Et spørgsmål om kvalitets-knive
Fra : Kent

Dato : 10-11-05 19:50

Hej

Jeg bruger meget tid i køkkenet, og nu kunne jeg godt tænke
mig at købe en virkelig kvalitetskniv.

Det skal være af typen "Santoku" eller "Usuba". Jeg har i
forvejen en kniv af typen "Santoku", som er kniv'EN for mig.
Bruger den til stort set alt. Men som sagt - vil gerne have én
af en bedre kvalitet. Min nuværende er fra Raadvad.

Jeg har set lidt på knivene på denne side:

http://www.kampkunst.dk/html/Livsstil/template(hamonoya).htm

Og også overvejet knive fra Zwilling:

http://www.zwilling.com/country/dk/language/en/article/12605/products/article_details?articles_start=0&series_start=0

Kniven må gerne have en vis tyngde.

Max-prisen er nok 800 kr.

Gode råd og anbefalinger modtages meget gerne .

Vh
Kent

Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 10-11-05 20:07

> [...]
> af en bedre kvalitet. Min nuværende er fra Raadvad.
>
> Jeg har set lidt på knivene på denne side:

Hej

Jeg kender ikke knivene fra kampkunst, men jeg kender Zwilling's knive. Jeg
har selv Zwilling knive og jeg er super glad for dem. Kvaliteten er i top og
kniven har en perfekt balance i hånden. Og prisen ligger på den rigtige side
af 800,-
Ellers er der altid klassikeren fra Global, det er også gode knive. Har du
kigget på den nye serie fra EVA-TRIO ?

MVH

Morten Wulff Nielsen

Fra : Kent

Dato : 10-11-05 21:01

"Morten Wulff Nielsen" <wulffnielsen*fjern*@hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:BTMcf.587$743.447@news.get2net.dk...

> [...]
og
> kniven har en perfekt balance i hånden. Og prisen ligger på den rigtige

Jaaa, det kunne måske godt blive fra Zwilling

> Ellers er der altid klassikeren fra Global, det er også gode knive.

Jeg holder mig langt væk fra knive med stålskaft. Har du fedtede
hænder, kan du ikke få et godt greb - og så kan en Global-kniv
være et meget ubehageligt værktøj af arbejde med.

Som slagteriarbejder ved jeg alt om, hvad et godt greb betyder.

> Har du
> kigget på den nye serie fra EVA-TRIO ?

Jeg tror, det er en knivserie, der mest sælges på grund af designet,
(som Global) eller at man i hvert fald giver mange kr. for designet
i sig selv. Måske tager jeg fejl.

Jeg er ikke på udkig efter design, men et godt værktøj

Tak for svaret .

Kent.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-11-05 22:51

On 2005-11-10, Kent <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote:
> Jaaa, det kunne måske godt blive fra Zwilling

Jeg overvejer også at investere i sådan en. Jeg har rekognoceret lidt og
i hvert fald opdaget at de har 3-4 knivserier i samme prisklasse:
firestjernede, femstjernede og proffesionel S.

De skulle være præcis samme klinge, men med forskelligt håndtag.

> Jeg er ikke på udkig efter design, men et godt værktøj

Rend ind i en knivforretning og stå og fægt lidt med deres knive. Jeg
tror ikke på at der knivmæssigt er den store forskel i knivkvaliteten i
knive i 7-800-kroners klassen, men at det mere er arbejdsfølelsen og
håndtaget der er det vigtige.

Så prøv dig frem - og pas på du ikke kommer til at stikke nogen ned i
forretningerne ;)

/Sune

Fra : Kent

Dato : 10-11-05 23:37

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer også at investere i sådan en. Jeg har rekognoceret lidt og
> i hvert fald opdaget at de har 3-4 knivserier i samme prisklasse:
> firestjernede, femstjernede og proffesionel S.

<klip>

Har du set deres "TWIN Cuisine"?

Ret lækre knive! En 7" Santokukniv koster 699,00 i det nye
Imerco-blad.

