Fordele ved grill-pander? (hvorfor købe så~
Fra : JE

Dato : 27-11-05 13:34

Hvad er egentlig "det fede" ved en grill-pande (med riller), set i forhold
til en helt almindelig pande?

mvh Jan

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-11-05 14:58

On 27 Nov 2005 14:33:30 +0200
"JE" <nospamjanelne@nospam.dk> wrote:

> Hvad er egentlig "det fede" ved en grill-pande (med riller), set i
> forhold til en helt almindelig pande?

Du kan lave bøffer med flotte grill streger på...det er vist ca det!

Fra : Lapzig

Dato : 27-11-05 15:03

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
>Du kan lave bøffer med flotte grill streger på...det er vist ca det!

Det har vel også noget at gøre med, at saften fra kødet løber ned i
rillerne, så kødet ikke komme til at koge i sin egen saft.

Fra : JE

Dato : 27-11-05 14:07

"Lapzig" skrev:
> Det har vel også noget at gøre med, at saften fra kødet løber ned i
> rillerne, så kødet ikke komme til at koge i sin egen saft.

Ooo'kay! Det kan jeg godt se. Det er hensigtsmæssigt.
F.s.v.a. stregerne, så kan jeg godt undvære dem

Fra : Padre

Dato : 27-11-05 19:19

> Ooo'kay! Det kan jeg godt se. Det er hensigtsmæssigt.
> F.s.v.a. stregerne, så kan jeg godt undvære dem

Men hvis man starter med at svide bøffen på en *meget* varm pande, lukker
dens porer, så man ikke behøver en grillpande.

Så selv om den bestemt er praktisk, og giver gode bøffer, er den ikke en
nødvendighed.

--
Padre
Som ikke har en grillpande, og kæmper hårdt mod trangen til at anskaffe

Fra : JE

Dato : 27-11-05 18:24

"Padre":
> Men hvis man starter med at svide bøffen på en *meget* varm pande, lukker
> dens porer, så man ikke behøver en grillpande.

Men en grill-pande gør vel ikke den kunst bedre end en almindelig pande?

Fra : Max

Dato : 27-11-05 20:24

Hej JE

> Men en grill-pande gør vel ikke den kunst bedre end en almindelig pande?

Du kan jo prøve at anskaffe dig en, de ligger meget tii i genbrugs
butikkerne til en meget rimelig pris, jeg gav en tyver for en ubrugt
Atlas Copco ude hos Århus klunserne.

Mvh Max

Fra : Harry Lund

Dato : 27-11-05 15:19

Skulle det være en fordel. Nej det er en "bagdel". Når jeg steger en bøf på
folie på grillen så er jeg tilfreds med at saften er i min lille
foliebakke.
Så det der forstår jeg ikke
Venligst Harry

Fra : Ole Laursen

Dato : 27-11-05 17:23

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> Du kan lave bøffer med flotte grill streger på...det er vist ca det!

Ifølge min begrænsede erfaring med mine forældres grillpande og
lakseskiver, så giver det en lidt anden smag, vel netop fordi noget af
kødet bliver væsentligt mere brændt.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-11-05 15:36

On Sun, 27 Nov 2005 15:19:22 +0100
"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> wrote:

> Skulle det være en fordel. Nej det er en "bagdel". Når jeg steger en
> bøf på folie på grillen så er jeg tilfreds med at saften er i min
> lille foliebakke.
> Så det der forstår jeg ikke

Det er så netop derfor jeg aldrig bruger folie på min grill. Så kunne
man jo lige så godt lave det på en stegepande.

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-11-05 19:47

On Sun, 27 Nov 2005 19:19:25 +0100
"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> wrote:

> Men hvis man starter med at svide bøffen på en *meget* varm pande,
> lukker dens porer, så man ikke behøver en grillpande.

Utallige forsøg har eftervist at dette intet har at sige for
stegningen. Mængden af saft som trækker ud er den samme, det er kun et
spørgsmål om hvor vidt at saften fordamper hurtigt eller om den ligger
tilbage og "koger" kødet i stedet. (men den sag har vist efterhånden
været oppe herinde så mange gange af den er uddebateret)

Fra : Christensen

Dato : 27-11-05 21:23

"JE" <nospamjanelne@nospam.dk> wrote in message
> Hvad er egentlig "det fede" ved en grill-pande (med riller), set i forhold
> til en helt almindelig pande?
>
> mvh Jan

Hvis du køber en ordentlig én der kan tåle at blive ca. en million grader
varm, så forkulles kødet der hvor det ligger på rillerne. Det ryger helt
vildt og giver en helt, helt fantastisk smag. En almindelige stegepande
ville nok forkulle hele bøffen og gøre den uspiselig.

Find en grillpande i støbejern - det er det eneste der kan blive varmt nok
og som overfører varmen til kødet hurtigt nok - IMO. Hvis du prøver det
garanterer jeg at du aldrig går tilbage til at stege bøffer på en stegepande
igen.

Husk: pissevarm - og af støbejern - DET duer. Min ligger min 10 minutter og
forvarmer på den højeste effekt - og almindelige bøffer får så 2 minutter på
hver side. Røde og saftige - og kødet smager bare SÅ meget bedre når det
bliver rigtigt "røget" igennem på en rødgloende grillpande.

/f christensen

PS: Kunst & Køkkentøj i Kbh. har nogle rigtige gode og billige fra
Skeppshult.

Fra : Sebastian

Dato : 28-11-05 21:11

Christensen <ikke_nikke@nej.dk> wrote:

> "JE" <nospamjanelne@nospam.dk> wrote in message

> Hvis du køber en ordentlig én der kan tåle at blive ca. en million grader
> varm,
en million vil være lidt for meget af det gode - ved ca. 1180 C begynder
støbejern at smelte,
kirsebærrød (ca. 780 C) er nok

SCNR.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Max

Dato : 28-11-05 22:52

Hej

> kirsebærrød (ca. 780 C) er nok

Så kan håndtaget jo også lige bøjes væk hvis det er i vejen :)

Er der ikke noget med at forkullet kød indeholder nogle
stoffer der ikke er af de rare slags ?

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-11-05 22:06

Personligt ville jeg vælge en grillpande af støbejern - fx. de billige
teflon grillpander er efter min mening ikke meget værd.

Du varmer panden op så den bliver afsindig varm og lægger kødet eller hvad
det nu er på (uden at bruge olie - ellers ryger det eller der går ild i).
Hvis panden er varm nok, løber der ikke rigtig noget saft ud overhovedet og
kødet/fisken/skaldyrene bliver meget saftige og slipper panden uden
problemer. Man kan sikkert også have glæde af den, hvis man er een af dem,
der gerne vil tilberede sin fisk/bøf uden fedtstof. Den kan selvfølgelig
også bruges til at grille alt fra grønne asparges til majs.

En grillpande er udemærket til nogle ting, som ikke kan laves på en
almindelig pande. En bøf eller et stykke fisk lavet på en grillpande smager
ligesom på en almindelig grill - sådan lidt trækulsagtigt. Hvis man generelt
ikke er vild med ting der er grillet, så klarer man sig nok uden en

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : JE

Dato : 28-11-05 06:37

"Gainsbourg" :skrev:
> Personligt ville jeg vælge en grillpande af støbejern - fx. de billige
> teflon grillpander er efter min mening ikke meget værd.

Jeg takker for din udførlige beskrivelse! Kan du forklare hvad der er "galt"
med teflon grillpander. Det må ellers være rart at der en slip-let-belægning
på?

mvh Jan

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-11-05 17:13

JE (nospamjanelne@nospam.dk) skrev i 438aa587$1@news.wineasy.se:

> Jeg takker for din udførlige beskrivelse! Kan du forklare hvad der er
> "galt" med teflon grillpander. Det må ellers være rart at der en
> slip-let-belægning på?

Når en teflonpande får for meget varme, begynder den at afgive nogle
uheldige dampe. Det er ikke så hensigtsmæssigt i forbindelse med madlavning.
;)

Bedøm selv om det er noget du vil risikere:
http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=4544

--
Martin Petersen

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-11-05 01:17

> Jeg takker for din udførlige beskrivelse! Kan du forklare hvad der er
"galt"
> med teflon grillpander. Det må ellers være rart at der en
> slip-let-belægning på?

Teflon/silikone må ikke blive så varmt, da det afgiver farlige stoffer ved
den temperatur. I øvrigt behøves slip-let belægning slet ikke her. Er
støbejernspanden varm nok, slipper maden uden problemer, da den overflade
der har kontakt med panden er meget lille. Bare vent med at vende tingene
til de har være på længe nok, til at danne skorpe.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-11-05 07:53

On 28 Nov 2005 07:36:55 +0200

> Jeg takker for din udførlige beskrivelse! Kan du forklare hvad der er
> "galt" med teflon grillpander. Det må ellers være rart at der en
> slip-let-belægning på?

De kan ikke tåle den høje varme hvilket er en modsætning til hvad man
normalt gør med grillpanden.
Desuden så sørger den høje varme en grillpande har for at kødet faktisk
slipper uden problemer.