er mit energirude vendt rigtig
Fra : JEY

Dato : 17-11-05 07:59

Hej Gruppe

Jeg har mistanke om at mit energirude er vendt forkert, da jeg her til
morgen (da der har været frost) har konstateret dug på indersiden af ruden,
burde er ikke kun være dug på ydersiden, duggen skyldes 100% ikke dårlig
inndeklima, da jeg er meget påpaselig med udluftning flere gange om dagen
!... anyone ?

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-11-05 08:47

"JEY" <jey_2002@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> dårlig inndeklima, da jeg er meget påpaselig med udluftning flere gange om

Nu ved jeg ikke om man kan vende en energirude forkert, men hvis man kan vil
det nok ikke udmønte sig i dug på indersiden. Dug fremkommer et sted hvor
fugtig luft møder en kold overflade, og det kunne man da godt forestille sig
at din rude er...

Keller

Fra : johny møller

Dato : 17-11-05 09:05

læste engang et blad hvor der stod noget med energiglas.
og jo det kan vende forkert, jeg mener at det var noget med at man skulle
holde et lys hen forand ruden eller sådan noget, men jo de kan godt vebde
forkert

Fra : Henk

Dato : 17-11-05 09:21

johny møller wrote:
> [...]
> og jo det kan vende forkert, jeg mener at det var noget med at man
> skulle holde et lys hen forand ruden eller sådan noget, men jo de kan

Hej

Den med lyset er god nok. Stil dig udenfor og hold et stearinlys op foran
vinduet. Du vil kunne se 4 spejlbilleder. Nummer 3 skal være mørkere end de
andre. Samme øvelse indvendig: Nummer 2 flamme skal være mørkere. Omvendt ->
forkert montage.
Betydning? Næppe nogen mærkbar.

Mvh.
Henk

Fra : Uni Bull

Dato : 17-11-05 09:31

"Henk" <hmr-remove_this@kms.dk> skrev i en meddelelse

> Betydning? Næppe nogen mærkbar.

Dér tror jeg du tager helt fejl....
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-11-05 10:10

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
> "Henk" <hmr-remove_this@kms.dk> skrev i en meddelelse

> Dér tror jeg du tager helt fejl....
> --

Ja, nu virker ruden i stedet som varmedæmpende rude - dvs. den holder varmen
(læs: den infrarøde stråling) ude i stedet for inde (og tillader dermed
varmen indefra at stråle ud). Surt show!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Henk

Dato : 17-11-05 10:59

Bo Velschow wrote:
> [...]
> varmen (læs: den infrarøde stråling) ude i stedet for inde (og
> tillader dermed varmen indefra at stråle ud). Surt show!

Jeg sagde ikke det var uden betydning, kun næppe mærkbar. Se hér: (kilde
Arcotec glasproducent)

"Energirudens U-værdi og dagslyset påvirkes ikke, hvorimod solenergien
(varmen) igennem ruden vil kunne påvirkes. Ønskes så meget solvarme ind i
huset som muligt, placeres energiglasset med metalbelægningen inderst, som
er det mest almindelige. Monteres energiglasset derimod yderst vil man få en
lille (3-6%) solafskærmning."

Mvh.
Henk

Fra : Søren Kring

Dato : 18-11-05 03:02

"Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote in message
> "Henk" <hmr-remove_this@kms.dk> skrev i en meddelelse

> Dér tror jeg du tager helt fejl....
> --
> Uni Bull
> Vallensbæk

Det inderste glaslag har en pådampet metalfilm (derfor kan det blive meget
ugennemsigtig, når en energirude punkterer) Ideen med denne film er at den
absorberer varmestråling således at det inderste glas i termoruden bliver
opvarmet. Derved undgår man bl.a. kuldenedfaldet fra vinduet. At
glasproducenterne kan påstå at det er ligemeget hvordan man vender sådan en
rude er mig uforståelig. Én grund kunne være, at man af tætningsmæssige og
renholdelsesmæssige grunde altid har vendt den ru side i ornamentglas (den
med mønsteret) indad. Det gør man også i termoruder, dvs. at den ru side i
det glaslag, der har ornamentet vender ind mod mellemrummet mellem glassene.
Nu synes vinduesproducenterne at ornamentsiden, der stadig er lidt ujævn,
selvom den vender den glatte side udad, skal vende indad mod rummet, meeeen
det er altså det andet glas, der har metalfilmen.....

Jeg har desideret bedt om at få ornamentglasset udad på mine vinduer og min
leveranmdør svarede: 'det plejer vi da.' Sådan er folk jo forskellige.

/Søren