Så er der jo også "Twin Cermax", men så er det en helt anden
pris. 1799,00 for 7" Santoku.

Begge knive må kunne findes billigere på nettet!

Eller se her:

http://www.tojiro-knive.dk/Knive/damaskus.html

Prøv at kigge på "Damaskus 37 lag". Jeg er lige ved at tro,
at du får en bedre kvalitet her end ved Zwilling i samme
prisklasse.

Kent.

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-11-05 21:12

On Thu, 10 Nov 2005 20:07:17 +0100
"Morten Wulff Nielsen" <wulffnielsen*fjern*@hotmail.dk> wrote:

> [...]
> Ellers er der altid klassikeren fra Global, det er også gode knive.
> Har du kigget på den nye serie fra EVA-TRIO ?

jeg synes at knivene fra global er frygteligt ringe - man holder
dårligt på dem og har man bare lidt fedtede fingre så glider ens hånd
let ned på klingen. Du betaler klart mere få design end "brugskvalitet"
ved global. Twilling derimod har lavet nogle rigtigt lækre knive med et
godt skæfte.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 10-11-05 23:32

On Thu, 10 Nov 2005 19:49:47 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

> [...]
>af en bedre kvalitet. Min nuværende er fra Raadvad.
>
>Jeg har set lidt på knivene på denne side:

Kender ikke lige de knive, men vær opmærksom på, at mange af de
japanske knive i flere lag stål ikke tåler at blive brugt som en
traditionel vestlig kokkekniv lavet i 1 lag smedet stål. Man risikere
at ødelægge dem "for good", hvis man "kommer til" at skære i knogler,
frostvarer og lignende. De er heller ikke velegnede til at skrabe med,
må ikke vrides og må helst ikke bruges på hårde plast skærebrædder,
tåler ikke maskinopvask, ruster let, hvis man ikke holder dem tørre og
nogle tåler end ikke længere tids kontakt med citronsaft o. lign.
naturligt forekommende syrer i køkkenet

Hvis du kun skal have en allroundkniv, så gå efter en traditionel
kokkekniv. Men i den "finere" afdeling er det selvfølgelig sjovere med
en kniv i samuraisværdklassen - man skal bare tænke på, at det
overvejende er beregnet på grøntsager, fisk og rent kød.

Her er nogle andre lækre (og dyre) japanske knive samt en masse andre
traditionelle og specialknive. Firmaet sælger også til private:
http://www.hwl.dk/Produkter/KNIVE-3.aspx

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-11-05 01:33

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Her er nogle andre lækre (og dyre) japanske knive samt en masse andre
> traditionelle og specialknive. Firmaet sælger også til private:

Det har ikke noget med japanske knive kontra europæiske knive.
Det er fordi det er (rigtige) kokkeknive og ikke fordi de er japanske.
Det er simpelthen et spørgsmål om metal og valget heraf. Det er et valg
mellem en optimal rustfasthed og optimal hårdhed - på den professionelle
kniv vælger man så optimal hårdhed fremfor kemisk resistans med tanke på at
brugeren kan finde ud af at behandle sit værktøj ordentligt.
Nogle knive bliver som du nævner osse valgt i et metal således at man ikke
bare ofrer rustfasthed, men tilmed er de osse relativt sprøde (igen for at
prioritere skarphed/hårdhed) hvorved de kan knække ved den forkerte brug.
(Når det så er ikke-kendere der køber knivene fordi de er pæne eller de
giver et image af at man har det "rigtige" - så ender de i opvaskemaskinen
eller lægges til side uden ordentlig vedligehold, og så opstår problemet.
Køberen regnede jo bare med han fik noget der var bedre end de andre normale
knive - men prof værktøj skal jo behandles prof for at fungere prof).
Hvis der er nogen der kommer på en ståltype der er både rustfast, elastisk
samt vigtigst af alt, hård (*nok*) vil de have udsigt til en yderst
formuende fremtid.
Så hvis man vil vide hvilken slags egenskaber man kan forvente af sin kniv
så find legeringstypen, så er mærke eller (japanske) ophav ligegyldigt.
Almindelige mennesker vil nok ønske grade 314 L så kan den det man normalt
forventer fra en god "almindelig" kniv.

Fra : Max

Dato : 11-11-05 08:44

Hej Jonas

> [...]
> Almindelige mennesker vil nok ønske grade 314 L så kan den det man normalt

Problemet er simpelt, til køkkenbrug ønsker de fleste en skarp kniv der også
er rustfast, så man bruger rustfast stål til dem, paradoxet er så et man
ikke
kan slibe et ordentlig skær på rustfast stål, det falder simpelthen af, men
man
kan valse en meget skarp æg op og bruge den, den holder bare ikke særlig
længe, derfor den flittige brug af strygestålet som jo netop ikke sliber,
men
valser ægen op. En kniv i noget godt stål der kan slibes et skær på, og hvor
skæret kan holde på er desværre lavet i et materiale der ruster nemt og
jo hårde stålet er jo bedre holdes skarpheden, men samtidig mister stålet
sin smidighed, derfor bruger man at laminere materialer af forskellige
hårdheder sammen, blødt smidigt for uden der støtter den indvendige
meget hårde kerne. Og lad nu være med at tro at knivlaminering er en
japansk opfindelse, vikingesmedene kendte teknikken 500 år før
japanerne begyndte på den, og tekniken er nok teknologieksport fra
disse tidlige tider. En god smedet kniv kan man bruge til at skære kapslen
af sin øl med og derefter bruge den til at barbere sig med. Der findes et
utal af knive til lige så mange priser, men prisen afspejler desværre
ikke hverken kvaliteten eller produktionsomkostninger, en rigtig god
kniv er en Mora dolk med et plastskaft, den koster 30 kr., men den
ruster desværre.

Mvh Max

Fra : marlene larsen

Dato : 11-11-05 01:21

victorinox de bedste "håndværker" knive til prisen
(efter min mening)

en kokkekniv med savtakket skær er en god multikniv
og du har råd til at købe mange i forhold til designerknivene.

så hav de dyre til udstilling
og de gode til brug .........!!!!

Fra : Steen Suder

Dato : 11-11-05 11:10

marlene larsen wrote:

> [...]
>
> en kokkekniv med savtakket skær er en god multikniv
> og du har råd til at købe mange i forhold til designerknivene.

Hvad nu hvis man vil skære og ikke save?

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-11-05 01:28

For et par år siden så jeg en tv udsendelse hvor 2 kokke skulle give
karakter til en masse forskellige kokkeknive - Zwillings 4 stjerne serie
vandt stort.

Vi har både haft bl.a både Global, Sabatier, OBH og Zwilling knive og vi
bruger stort set aldrig andet end Zwilling 4 stjerne knivene. Efter min
mening er grebet bedre, knivene er bedre "vægtet" og ligger derfor bedre i
hånden og ergonomien i håndtaget er bedre. Start med en stor kokkekniv, en
urtekniv, en brødkniv og et slibestål og så behøver du stort set ikke andre
knive, med mindre du laver virkelig meget mad og har lidt specielle behov
som eksempelvis en kødøkse eller laksekniv...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-11-05 10:18

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> on torsdag 10. november 2005 at 21:01 +0100
wrote:
>Jeg holder mig langt væk fra knive med stålskaft. Har du fedtede
>hænder, kan du ikke få et godt greb - og så kan en Global-kniv
>være et meget ubehageligt værktøj af arbejde med.

Hmmm, det genkender jeg nu ike. Jeg bruger Global og kunne ikke drømme om
at skifte ud. Men det viser jo blot hvor personligt et stykke værktøj en
kokke/køkkenkniv er

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 12-11-05 09:39

> Hmmm, det genkender jeg nu ike. Jeg bruger Global og kunne ikke drømme om
> at skifte ud. Men det viser jo blot hvor personligt et stykke værktøj en
> kokke/køkkenkniv er

Jeg tog en hurtig rundspørge på emnet blandt de af mine venner, som bruger
global, inge naf dem havde det problem. I øvrigt bliver de anbefalet af den
amerikanske kok Anthony Bourdain i hans bog Kitchen confidential fra år
2000.

Han skriver: "Most of the professionals I know have for years been retiring
their Wusthofs and replacing them with the lightweight easy-to-sharpen and
relatively inexpensive vanadium steel Global knives, a very good Japanese
product which has - in adition to its' many other fine qualities - the added
attraction of looking really good"

Nu skriver han altså ikke noget om et dårligt greb, men det er altså
tilsyneladende ikke noget, der generer ham ellers hans kolleger, og han
bemærker da også, at de er lette at holde skarpe, og siger i det hele taget,
at det er gode knive.

Hvis man så selv foretrækker at bruge en anden kniv, ja så er der
selvfølgelig også knive, der er bedre, det er der ingen tvivl om, men til
prisen er en global såmænd en fin kniv.

--
padre

Fra : Kent

Dato : 12-11-05 12:40

"Padre" <spirito_santo@pladderballe.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsyneladende ikke noget, der generer ham ellers hans kolleger, og han
> bemærker da også, at de er lette at holde skarpe, og siger i det hele

Jeg kan ikke lade være med at tro, at forfatteren er blevet betalt for
at skrive dette i sin bog.

> Hvis man så selv foretrækker at bruge en anden kniv, ja så er der
> selvfølgelig også knive, der er bedre, det er der ingen tvivl om, men til
> prisen er en global såmænd en fin kniv.

En god kniv til prisen - uden et godt skæfte? Der er vi meget uenige.

Jeg tvivler ikke på, at selve stålet i en Global-kniv er OK, men et
godt skæfte/håndtag er mindst lige så vigtigt.

Jeg undrer mig over dine venners positive mening om Global. Jeg har
selv stået med en Global-kniv og haft fedtede fingre, og jeg kunne bare
slet ikke holde ordentligt fast på den. Den var direkte farlig - og nu
var den så oven i købet i hænderne på en professionel.

Kent.

Fra : Padre

Dato : 12-11-05 17:07

> En god kniv til prisen - uden et godt skæfte? Der er vi meget uenige.

Ja, men nu behøver vi jo faktisk heller ikke være enige om, hvad der udgør
et godt skæfte.

> [...]
> slet ikke holde ordentligt fast på den. Den var direkte farlig - og nu
> var den så oven i købet i hænderne på en professionel.

Tja - jeg har brugt min(e) i ca. 18 år, og har aldrig haft problemer med at
holde fast på dem når jeg havde fedtede fingre, og det er der heller ikke
nogen af de 4 venner, som bruger dem, der har oplevet. Jeg vil tro, at det
er meget individuelt, om man kan (lide at) holde fast på dem. Derudover
forstår jeg ikke rigtig det her med, at fingrene skulle kunne glide ned på
æggen.

Hvis vi ser på knivene i G serien
http://www.yoshikin.co.jp/w/products/global/list_global_g.html så er de for
mig at se udformet sådan, at éns pegefinger vil stoppe mod knivbladets ende
på alle modellerne bortset fra G28 og G10.

Fsva GS knivene
http://www.yoshikin.co.jp/w/products/global/list_global_gs.html er der
flere modeller med har den svaghed, at éns fingre vile kunne smute ud på
æggen, personligt har jeg valgt modeller á la GS3.

--
padre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-11-05 10:39

Kent wrote:
> Gode råd og anbefalinger modtages meget gerne .

Jeg er meget glad for vores OBH Futura knive. Har et godt håndtag, som
ikke glider selv om man får fedtede fingre fra stegen etc.

--

Christian

Fra : Padre

Dato : 11-11-05 11:02

>er det ikke det den sløve side af knivsbladet hedder?).

Mon ikke du tænker på ryggen ?

Fsva det med skarpheden lyder det underligt. Jeg har selv har global i
omtrent 18 år nu, startede med en stor kokkekniv og har nu en 4-5
stykker af dem. Den erfaring, jeg har gjort mig med dem er, at de netop
kan blive godt skarpe og holder skarpheden, når bare man passer på
æggen. Den første kniv, jeg købte, fik jeg selvfølgelig gjort sløv
med et strygestål (22 år gammel, lige flyttet hjemmefra, man skal jo
lære det), men efter jeg fik æggen rettet op igen og fik lært at
bruge slibesten og strygestål, har den været dejligt skarp siden. Det
er min erfaring, at æggens behov for vedligeholdelse er minimalt i
forhold til min mors sabatier knive, som jeg jævnligt må slibe for
hende, når jeg opdager, at hun igen har ladet dem blive sløve som
hamre.

--
padre

Fra : Kent

Dato : 11-11-05 11:43

Tak for svarene til alle .

Håber tråden fortsætter lidt endnu.

Har et lille fif - eller godt råd om man vil.

Hvis man har lært sig at bruge et strygestål, findes der ikke noget
bedre at stryge kniven på! Problemet er bare, at det kan de
færreste gøre på den rigtige måde. Det kræver megen øvelse - og
lidt evner .

Så kan man købe sig såden én her istedet:
http://www.hwl.dk/Default.aspx?Path=%2fProdukter%2fKNIVE%2fSTRYGEST%u00c5L-3.aspx&PageNum=2

"6522 Knivaftrækker ERGO"

Den kan ALLE lære at bruge på kort tid, og den er rigtig, rigtig
god! Vi bruger den professionelt på slagteriet. Det er mange år
siden, det var slut med det almindelige strygestål.

Når vi skærer på akkord, stryger vi vel kniven på ERGO'en
cirka hvert andet minut. Den er også betydeligt hurtigere
at bruge end det almindelige strygestål. Bare lige et par strøg,
så er kniven hamrende skarp igen.

Kent.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 11-11-05 17:12

> [...]

>god! Vi bruger den professionelt på slagteriet. Det er mange år
>siden, det var slut med det almindelige strygestål.

Jeg har set en i brug på et slagteri, og det gik lynende stærkt. Men
kan du ikke skrive lidt om den korekte teknik. Så vidt jeg husker
bliver de to metalbøjler skubbet ned af knivbladet - men det er måske
bare for at begrænse den kraft, man kan trykke kniven ned med. Det ser
ikke ud til at vinklen, der hvor bladet rører bøjlerne, bliver
ændret(?)

--
Kåre

Fra : Kent

Dato : 12-11-05 03:55

"Kåre Nejmann" <nospam@kan.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare for at begrænse den kraft, man kan trykke kniven ned med. Det ser
> ikke ud til at vinklen, der hvor bladet rører bøjlerne, bliver

Man fører kniven ned mellem de to metalbøjler, som krydser
hinanden. De er kun meget svagt belastet af fjedre, så der skal
ikke meget tryk til at klemme kniven ned. Jo længere ned man
klemmer kniven i rillen, jo mere effekt har strygningen.

Man lærer meget hurtigt, hvornår man skal trykke let
og hårdere på kniven.

De to metalbøjler bevæger sig jo op langs skæret på kniven,
og beholder samme vinkel, ja. Derved rettes skæret, eller
fasen om man vil, op.

Besvarer det spørgsmålet?

Kent.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 12-11-05 18:24

[...]
> [...]
>ikke meget tryk til at klemme kniven ned. Jo længere ned man
>klemmer kniven i rillen, jo mere effekt har strygningen.

Så let 'slidte' knive stryger man nogen gange med let tryk, og mere
medtagne knive skal stryges nogen gange med større tryk?

Og lige så med 'bløde' jernknive kontra mere hårde (rustfrie)
stålknive?

--
Kåre

Fra : Kent

Dato : 12-11-05 18:55

> [...]
>
> Så let 'slidte' knive stryger man nogen gange med let tryk, og mere
> medtagne knive skal stryges nogen gange med større tryk?

Ja, det er rigtigt.

Jeg har flere gange prøvet at min stryger gik i stykker på arbejdet,
og så blev jeg jo ved at skære alligevel. Man er jo på akkord .
Det kan godt tage 5-10 minutter, før der kommer en smed og
udskifter det, der er gået i stykker. Det kan fx være en fjeder.
SÅ finder man VIRKELIG ud af, hvor meget gavn man har
af sådan en stryger .

> Og lige så med 'bløde' jernknive kontra mere hårde (rustfrie)
> stålknive?

Nu bruger jeg kun to typer knive - en udbener-kniv
fra Raadvad og en større slagterkniv - ligeledes fra Raadvad.
Begge har brug for lige meget strygning, men jeg vil også tro,
det er samme type stål. Vores knive er af mellemhårdt stål og
rustfrie.

Jeg tør IKKE sige, om ERGO'en kan bruges til de
ultra-hårde Tojiro-knive. De er jo så hårde, at der kan ryge
små chips af skæret, hvis ikke man behandler dem ordentligt.

Havde jeg en Tojiro-kniv, ville jeg nok bruge et keramisk
strygestål.

Men måske andre kan svare på, om de vil tro, en ERGO kan
bruges til Tojiro-knive? .

Kent.

Fra : Padre

Dato : 12-11-05 20:32

>Derudover forstår jeg ikke rigtig det her med, at fingrene skulle kunne glide ned på æggen.

Suk - jeg må lære at læse. Kim skrev ikke æggen, men klingen.

Men det har som sagt aldrig været et problem for mig, da jeg dels ikke
bruger de GS modeller, hvor dette er en risiko.

--
padre

Fra : Kent

Dato : 12-11-05 22:15

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Men det har som sagt aldrig været et problem for mig, da jeg dels ikke
bruger de GS modeller, hvor dette er en risiko.

Vi har jo alle forskellig smag.

Kent

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-11-05 10:11

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> on lørdag 12. november 2005 at 12:39 +0100
wrote:
>Jeg kan ikke lade være med at tro, at forfatteren er blevet betalt for
>at skrive dette i sin bog.

Det er han næppe blevet - og det vil du sikkert heller ikke mene, når du
får læst bogen.
Kontroversiel, underholdende og skideskæg - hermed anbefalet!

> [...]
>slet ikke holde ordentligt fast på den. Den var direkte farlig - og nu
>var den så oven i købet i hænderne på en professionel.

Jamen det er da enkelt: Vi er nogle stykker der ikke oplver disse
problemer. I den forgangne weekend har jeg stort set ikke lavet andet end
at lave mad (120 kuverter lørdag - 70 kuverter søndag - fredag? Åh, blot
to kuverter til ruen og jeg …), og har derfor været ekstra opmærksom på
din indvending. Jeg må konstatere at jeg ikke oplever det som et problem.
Mine knive ligger som de sal i hånden og jeg kan sagtens holde grebet. Som
skrevet før: Knive er en ustyrlig personlig ting. En god kokkeven sagde
engang at de første par år eller tre går reelt med at finde den rigtige
kniv

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kent

Dato : 14-11-05 14:06

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mine knive ligger som de sal i hånden og jeg kan sagtens holde grebet. Som
> skrevet før: Knive er en ustyrlig personlig ting.

Det har du så helt ret i . Og heldigvis er smag og behag forskellig.

> En god kokkeven sagde
> engang at de første par år eller tre går reelt med at finde den rigtige
> kniv

Det ER nemlig ikke helt let at finde en kniv, der passer 100% til
en temperament og personlighed. Lidt li'som at finde en dejlig pige,
men der har jeg så været mere end heldig .

Jeg kunne godt finde på at ønske mig eller købe mig en
Zwilling TWIN Cuisine.

Vh
Kent.