Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
total rystet
Fra : pilevangen

Dato : 10-06-01 14:26

Hej Ng
Vi har taget nogle billeder med et pentax mz-5n kamera med 28-105 linse og
en blitz EF-430 St
i en kirke af et brudepar. filmen var en supra 400 kodak det viser sig så at
nogle af billederne er totalt rystet
lige som om de er dobbelt , det er død ærgerligt for brudeparret, de
billeder som de ikke er på er gode nok
og de er også taget i kirken og men samme udstyr.der er nogle få af
Brudeparret som er ok.
er der nogen der kunne have en fornemmelse for om det kunne være kamera,
personen, filmen eller fremkaldelsen der er problemet.

med venlig hilsen
søren valet
soren@valet.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-06-01 15:15

"pilevangen" <Christina.c@private.dk> wrote in message
> [...]
> en blitz EF-430 St
> i en kirke af et brudepar. filmen var en supra 400 kodak det viser sig så

Kunne måske tyde på meget dårlig fremkaldelse..

Jeg har været udsat for, at 2 kopi.. var dobbelt.. Altså en for længe
belysning af negativet... Som giver denne effekt..

> [...]
> er der nogen der kunne have en fornemmelse for om det kunne være kamera,
> personen, filmen eller fremkaldelsen der er problemet.

Tja... Det er død ærgeligt,,

Men prøv at tjek negativerne.. Hvis de også er "rystet" der´ Så er der måske
ikke se meget at gøre.. Men hvis de ser fine ud på negativerne. Så er det
nok kopi´erne ned på papiret der er gået galt..

Håber i finder en løsning.

Mvh. Bjarke Hansen

Fra : Bernd Möller

Dato : 10-06-01 15:36

Det var syndt at høre.

Nu kender jeg ikke til dit kamera, men hvis det automatisk synkroniserer
blitzen med 1/60 eller kortere skulle det virke fint. Læs dit kameras
brugervejledning.

Ofte er det dog i kirker og andre store, muligvis mørke rum et problem at
blitzen ikke er kraftig nok, således at kameraet forsøger at få en "rigtig"
eksponering af hele rummet ved at holde lukkeren åben i længere tid. Tjek om
de gode billeder er taget foran en (hvid) væg, og de dårlige med hele
kirkerummet i baggrunden.

Hvis der var noget i vejen med synkronisationstiden, kan denne fejl kan også
ses på papirbillederne: hvis brudeparret har nogle meget skarpe omrids og
detaljer, men også nogle uskarpe, slørede træk (kan evtl ses som noget
dobbelt). Hvordan ser baggrunden ud på billederne? Er den grå og kornet?

En anden årsag kan være, at fotografen selv var meget påvirket af ceremonien

Venlig hilsen

Bernd

Fra : Fototal.dk

Dato : 10-06-01 15:39

> i en kirke af et brudepar. filmen var en supra 400 kodak det viser sig så
at
> nogle af billederne er totalt rystet

Som Bjarke skriver, så skal du allerførst se om negativer macher dine print.

> er der nogen der kunne have en fornemmelse for om det kunne være kamera,
> personen, filmen eller fremkaldelsen der er problemet.

Mit gæt er: Fotografen.

Det lyder som om der er taget blitzbilleder med lang lukkertid.
Så vil du få en slags "dobbelteksponering" med et rystet billede ved det
eksisterende lys + et skarpt blitzbillede. Desværre kan det skarpe
blitzbillede blive uskarpt fordi det rystede billede har samme intensitet og
"mudrer" billedet.

Hvis du kunne lægge et af billederne på en hjemmeside - eller poste det i
news:dk.binaer så ville vi kunne give et mere præcist bud.

Mvh: Finn.

Fra : Kristian Amby

Dato : 10-06-01 16:27

On Sun, 10 Jun 2001 16:39:20 +0200, "Fototal.dk" <use177@fototal.dk>
wrote:

Jeg vil også gætte på fotografen. Hvis billederne ser ud som på

http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2000&week=32

er det både blitz lys og eksisterende lys der er på samme negativ. Det
kan man ikke bebrejde fremkaldelsen.

Mvh
Kristian Amby