Brændsel til brændeovn, hvad bruge I?
Fra : Jacky Hansen

Dato : 17-11-05 13:14

Hej NG.

Vi er lige blevet husejere, og der er så en brændeovn, som vi selvfølgelig
gerne vil bruge, både fordi det er hyggeligt, men også for at spare på
fjernvarmen. Der var en del brænde som gik med i handlen, og indtil nu, kan
den varme hele stueetagen op (83m2).
Men når jeg nu selv skal til at købe mere brænde, hvad skal jeg så vælge.
Hvad er mest økonomisk i forhold til varmeværdien, og besparelsen på
fjernværmen.?
Nu skal det ikke være hele træstammer, som jeg så selv skal skære op og
flække, det orker jeg ikke.
Jeg har også set at man kan få sådan nogle briketter af sammenpresset
savsmuld.

Hvad bruger I ?

På forhånd tak.

Mvh.
Jacky

Fra : Torben

Dato : 17-11-05 13:25

"Jacky Hansen" <jacky@detteskalfjernestdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flække, det orker jeg ikke.
> Jeg har også set at man kan få sådan nogle briketter af sammenpresset

Briketter det er dejligt nemt, sviner ikke så meget, husk at shoppe, der er
penge at spare...

-Torben

Fra : jenny og søren

Dato : 17-11-05 14:52

Hej Jacky

vi bruger både alm brænde (bøg/ask el. elmetræ) lige nu er det elmetræ vi
fyrer med. mht. brikketter så fik vi at vide da vi købte ny brændeoven
sidste år at det ikke er godt at fyr med ren brikkett, simbelthen af den
årsag at forbrændings temp ikke kommer højt nok op = brændeovnen ikke yder
sit optimale
vores ovn = rais malta

en god ide til billigt brænde er at købe et Sankekort (søg selv på google)
men især statsskove tilbyder det

mvh

Søren Brix Nielsen

Fra : Allan Knudsen

Dato : 17-11-05 16:04

jenny og søren wrote

> [...]
> brændeoven sidste år at det ikke er godt at fyr med ren brikkett,
> simbelthen af den årsag at forbrændings temp ikke kommer højt nok op =

Vi har lige fået brændeovn, en Scan, og fik nabefalet at fyre med
brikketter, da det er nemt og også rimligt billigt. Så det gør vi, og
jeg skal lige hilse og sige at ovnen bliver _rigeligt_ varm

--
Man er klog når man ved hvad man ikke ved noget om.

<--Fjern DETTE fra e-mail adr.->

Fra : Christian

Dato : 18-11-05 21:07

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> wrote in message

> [...]
> årsag at forbrændings temp ikke kommer højt nok op = brændeovnen ikke yder

briketter er mere tørre end almindeligt træ, men at de ikke er gode lyder
lidt mærkeligt....

http://www.gronnvarme.no/artikler/brikettfyring_vedovn.html

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108661

Fra : Kim S

Dato : 18-11-05 00:16

> [...]
>
> Men når jeg nu selv skal til at købe mere brænde, hvad skal jeg så vælge.
> Hvad er mest økonomisk i forhold til varmeværdien, og besparelsen på

Nemmest er det at fyre med er Petrokoks.
Nemt at styre varmen, den er konstant, og de holder
længe, hvis man kan styre underluften. Ingen tvivl om,
at de skal købes syd for grænsen, der er rigtig mange penge
at spare i.f.t. danske priser.
Fyrer selv med selvskovet brænde, men det kræver meget
arbejde, og det orker du jo ikke, skriver du.

Mvh, Kim

Fra : Torben

Dato : 18-11-05 13:32

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at spare i.f.t. danske priser.
> Fyrer selv med selvskovet brænde, men det kræver meget
> arbejde, og det orker du jo ikke, skriver du.

Koks slider for meget på en alm. brændeovn, jeg bruger træbrikketter det er
godt kompromis (jeg har prøvet koks, alm brænde og skov selv brænde)

-Torben

Fra : S.B.

Dato : 21-11-05 20:36

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Koks slider for meget på en alm. brændeovn, jeg bruger træbrikketter det
> er godt kompromis (jeg har prøvet koks, alm brænde og skov selv brænde)

Hvordan er den prismæssige forskel så på træ og briketter?
pt. bruger jeg bøgetræ og ca. 7m3 om året, som jeg giver 350 kr./m
hvad skulle jeg så forvente at skulle bruge i kr. hvis jeg valgte at fyre
med briketter

Steen

Fra : Jacky Hansen

Dato : 22-11-05 11:32

> [...]
> pt. bruger jeg bøgetræ og ca. 7m3 om året, som jeg giver 350 kr./m
> hvad skulle jeg så forvente at skulle bruge i kr. hvis jeg valgte at fyre

Hej Steen

Jeg har googlet lidt rundt på nettet, og der skriver de at der er ca. 30%
mere energi i en palle briketter end en palle brænde (ca. 2 rummeter
tætpakket). se evt. www.fyrogspar.dk. En palle briketter kan fås fra ca.
1250 - 1800 alt efter hvor man køber, og det skulle svare til ca. 500 l.
olie i energimængde.

Men jeg er enig med dig i at det er svært at gennemskue hvad der er billigst
i forhold til energimængden.

Mvh
Jacky