/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Gulvvarme, hvad må jeg gøre selv?
Fra : TGJ


Dato : 19-11-05 11:08

Hej,

Vores datter er muligvis ved at udvikle astma og derfor vil vi af med
gulvtæpper og have lagt noget træ / Laminat gulve.

Vi overvejer i samme hug at få gulvvarme (ikke el), men:

hvad må jeg selv lave (evt link)

hvilke regler findes der ang isolering (går udfra at der skal isoleres
nedenunder)

Er der noget vi skal holde os fra (tykkelse på slanger, bestemte fabrikater
etc)?

Vores hus er fra 1969 med oliefyr. Der er gulvvarme i noget at badeværelset,
bør det skiftes med det samme?

Skal vi lave gulvvarme overalt med det samme eller kan vi tage det i etaper
(f.eks. først soveværelse og børneværelser, siden hen stue, køkken etc) ?

Mvh
Thomas
(der ikke har arbejdet med gulvvarme før, men har googlet, uden rigtig at
finde svar på ovenstående)



 
 
Leonard (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-11-05 14:54

"TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> wrote:

>Vores datter er muligvis ved at udvikle astma og derfor vil vi af med
>gulvtæpper og have lagt noget træ / Laminat gulve.

Det er måske en dårlig ide, hvis det er for at undgå støv i luften. Et
gulvtæppe binder støvet i tæppet, mens et hårdt gulv lader støvet
flyve rundt over det hele.
Astma - Allergiforbundet anbefaler dog hårde gulve, men jeg tror det
er en gammeldags holdning, som hvis du går dem på klingen, de ikke
holder så fasti længere.
--
Leonard
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

Maria Frederiksen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 19-11-05 16:22

> Det er måske en dårlig ide, hvis det er for at undgå støv i luften. Et
> gulvtæppe binder støvet i tæppet, mens et hårdt gulv lader støvet
> flyve rundt over det hele.
> Astma - Allergiforbundet anbefaler dog hårde gulve, men jeg tror det
> er en gammeldags holdning, som hvis du går dem på klingen, de ikke
> holder så fasti længere.

Du kan bare spørge en allergiker
Gulvtæpper, men de skal helst være kortlurvet. Og støvsugeren skal være
ekstern (centralstøvsuger), så støvet ikke bare bliver virvlet rundt.

Gulvvarmen er til gengæld en rigtig god idé uanset hvilken undskyldning man
anvender for at få det. Vælg at leje en campingvogn et par måneder og få det
lagt i hele huset i en omgang. Det er træls mens det står på, men det er
værre at lave et rum ad gangen.

Mvh Maria



Leonard (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-11-05 16:35

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>Vælg at leje en campingvogn et par måneder og få det
>lagt i hele huset i en omgang.

Så vil jeg også anbefale at gøre det om sommeren, inventaret og huset
har ikke godt af at stå 2 måneder i vinterkulde uden varme.
--
Leonard
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

Mureren (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 19-11-05 17:51

> Så vil jeg også anbefale at gøre det om sommeren, inventaret og huset
> har ikke godt af at stå 2 måneder i vinterkulde uden varme.

Og så skal man lige huske at han skal opfylde de nye regler i BR98/for
energimærkning hvis han vælger at gøre det til sommer!
dvs. 300mm isolering istedet for 220mm...mener jeg da

Mvh.
Mureren



Leonard (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-11-05 18:28

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> wrote:

>Og så skal man lige huske at han skal opfylde de nye regler i BR98/for
>energimærkning hvis han vælger at gøre det til sommer!
>dvs. 300mm isolering istedet for 220mm...mener jeg da

Tjah, men det er der da en god grund til at opfylde allerede nu, hvis
det er kommende regler. Der plejer at være en god grund til at de krav
er der og huset bliver helt sikkert nemmere at sælge, måske ikke mere
værd, ved at de nyeste krav er opfyldt.
--
Leonard
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

TGJ (20-11-2005)
Kommentar
Fra : TGJ


Dato : 20-11-05 18:10


"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:437f5713$0$1836> Og så skal man lige huske at han skal opfylde de nye
regler i BR98/for
> energimærkning hvis han vælger at gøre det til sommer!
> dvs. 300mm isolering istedet for 220mm...mener jeg da
Er det jvf dette?

http://www.ebst.dk/BRS98_08_ID354/0/54/0

Hvordan omregner man fra dette og til 220 / 300 mm ?

Thomas



TGJ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : TGJ


Dato : 21-11-05 07:20


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:437f43da$0$46984> Du kan bare spørge en allergiker
> Gulvtæpper, men de skal helst være kortlurvet. Og støvsugeren skal være
> ekstern (centralstøvsuger), så støvet ikke bare bliver virvlet rundt.

Har lidt svært ved at forestille mig at gulvtæpper er godt for børn mest
astma, da børnene
opholder sig meget i gulvhøjde, modsat de fleste voksne

Central støvsugeren lyder interessant

Thomas



Leonard (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-11-05 16:43

"TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> wrote:

>hvad må jeg selv lave (evt link)

Ikke ret meget, der skal en autoriseret til at godkende det med
varmen, så spørg først denne om hvad han vil godkende at du selv
laver.

Du må selv fjerne de gamle gulve og grave ud. Lægge drænende og
kapillarbrudende underlag og derpå isolering er der heller ikke noget
i vejen for at gøre selv.
Og du kan sikkert også få lov til at støbe selv, når slangerne er
lagt, evt. bare inspiceret af VVS-manden.
Det øverste lag, trægulv eller hvad der nu skal på, det må du også
selv.

>hvilke regler findes der ang isolering (går udfra at der skal isoleres
>nedenunder)

Jeg mener der skal isoleres med det der svarer til 220mm flamingo, der
skal også noget drænende under.
Det hele kan klares med 750mm muslingeskaller, men det er et stort
arbejde at grave så dybt ud og skallerne skal helst ligge et år for at
afgasse inden de pakkes ned under gulvet. Og så skal man lige have lov
til det af kommunen, da muslingeskaller ikke er officielt godkendt til
formålet.
--
Leonard
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

Maria Frederiksen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 19-11-05 17:10

> Jeg mener der skal isoleres med det der svarer til 220mm flamingo, der
> skal også noget drænende under.

Nej, de 220 mm flamingo fungerer også som kapilarbrydende lag.
I øvrigt mener jeg ikke at der skal autoriseret VVS'er til et varmeanlæg,
som ikke er fjernvarmebaseret.

Mvh Maria



Leonard (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-11-05 18:29

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>Nej, de 220 mm flamingo fungerer også som kapilarbrydende lag.

Jo, jo, men de skal da ligge på noget og det skal ikke være blankt
vand, selvom flamingo flyder ret godt.
--
Leonard
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

Maria Frederiksen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 19-11-05 22:14

> Jo, jo, men de skal da ligge på noget og det skal ikke være blankt
> vand, selvom flamingo flyder ret godt.

Nja, nu er det de færreste huse i Danmark, der har grundvandet stående 30 cm
under gulvhøjde. De fleste steder ligger det mindst 1 m nede

Mvh Maria



TGJ (20-11-2005)
Kommentar
Fra : TGJ


Dato : 20-11-05 18:14


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:3hhun116ttrsodff1t1fpl9pdcj9hifgg7@4ax.com...
> Du må selv fjerne de gamle gulve og grave ud. Lægge drænende og
> kapillarbrudende underlag og derpå isolering er der heller ikke noget
> i vejen for at gøre selv.
> Og du kan sikkert også få lov til at støbe selv, når slangerne er
> lagt, evt. bare inspiceret af VVS-manden.
> Det øverste lag, trægulv eller hvad der nu skal på, det må du også
> selv.
Nåh. det var jo også en del, jeg kunne lave selv :)



Heino Strauss (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Heino Strauss


Dato : 19-11-05 23:21

Du må lave det hele selv da du har central-varme ( oliefyr ) dog undtagen
tilslutte cirkulationspumpen, det kræver en el-mand... eller dame

Men klart at anbefale inden du går igang at tage en vvs'er med på råd

Mvh. Heino



Finn Erichsen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Finn Erichsen


Dato : 20-11-05 01:46

Hej Thomsa

>Hej,
>
>Vores datter er muligvis ved at
>udvikle astma og derfor vil vi af med
>gulvtæpper og have lagt noget træ /
>Laminat gulve.
>
>Vi overvejer i samme hug at få
>gulvvarme (ikke el), men:

Thomas jeg må sige at det er en ordentlig investering du der går i
gang med for at modvirke en opkomming astma hos din
datter. Misforstå mig nu ikke jeg syntes det er fint at i kan og vil
gøre det. Situationen er dog den at jeg her i
Canberra Australien en 3 eller 4 gange har lavet en installation for
folk med astma børn hvor jeg installerede en
elektronisk luftrenser fra Honeywell F52 return air grill and
elektronisk air filter. Det skal dog tilføjes at det var
meget syge børn i alle tilfælde men jeg kan ikke lade være med at
tænke på at det måske kunne være et alternativ til det
projekt du er ved at gå i gang med. Her på øen er det dog sådan at de
fleste har kanal varme og derfor var det relativt
nemt at installere denne luftrenser på det vi kalder retur luft. Det
var måske en ide at tale med nogle folk om at
installere et varmegenvindings anlæg og der have en sådan luftrenser
monteret på indsugning siden. Ja jeg ved godt at med
disse anlæg genbruger man ikke luften og det vil i sig selv reducere
støvmængden. Den omtalte Honeywell luftrenser tager
alt ud af luften helt ned til den mindste pollen partikel men du skal
have en opvaskemaskine der så også kan bruget til at
vaske de elektroniske "filtre". Der er to modeller F52E1016 1700m³/h
og F52E1032 3400m³/h. Den sidste jeg installerede er
ca. 10 år siden og det var den store model den kostede dengang ca.
AU$2.400 plus installation.
Dette skal kun tages som et forslag der måske var vær at undersøge.

Cheers Finn
Canberra Australien
>


TGJ (20-11-2005)
Kommentar
Fra : TGJ


Dato : 20-11-05 18:12


"Finn Erichsen (slet XI4ET)" <elveplum@XI4ETcyberone.com.au> skrev i en
meddelelse news:11324477990.938683510175025@dtext.news.tele.dk...
> Dette skal kun tages som et forslag der måske var vær at undersøge.

Takker. Jeg checker det

Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408878
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste