Hvilken systemversion?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-05 03:24

Hej

Nu har jeg de seneste dage siddet i en diskussion omkring forskellige
systemversioner til forskellige PowerMacs....

Jeg hævder, at en Beige G3 kun kan køre op til og med seneste ver. af
Jaguar - altså 10.2.8, mens et par stykker hårdnakket hævder, at selv en
Beige G3 kan køre med både 10.3.9 og 10.4.x - vel at mærke uden
modifikationer af motherboard - som fx. overclocking af bundkort og nyt
ROM kredsløb....

Desuden påstår de, at man uden videre kan installere og køre med 10.4 på
Beige G3 - dels via Tigers egen installer, dels vha. XPostFacto, og at
alle porte på en Beige G3 dermed også er understøttet - pånær
diskettedrevet.

Samtidig hævder de, at selv en Beige G3 understøtter USB 2.0 - i og med,
at både Panther og Tiger kan køre på dem....

- Og så er det, at jeg særdeles gerne vil vide, hvornår det er blevet
sådan... - Nu har jeg flere gange prøvet at få en Panther til at fungere
på en Beige G3/300 med både USB 1.1/2.0 og Firewire PCI kort - uden
resultat! - Panther kan installeres - ja! - men den 'dør' fuldstændig,
såsnart der genstartes... - bare grå skærm. - Hertil fik jeg så at vide,
at jeg bruger "...for billig og dårlig RAM". - Jeg mener nu ikke, man
just kan kalde RAM til ca. 300kr. pr. 256mb fra Texas Instruments for
hverken 'dårlig' eller 'billig'. - Det er i øvrigt samme RAM type, jeg
også har siddende i min ene G4, og den kører da fint med både 10.3.x og
10.4.x...

Hvem har egentlig ret her??????

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jon Aalborg

Dato : 13-11-05 07:25

> Hvem har egentlig ret her??????

Ifølge Mactracker (anbefales!) er Mac OS X v. 10.2.8 den høyeste
systemversjon som kan kjøre på beige G3. Det stemmer jo også med at de
er de siste modellene som kom uten innebygget USB. Hva det betyr for USB
2 på PCI-kort vet jeg ikke.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-05 20:41

> Nu har jeg de seneste dage siddet i en diskussion omkring forskellige
> systemversioner til forskellige PowerMacs....

På Apples supportsider står der:

"Mac OS X 10.3 requires a Macintosh with a PowerPC G3, G4, or G5
processor, built-in USB, at least 128MB of physical RAM and a built-in
display or a display connected to an Apple-supplied video card supported
by your computer. Mac OS X does not support processor upgrade cards."

"To use Mac OS X 10.4 Tiger, your Macintosh needs:
- A PowerPC G3, G4, or G5 processor
- Built-in FireWire
- At least 256 MB of RAM
- DVD drive (DVD-ROM), Combo (CD-RW/DVD-ROM) or SuperDrive (DVD-R) for
installation
- At least 3 GB of free disk space; 4 GB if you install the XCode 2
Developer Tools"

Sådan husker jeg det også. Det er først med 10.4, der er kommet
restriktioner. Op til 10.3.9 kan alle Mac med G3 eller senere bruges,
bortset fra den allerførste PowerBook med G3. Jeg har da også selv
installeret Mac OS X 10.3.9 på et eksemplar af den allerførste iMac G3
233 MHz med 192 MB RAM, og det gav ingen problemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-05 21:19

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> processor, built-in USB, at least 128MB of physical RAM and a built-in
> display or a display connected to an Apple-supplied video card supported

Det er også sådan, jeg læser det, - altså ingen installation af 10.3.x
på en Beige G3 - medmindre, man 'fifler' med noget hardwaremæssigt på dem!

> Mac OS X does not support processor upgrade cards."

Det er så en sandhed med visse modifikationer... - Alle de B&W G3 og de
G4, jeg har og har haft, har/er CPU opgraderede, og her kører både 10.3
og 10.4 ganske forrygende.

Man kan også med XPostFacto installere 10.3.x på en G3 eller G4 opg. PM
9600, _hvis_ man har tilføjet et kombineret USB+FW kort, _før: man
foretager installering. 10.3.x _kan_ også fx. installeres på en G3 opg.
PM 8600, men det er ualmindelig ustabil, mens fx. en 10.2.8 kører ganske
godt.

> [...]
> (DVD-R) for installation
> - At least 3 GB of free disk space; 4 GB if you install the

Generelt ja, men man kan også bruge CD drev, hvis man har bestilt et sæt
CD af Tiger som supplement til DVD'en.

Men igen - er det det samme, jeg har hævdet - altså ingen installation
af Tiger på en Beige G3 uden 'fiflerier' med hardware...

> [...]
> installeret Mac OS X 10.3.9 på et eksemplar af den allerførste iMac G3
> 233 MHz med 192 MB RAM, og det gav ingen problemer.

Scenariet er, at jeg er med i en tysksproget - en af de mange - Mac
gruppe, hvor der er et par stykker, der hårdnakket påstår, at de har
kørt med 10.3.9 på Beige G3/300 _uden_ både USB og FW. - Og som skrevet,
så har jeg flere gange forsøgt med at installere 10.3.x på en Beige
G3/300, - og det kan også sagtens lade sig gøre, men hver eneste gang er
maskinen 'død' ved genstart og melder 'ingen system', - og ja, jeg har
overholdt '8gb-reglen'.

Og hvad angår installation på en iMac, ja, så har den jo USB onboard -
og dermed ingen problemer...

...Hvad 'die deutschen' har fiflet med, vil de ikke ud med, selvom jeg
har spurgt. Én af dem har dog indrømmet, at han har brugt XPostFacto,
men da han så påstod, at det var en v.4.x, der først kom her for nylig,
men at han "vor vielem Jahren..." installerede 10.3, så tvivler jeg
faktisk på, det er rigtig...

Så indtil nu er der da ingen her i gruppen, der har modsagt mig.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-11-05 21:48

> Generelt ja, men man kan også bruge CD drev, hvis man har bestilt et sæt
> CD af Tiger som supplement til DVD'en.

Man kan IKKE bestille CD'er med MacOS 10.4 som supplement.
Man kan BYTTE sin DVD med CD'er.
De sender ikke CD'erne før man har sendt sin DVD.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery