/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Hvordan gør man?
Fra : A_Darwish@msn.com


Dato : 05-12-05 08:55


Jeg ligger og leger med en lille enkeltmandsvirksomhed, ved siden af
mine studier. I starten var det bare "for sjov", men nu er der kommet
lidt flere kunder og så var der et par ting jeg gerne ville have lidt
styr på.

Firmaet er et udlejningsfirma / bookingbureau indenfor
restaurationsbranchen og blev startet for ca. 3 måneder siden.

Jeg har en hulens masse anlæg jeg gerne skulle have "ind" i firmaet.
Men priserne ligger langt over en straksafskrivning, så jeg er nødt
til at afskrive over flere år; hvilket jeg gerne skulle undgå. Er det
korrekt forstået at det er muligt at angive startkapital i firmaet i
form af værdier såsom anlæg, CD'er, etc.? Hvis ja, kan jeg vel
angive anlægget til f.eks. 80.000 og så tage 80.000 fra firmaets
konto og stikke i baglommen? Jeg er sikkert helt ude og skide, så
andre forslag modtages med glæde

Når jeg skal leje en DJ ud, foregår det ved at jeg får penge fra
Restauratør X og jeg så aflønner. DJ'en giver mig en "faktura" hvor
han har angivet adresse, navn og CPR hvorefter jeg udbetaler det
aftalte beløb. Er det den korrekte måde at gøre det på, eller skal
jeg registreres som arbejdsgiver, forsikre gud og hver mand, udbetale
feriepenge, osv.?


Og så et spørgsmål i en helt anden boldgade. Jeg giver nogle penge
hver måned til velgørenhed. Det er ikke det helt vilde, men stadig
nok til at jeg kan få et rimeligt fradrag. Jeg har siddet og
nærstuderet min forskudsopgørelse, men kan ikke finde en passende
rubrik - nogen gode forslag


På forhånd tak.


Venlige hilsner,

Adam Darwish


 
 
Karsten H. Jensen (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Karsten H. Jensen


Dato : 05-12-05 12:59

A_Darwish@msn.com wrote:
>
> Når jeg skal leje en DJ ud, foregår det ved at jeg får penge fra
> Restauratør X og jeg så aflønner. DJ'en giver mig en "faktura" hvor
> han har angivet adresse, navn og CPR hvorefter jeg udbetaler det
> aftalte beløb. Er det den korrekte måde at gøre det på, eller skal
> jeg registreres som arbejdsgiver, forsikre gud og hver mand, udbetale
> feriepenge, osv.?
>
>
> På forhånd tak.
>
>
> Venlige hilsner,
>
> Adam Darwish

Den med faktura fra en DJ går ikke. T&S akceptere det ikke, og du/selskabet
hænger på tilbageholdt skat 60%. Du er nødt tilæ at have DJ'ens skattekort.
Er det A-kortet, kan hans fradrag trække fra. Er det B-kortet, er der ingen
fradrag, og det er dit ansvar at tilbageholde skat, da han under alle
omstændigheder betragtes som lønmodtager.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen



Nygaard (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Nygaard


Dato : 05-12-05 13:10

> Den med faktura fra en DJ går ikke. T&S akceptere det ikke, og
du/selskabet
> hænger på tilbageholdt skat 60%.

Hvis DJ'erne ikke kun bruger Adam som "agent", men også levere services til
andre steder, så fungerer de vel som enkeltmandsfirmaer, og kan derfor sende
en faktura!!??

/Nygaard



Willi Rouainia (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Willi Rouainia


Dato : 05-12-05 13:54

Jeg er Dj...

og jeg køre på fakturaer, meeeeen jeg må ikke tage moms af beløbet, da det
bliver betragtet som en service ydelse (som taxaer)

vh

willi

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:43942e13$0$8767$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Den med faktura fra en DJ går ikke. T&S akceptere det ikke, og
> du/selskabet
>> hænger på tilbageholdt skat 60%.
>
> Hvis DJ'erne ikke kun bruger Adam som "agent", men også levere services
> til
> andre steder, så fungerer de vel som enkeltmandsfirmaer, og kan derfor
> sende
> en faktura!!??
>
> /Nygaard
>
>



Ukendt (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-05 14:01


"Willi Rouainia" <willi@thekrew.dk> skrev i en meddelelse
news:43943886$0$1809$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg er Dj...
>
> og jeg køre på fakturaer, meeeeen jeg må ikke tage moms af beløbet, da
> det bliver betragtet som en service ydelse (som taxaer)

Det har ikk enoget at gøre med, om det er en serviceydelse eller ej.



