikke erhvervsmæssigt.

Hehe, og så var mit korrektion endda kun delvis rigtig

Jeg køber normalt en stak pakkelabes, hvor portoen er forudbetalt. Det kan
vi hurtig blive enige om er moms-frit.
Når jeg en sjælden gang skal sende noget på opkrævning, krydser jeg det af
på pakkelablen og aflevere pakken ved skranken og beder om at betale for
opkrævning. Det giver noget gang i kuglerammerne hos Postdanmark når de skal
regne ud hvor meget jeg skal betale når jeg har betalt selve pakkeportoen på
forhånd. Resultatet kan godt varierer fra gang til gang, for det er ikke
alle medarbejderne, der har gennemskuet at de er nød til at kreditere hele
pakkelablen (som er moms-fri) og sælge mig en ny incl opkrævning (moms på
hele beløbet)



Kim (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 08-12-05 12:40

On Thu, 08 Dec 2005 10:44:51 +0100, Holst <newsdec05@shelter.dk> wrote:

>> Det afhænger sandelig af forsendelsens art.

>> Portoen for breve der sendes pr. postopkrævning, expres,
>> værdi og rekommanderet er alle inklusive moms.

>Det er mig bekendt ikke korrekt.

>Portoen er stadig uden moms,

Jeg var lidt for hurtig med mit svar.

Der er moms på ydelserne expres og postopkrævning.

Der er normalt ikke moms på ydelserne værdi og rekommanderet.

Det er der derimod, hvis forsendelsen samtidigt
sendes som expres og / eller postopkrævning.

>men tillægsydelsen (som jo ikke er porto)

Tillægsydelsen betragter jeg også som porto,
men lad det nu ligge.

>er momsbelagt.

>Skal du sende et almindeligt brev med vægt mindre end 50 gram, koster
>det 4,50 kr. i porto. Dette beløb er der ingen moms på.

Korrekt.

>Vil du derimod sende det samme brev rekommanderet, så koster det 4,50
>kr. i porto (og der er ingen moms på dette beløb) og ekstra 50,00 kr.
>for at få det sendt rekommanderet

Ja.

>(og er er moms på dette beløb).

Nej, kun hvis det samtidigt sendes som expres og / eller postopkrævning.

>Ergo, af de 54,50 kr., som det totalt koster, udgør moms de 10 kr.,
>nemlig 20 % af de 50,00 kr.

Nej.

>Jeg er overbevist om, at dette vil fremgå af din kvittering fra posthuset.

Ja, det er specificeret, når der vel at mærke ER moms på forsendelsen.

Læs evt. mere her :

http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/Priser_2006_breve.pdf

--
Kim


Holst (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 08-12-05 10:41


HC wrote:

> Jeg har fået at vide at man kan trække porto-udgifter fra, i
> forretnings-øjemed, fordi det har med forretningen at gøre. Samtidig har jeg
> fået det modsatte at vide fra andre... Hvilket er korrekt?
>
> For mig at se er forsendelsesudgifter i forretnings-øjemed en
> forretningsudgift, som jeg kan trække fra... Eller hvad?

Selvfølgelig kan du trække porto fra, så længe det er i
forretningsøjemed forsendelsen er sket. Frimærket på julekortet til
Tante Olga kan du ikke trække fra.

Derudover skal du huske, at porto er momsfritaget, så der er ingen moms
at trække fra. Det fremgår også af dine kvitteringer fra posthuset, når
du køber frimærker.

Kim (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 08-12-05 13:05

On Thu, 08 Dec 2005 10:40:43 +0100, Holst <newsdec05@shelter.dk> wrote:

>Derudover skal du huske, at porto er momsfritaget,
>så der er ingen moms at trække fra.

Ikke i alle tilfælde.

>Det fremgår også af dine kvitteringer fra posthuset,
>når du køber frimærker.

Ja, når de købes i løs vægt.

Hvis du får ekspedienten på posthuset til at frankere f. eks. et brev
pr. postopkrævning, så fremgår det af kvitteringen, at der er moms på
portoen.

--
Kim


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409084
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste