Pesto - et spørgsmål
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-12-05 17:59

Hej i gruppen.

Nu har jeg siddet og googlet til den store muldgedalje, og jeg undrer mig
stadig.
Hvad pokker er pesto, og hvad kan man bruge det til?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-12-05 18:17

Aragorn Elessar skrev:

> Hvad pokker er pesto, og hvad kan man bruge det til?

Du er ikke den store googler, hva'?

http://www.recipestogo.com/glossary/glossaryP.html ::
»A delicious sauce used for pastas, grilled meats, and poultry.
This is made of fresh basil, garlic, olive oil, and parmesan
cheese. Some versions will also add parsley and walnuts or pine
nuts. The ingredients are ground into a paste and moistened with
the olive oil. Pesto is also used to describe similar sauces
that contain other herbs or nuts«

http://www.pasta2go.com/P2G/html/cooking_terms.html ::
»From the Italian pestare, a verb that means to pound or crush.
Pesto is traditionally made of crushed fresh basil leaves
pounded with garlic, Pecorino, either pine nuts for walnuts,
and olive oil.«

http://www.nonnalinaskitchen.com/tools/glossary.htm ::
»A sauce made from blending fresh basil with garlic, parmesan
cheese and toasted pine nuts. Traditionally, it is made by hand
with a mortar and pestle. This sauce is used on pasta, as well
as to flavor other dishes such as soups as a garnish.«

Flere:
<http://www.google.dk/search?q=define%3Apesto>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-12-05 20:12

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> with a mortar and pestle. This sauce is used on pasta, as well
> as to flavor other dishes such as soups as a garnish.«

Oki, takker allersomærbødigst.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-12-05 18:24

Aragorn Elessar skrev:

> Hvad pokker er pesto, og hvad kan man bruge det til?

Klaus har svaret. Her er, på dansk, hvad SDE skriver:

*'pesto*, (ital. 'knust, stødt'), kold, grøn sauce af
basilikum, hvidløg, pinjekerner og pecorino- eller
parmesanost. Ingredienserne findeles og udrøres i
olivenolie. Spises især til pasta.
--
'rluf :·)

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-12-05 20:12

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> [...]
> basilikum, hvidløg, pinjekerner og pecorino- eller
> parmesanost. Ingredienserne findeles og udrøres i

Davs 'rluf.

Takker for svar, så lærte jeg det.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 02-12-05 18:31

Aragorn Elessar wrote:
> Hvad pokker er pesto, og hvad kan man bruge det til?

Basilikumhelvede til pasta. Køb et glas i Ghetto og læg en skefuld på din
spaghetti. Smager ok. Hjemmelavet er himmelsk!

a.. mindst 2 deciliter friske basilikumblade
a.. 2 spiseskefulde pinjekerner
a.. 50 gram parmesanost
a.. 4 hvidløgsfed
a.. olivenolie til det binder

Let's blend!

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 02-12-05 18:42

3140 Bjørgheim wrote:

> [...]
> spaghetti. Smager ok. Hjemmelavet er himmelsk!
>
> a.. mindst 2 deciliter friske basilikumblade

Det er også rigtigt godt til nye kartofler, halver kartoflerne, kog dem,
hælde vandet fra og vend pesto i. Himmelsk både varmt og kold.

Kasper

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-12-05 20:16

"Kasper Malmberg" <FJERNmalmber@gmail.com> wrote in message

> Det er også rigtigt godt til nye kartofler, halver kartoflerne, kog dem,
> hælde vandet fra og vend pesto i. Himmelsk både varmt og kold.
>
> Kasper

Hej Kasper.

Se venligst svar andetsteds ang. mig og basilikum.
Men derfor må man da kunne bruge andet til 'tofler alligevel, ideen er jo
herlig.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 02-12-05 21:09

Aragorn Elessar wrote:

> Hej Kasper.
>
> Se venligst svar andetsteds ang. mig og basilikum.
> Men derfor må man da kunne bruge andet til 'tofler alligevel, ideen er jo
> herlig.

JEg er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvis der er at du hader
Basilikum og vil bryge andet krydderri til pesto, så kan du sikkert, men
jeg tror ikke det så stadig er pesto.

Jeg har hørt om Roccula pesto og persille pesto.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-12-05 20:15

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> wrote in message

> [...]
> spaghetti. Smager ok. Hjemmelavet er himmelsk!
>
> a.. mindst 2 deciliter friske basilikumblade

Hej Torben.

I think not. Jeg *hader* basilikum - det er kun overgået af mit had til
stegt lever, brunkål, folkedans, blodskam, Dansk Folkeantipati,
Socialaristokraterne, Enhedslisten og pudler!
Men derfor må man da kunne bruge noget andet - tomater, hvidløg (uhmm!),
oregano, mayonnaise, Creme Fraiche eller ting i den retning?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 02-12-05 21:07

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse
> I think not. Jeg *hader* basilikum - det er kun overgået af mit had til
> stegt lever, brunkål, folkedans, blodskam, Dansk Folkeantipati,
> Socialaristokraterne, Enhedslisten og pudler!

Pesto uden basilikum kan dårligt kaldes pesto. Men du kan alligevel lave
noget ret lækkert ved at skifte basilikummen ud med eksempelvis

- Rucola
- Løvstikke
- Persille

Tilsvarende kan du skifte pinjekerner ud med mandler, valnødder eller
hasselnødder.

/P

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 02-12-05 23:40

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> - Løvstikke
> -

Løvstikke skulle iøvrigt fremme potensen hos kaniner

VH Pernille

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-12-05 23:49

Pernille Lauridsen skrev:

> Løvstikke skulle iøvrigt fremme potensen hos kaniner

Som om kaniner trænger til at få fremmet potensen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Henrik

Dato : 03-12-05 15:03

"Peter Westh" skrev i en meddelelse

> Pesto uden basilikum kan dårligt kaldes pesto.

Njah ... hvad er så Pesto rosso (bare for at nævne én af mange varianter)?

Den mest rammende beskrivelse finder du nok her:
http://de.wikipedia.org/wiki/Pesto
(prøv iøvrigt at lægge mærke til kogetippet i 3. afsnit)

> - Rucola
> - Løvstikke
> - Persille

eller:
-spinat
-koriander
-soltørrede tomater (pesto rosso)
-artiskok
bare for at nævne nogle muligheder

> Tilsvarende kan du skifte pinjekerner ud med mandler, valnødder eller
> hasselnødder.

alternativt kan "grønt" helt udelades ... og "bare" lave pestoen på basis af
nødder og olie
(jeg har også i italien set en variation uden nødder men med med citron,
citronskal, sukker og olie)

velbekomme
Henrik

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 03-12-05 20:15

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message

> [...]
af
> nødder og olie
> (jeg har også i italien set en variation uden nødder men med med citron,

Hej Henrik.

Takker for tippet og linket - desværre er jeg ikke god til tysk, men det går
nok.
Ideen med olie med diverse ting og sager i kan jeg godt lide, det er dejligt
enkelt, og så kan man komme de ting i, der nu vil passe til retten.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : JHR

Dato : 03-12-05 03:45

> [...]
> Men derfor må man da kunne bruge noget andet - tomater, hvidløg (uhmm!),
> oregano, mayonnaise, Creme Fraiche eller ting i den retning?

Pudler??? Det er dælme da nogle søde hunde!! )

Jeppe
Der i sin barndom havde en rigtig god puddel!

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 02-12-05 18:41

> Hvad pokker er pesto, og hvad kan man bruge det til?

Det er også genialt i stedet for smør/mayo/dressing på f.eks. flutes med
fyld ;)

--
Michael

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-12-05 20:17

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> wrote in message

> Det er også genialt i stedet for smør/mayo/dressing på f.eks. flutes med
> fyld ;)
>

> --
> Michael

Jøps. Det bliver bare uden basilikum her. Måske med oregano i stedet.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-05 18:48

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message
> Hej i gruppen.
>
> Nu har jeg siddet og googlet til den store muldgedalje, og jeg undrer mig
> stadig.
> Hvad pokker er pesto, og hvad kan man bruge det til?
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn_DK
>
> --
> =================
> www.welles.dk
> www.bmwmc.dk
> www.furnituretiger.dk
> =================

se de andre svar osv. pesto kan bruges på ALT nærmest. og giver bare kun
ekstra kokkestjerner. Smager også vildt godt på omeletter.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-12-05 20:17

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> wrote in message

> "Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message

-klip-

> se de andre svar osv. pesto kan bruges på ALT nærmest. og giver bare kun
> ekstra kokkestjerner. Smager også vildt godt på omeletter.

Hep, skal da prøves. I modereret udgave.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-12-05 20:11

> [...]
> stadig.
> Hvad pokker er pesto, og hvad kan man bruge det til?

Hej allesammen.

Takker mange gange for alle svarene. Nu ved jeg da hvad pesto er!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
www.welles.dk