Leonard (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 05-12-05 14:05

"Willi Rouainia" <willi@thekrew.dk> wrote:

>og jeg køre på fakturaer, meeeeen jeg må ikke tage moms af beløbet, da det
>bliver betragtet som en service ydelse (som taxaer)

Er du momsregistreret?


--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Willi Rouainia (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Willi Rouainia


Dato : 05-12-05 18:43



>
> Er du momsregistreret?


ja da !! men det er fordi jeg også udlejer lidt diskoudstyr

vh

willi



Karsten H. Jensen (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Karsten H. Jensen


Dato : 05-12-05 23:04

Nygaard wrote:
> > Den med faktura fra en DJ går ikke. T&S akceptere det ikke, og
> > du/selskabet hænger på tilbageholdt skat 60%.
>
> Hvis DJ'erne ikke kun bruger Adam som "agent", men også levere
> services til andre steder, så fungerer de vel som enkeltmandsfirmaer,
> og kan derfor sende en faktura!!??
>
> /Nygaard

Nej, det akcepteres ikke af TS. Der kan sagtens udstedes en faktura med moms
o.s.v. DJ'en kan endda være momsregistreret, men netop for deres område, der
hører ind under artister, skal "kunden" endten have skattekortet eller
trække 60%. DJ'en vil altid blive betragtet som ansat i det pågældende
etablissement.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Nygaard (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Nygaard


Dato : 06-12-05 10:15

> Nej, det akcepteres ikke af TS. Der kan sagtens udstedes en faktura med
moms
> o.s.v. DJ'en kan endda være momsregistreret, men netop for deres område,
der
> hører ind under artister, skal "kunden" endten have skattekortet eller
> trække 60%. DJ'en vil altid blive betragtet som ansat i det pågældende
> etablissement.
> --

Jeg skal med det samme sige, at jeg ikke kender til specifikke regler for
artister, så dette er for at udvidde min horisont:

Et eksempel:
En DJ er ansat i et booking bureau, der udlejer underholdning med Anlæg, DJ
og die ganzen mullevitten. DJ'en svarer selvfølgelig skat af hans løn i
bureauet.
Når en kunde booker DJ'en, så får han jo bare en regning fra bureauet, og
skal ikke tænke på skat osv...

Hvis nu et andet booking bureau (lad os nu kalde det Bureau B) kommer i
bekneb, og vil leje en DJ fra Bureau A (uden udstyr osv.), er det så ikke på
samme vilkår som alle andre serviceydelser der handles mellem virksomheder?
Altså at Bureau B modtager en faktura fra Bureau A, der så tager sig af
udbetalingen til DJ'en..

Nu kunne vi så antage at Bureau A er f.eks. et ApS, ejet af DJ'en selv.
Ændre det på proceduerne? Gør det nogen forskel hvis der kun er en person i
virksomheden, og skal der udbetales løn til denne?

/Nygaard



Karsten H. Jensen (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Karsten H. Jensen


Dato : 06-12-05 23:00

Nygaard wrote:
> > Nej, det akcepteres ikke af TS. Der kan sagtens udstedes en faktura
> > med moms o.s.v. DJ'en kan endda være momsregistreret, men netop for
> > deres område, der hører ind under artister, skal "kunden" endten
> > have skattekortet eller trække 60%. DJ'en vil altid blive betragtet
> > som ansat i det pågældende etablissement.
> > --
>
> Jeg skal med det samme sige, at jeg ikke kender til specifikke regler
> for artister, så dette er for at udvidde min horisont:
>
> Et eksempel:
> En DJ er ansat i et booking bureau, der udlejer underholdning med
> Anlæg, DJ og die ganzen mullevitten. DJ'en svarer selvfølgelig skat
> af hans løn i bureauet.

Han er ikke ansat men arbejder mod en provision til bureauret.

> Når en kunde booker DJ'en, så får han jo bare en regning fra
> bureauet, og skal ikke tænke på skat osv.

Gæl's ikke se tidligere svar, ej heller i de tilfælde bureauet opkræver
kunden direkte med moms. DJ's stilling er skatteteknisk den samme. Uanset
hvem der udbetaler endte løn eller provision skal arbejdsgiver tilbageholde
A-skat.

> Hvis nu et andet booking bureau (lad os nu kalde det Bureau B) kommer
> i bekneb, og vil leje en DJ fra Bureau A (uden udstyr osv.), er det
> så ikke på samme vilkår som alle andre serviceydelser der handles
> mellem virksomheder?

Jo, det har ikke noget med DJ'en at gøre.

> Altså at Bureau B modtager en faktura fra Bureau
> A, der så tager sig af udbetalingen til DJ'en.

Det ændrer stadig ikke DJ'en skattetekniske stilling.
>
> Nu kunne vi så antage at Bureau A er f.eks. et ApS, ejet af DJ'en
> selv. Ændre det på proceduerne? Gør det nogen forskel hvis der kun er
> en person i virksomheden, og skal der udbetales løn til denne?

Det er også forsøgt, men det akcepteres stadig ikke af TS. DJ'en betragtes
kun at kunne betjene én kunde ad gangen, hvilket igen
sætter ham som almindelig A-lønmodtager. Der kan dog være fradrag for
"arbejdsbeklædning" og andre til faget hørende effekter.

Afvigelser herfra kan medføre skærpet interesse fra TS's side.

Søg råd direkte hos TS for at undgå balade. Der kan være ændringer siden jeg
var rodet ind i sådan noget for 20-25 år siden.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


> /Nygaard



alexbo (05-12-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-12-05 18:35


<A_Darwish@msn.com> skrev

>Jeg har en hulens masse anlæg jeg gerne skulle have "ind" i firmaet.

Den eneste lovlige og mulige måde er at firmaet køber anlægene, og du
afskriver.
Dit firma er uden tvivl et personligt ejet firma, så betaler du skat af
overskuddet, d.v.s. forskellen mellem indtægt og udgift.
Om du tager penge op af kassen og sætter nogle anlæg ind på lageret, gør
ingen forskel på overskuddet, først når du bogfører en udgift på
nyanskaffelser, får du en udgift, der påvirker overskuddet.


>Når jeg skal leje en DJ ud, foregår det ved at jeg får penge fra
>Restauratør X og jeg så aflønner. DJ'en giver mig en "faktura" hvor
>han har angivet adresse, navn og CPR hvorefter jeg udbetaler det
>aftalte beløb. Er det den korrekte måde at gøre det på,
Det lyder ikke rigtigt, men kunstnerhonorarer er et kriglet område, hvis
ellers en DJ er omfattet af disse regler.
Det kan også være et spørgsmål om denne DJ er en privat person, eller han
har dannet et DJfirma.
Efter min mening er både din og DJ´s ydelser momspligtige, hvis ellers
omsætningen når over grænsen på de 50.000 kr.
Du vil under alle omstændigheder kunne få vrøvl med skattevæsenet, så de
regler bliver du nødt til at sætte dig ind i.


> Jeg har siddet og nærstuderet min forskudsopgørelse, men kan ikke finde en
> passende
>rubrik - nogen gode forslag
412

mvh
Alex Christensen





Per Krabbe (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Per Krabbe


Dato : 06-12-05 20:15


<A_Darwish@msn.com> skrev i en meddelelse
news:1133769286.109897.45700@z14g2000cwz.googlegroups.com...

Jeg har en hulens masse anlæg jeg gerne skulle have "ind" i firmaet.
Men priserne ligger langt over en straksafskrivning, så jeg er nødt
til at afskrive over flere år; hvilket jeg gerne skulle undgå.

Hvad med at lease udstyret over 2 år - men ret til køb for xxx kr efter de 2
år.

mvh
Per



Karsten H. Jensen (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Karsten H. Jensen


Dato : 06-12-05 22:47

Per Krabbe wrote:
> <A_Darwish@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:1133769286.109897.45700@z14g2000cwz.googlegroups.com...
>
> Jeg har en hulens masse anlæg jeg gerne skulle have "ind" i firmaet.
> Men priserne ligger langt over en straksafskrivning, så jeg er nødt
> til at afskrive over flere år; hvilket jeg gerne skulle undgå.
>
> Hvad med at lease udstyret over 2 år - men ret til køb for xxx kr
> efter de 2 år.
>
> mvh
> Per

Hvis det ikke er et Aps eller A/S men et personligt drevet firma er det være
ligegyldigt.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409084
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste