Gode gryderetter uden voldsomme krydderier
Fra : Thomas

Dato : 22-11-05 00:18

Hej NG

Er her en eller flere der kan remse et par opskrifter op på nogle gode
gryderetter, der ikke indeholder for mange krydderier ? (til en der ikke
tåler det) men som alligevel smager af noget

Jeg tænker her primært på nogle retter med grise eller oksekød (tern eller
hakket)

og hvad I i såfald vil anbefale af tilbehør, ris, kartoffelmos, flutes eller
andet

Mvh

Thomas

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-05 00:33

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> on tirsdag 22. november 2005 at 0:18
+0100 wrote:
> (til en der ikke
>tåler det) men som alligevel smager af noget

Hvilke krydderier er det, der ikke tåles?
Der er jo RET stor forskel på timian og jalapenos

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thomas

Dato : 22-11-05 01:03

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Hvilke krydderier er det, der ikke tåles?
> Der er jo RET stor forskel på timian og jalapenos

Stærke krydderier.......... hvorhenne skillelinjen så skal lige skal ligge
kan jeg ikke sige ;)

Mvh

Thomas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-11-05 10:47

Thomas skrev:

> Stærke krydderier.......... hvorhenne skillelinjen så skal lige
> skal ligge kan jeg ikke sige ;)

Jeg har "lægepåbud" om at skåne den "indre galvanisering".
D.v.s. at være tilbageholdende med stærke krydderier. Men
jeg elsker "Karrygryde med ris". Hvis man holder sig til mild,
sød eller medium karry, så går det nok alligevel. - Uhhmm.

--
'rluf - stor gryderetselsker

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 07:55

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hakket)
>
> og hvad I i såfald vil anbefale af tilbehør, ris, kartoffelmos, flutes

Mørbradgryde med ris

Tina

Fra : mcloud

Dato : 22-11-05 08:42

Hej Thomas
Jeg ville servere Bankekød eller Benløse fugle eller Gulash en sammenkogt
ret med mørbrad eller skinketern,bacon, tomater,hvidløg,paprika ,løg
,champignon og evt pølser.

Til de tre øverste retter kan du servere kartoffelmos og til den nederste
evt. Ris

mvh mcloud

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-11-05 10:05

Thomas wrote:

> [...]
> hakket)
>
> og hvad I i såfald vil anbefale af tilbehør, ris, kartoffelmos, flutes eller

Uhm, en veltilberedt Boeuf Stroganoff (En russer i Paris) med hakkede
rødbeder og grov kartoffelmos til... Måske en af de mere dekadente og
usunde retter, men ih, hvor det smager!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Padre

Dato : 22-11-05 10:07

boeuf bourguignon
skipperlabskovs
kalvefrikassé
baeckeoffe (skal godt nok laves i stegeso)

--
padre

Fra : Ole Laursen

Dato : 22-11-05 14:50

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> writes:

> Er her en eller flere der kan remse et par opskrifter op på nogle gode
> gryderetter, der ikke indeholder for mange krydderier ? (til en der ikke
> tåler det) men som alligevel smager af noget

Gullasch med en halv øl og en masse edelsüspaprika (ikke rosenpaprika
som er stærkt).

> og hvad I i såfald vil anbefale af tilbehør, ris, kartoffelmos, flutes eller
> andet

Kartoffelmos i rigelige mængder.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-05 19:01

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> wrote in message

> Gullasch med en halv øl og en masse edelsüspaprika (ikke
> rosenpaprika
> som er stærkt).

Hvis man ikke kan lide "ild ud af munden" så undgår man stærke
krydderier. Men at nogen ikke skulle kunne tåle det, er der vist ikke
lægevidenskabelige tegn på. Har nogen hørt om sygdomssymptomer der
forværres af et eller andet krydderi.???
Da min mor kom hjem fra hospitalet og havde født mig, fik hun serveret
sin yndlingsret, hakkebøf med løg, og læg fik diende (ammende) mig til
at hyle som et kolikbarn i timevis. Alle krydderier er milde gifte og
for det utrænede spædbarn ku altså den smule der kom over i mælken
skabe irritation - selv de grundigt varmebehandlede løg.
Men for at være som de voksne så gør vi vold mod den naturlige smag og
vil absolut indtage krydderier, bittert øl, bitter kaffe, røg osv. Og
det giver et rigt liv at kunne kombinere meget og skabe ny oplevelser,
syns jeg. Ligesom SM rollespil kan peppe sexliv op - irritation er
pikant.

> Kartoffelmos i rigelige mængder.

I voredage spises så få kartofler så mos incl fra pulver er et særsyn
og værd at invitere gæster på. Men er det ikke snobberi at man ikke
kan bruge al anden stivelses-basis mad til den gode gullashsovs - fx
brød, spagetti ,kartofler, ris, bulgur, kuskus.
At have regler om atdit passer til dat, er da sjov orden i sagerne,
men man skal ikke være slave af det - og al vin passer til al mad og
det gør al øl også

Fra : Thomas

Dato : 23-11-05 17:44

Hej

Jeg takker for jeres input

Mvh

Thomas

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-11-05 13:23

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> on onsdag 23. november 2005 at 19:00 +0100
wrote:
>Men at nogen ikke skulle kunne tåle det, er der vist ikke
>lægevidenskabelige tegn på

Åhh jeg ved nu ikke - en solid omgang chilli til et mavesår er ikke nogen
særligt heldig kombination. Men maveså er ikke en sygdom?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311