Risengrød i sengen
Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 10-11-05 13:20

Jeg har tænkt mig at lave risengrød idag men hver gang jeg laver det brænder
det på. Derfor vil jeg forsøge mig med metoden hvor man stiller det i
sengen.
Men hvordan er fremgangsmåden og hvornår jeg skal begynde at lave det???
På forhånd tak

Linda

Fra : Max

Dato : 10-11-05 13:29

Hej Linda

> Men hvordan er fremgangsmåden og hvornår jeg skal begynde at lave det???

Jeg bruger altid Pama grødris i den Blå pakke. Følg opskriften på pakken,
altså kog risene i vand, hæld mælken i og kog det op, derefter er det ned
i sengen med det. Det tager fra et par timer og opad, 5 timer er intet
problem,
grøden er stadigvæk rygende varm hvis den er pakket godt ind i dyner.
Når du så tager den op skal der lige røres lidt rundt, måske tilsættes lidt
mælk hvis den er for tyk og så skal der salt i, og færdig. Næste gang jeg
skal lave det vil jeg prøve at lave det om morgenen inden jeg tager på
job for at se hvad det bliver til.

Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-05 14:03

Linda Hedegaard Jensen wrote:
> Jeg har tænkt mig at lave risengrød idag men hver gang jeg laver det brænder
> det på. Derfor vil jeg forsøge mig med metoden hvor man stiller det i
> sengen.

Fremgangsmåden er vist som på pakken.

Man kan også stille det i vasketøjskurven, så er der bedre styr på
det.

--

Christian

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 10-11-05 14:18

Nu er grøden sat over, men skal der røres i den mens den står og putter
under dynen???

Fra : Max

Dato : 10-11-05 14:22

Hej

> Nu er grøden sat over, men skal der røres i den mens den står og putter
> under dynen???

Nej, du skal overhovedet ikke tænke på den eller røre ved gryden før
den ønskede tid er omme.

Hvornår skal vi spise ? :)

Mvh Max

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 10-11-05 14:37

> Hvornår skal vi spise ? :)
>
> Mvh Max

Ja jeg håber på det bliver ved 18-tiden
Nu er grøden ihvertfald lagt i seng. Håber ikke den vælter.

Hilsen Linda

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-11-05 15:06

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> Nu er grøden sat over, men skal der røres i den mens den står og putter
> under dynen???

Nej.
Men det vil være en god ide at koge den op en enkelt gang eller to undervejs
og så lægge den til at sove igen - af hensyn til bakterievækst skal
temperaturen ikke blive for lunken.

Hilsen Inger

Fra : Max

Dato : 10-11-05 15:12

Hej Inger

> og så lægge den til at sove igen - af hensyn til bakterievækst skal
> temperaturen ikke blive for lunken.

Den bliver såmændt ikke lunken, men forbliver skoldhed hvis
den ellers er pakket godt ind i sengen. Forøvrigt koger man den
jo også lige op før serveringen.

Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-11-05 16:03

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Men det vil være en god ide at koge den op en enkelt gang eller to
undervejs
> og så lægge den til at sove igen - af hensyn til bakterievækst skal
> temperaturen ikke blive for lunken.

Og hvor skulle de bakterier komme fra hvis der er låg på gryden og det kogte
lige før det kom i sengen?

Steen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-11-05 16:21

On Thu, 10 Nov 2005 16:03:28 +0100
"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> wrote:

> Og hvor skulle de bakterier komme fra hvis der er låg på gryden og
> det kogte lige før det kom i sengen?

bakterier kommer sgu ind alle steder. Prøv for sjov at lade den stå en
uges tid eller to. Hvis din teori skulle holde så ville du fint kunne
spise risengrøden der....den var jo under låg og kogte lige inden den
blev stillet det.

jeg ville ikke spise den...ville du ?

Dog ville jeg ikke selv lade den koge op af andre grunde end at kunne
servere den rygende varm.

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 10-11-05 17:28

Hm, efter 4 timer er det overhovedet ikke tæt på at være færdig og gryden er
ellers varm nok. Så må det have noget tid på komfuret, med fare for at
skidtet brændet på.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-11-05 18:59

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:43737ad7$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hm, efter 4 timer er det overhovedet ikke tæt på at være færdig og gryden
> er ellers varm nok. Så må det have noget tid på komfuret, med fare for at
> skidtet brændet på.

På komfuret - ind i sengen - på komfuret ind i sengen.
Så undgår du, det brænder på.

Jeg skal sige, at jeg efter at have fået keramisk komfur bare lader gryden
stå på pladen og slukker.
Koger op et par gange med omrøring.
det er nemmere end senge-metoden, men nu var det jo den, du spurgte efter

Hilsen Inger

Fra : Max

Dato : 10-11-05 20:36

Hej Linda

> Hm, efter 4 timer er det overhovedet ikke tæt på at være færdig og gryden
er
> ellers varm nok. Så må det have noget tid på komfuret, med fare for at
> skidtet brændet på.

Ok, det er jo lidt underligt, her fungere metoden uden problemer.

Forøvrigt hvis du skulle få noget til overs, så kan du jo lave klatkager,
de smager jo godt, specielt efter man har været ude i efteråret.

Hvis du ingen opskrift har, så er der en her.

Til en rest på 2 dl putter du 1 æg i og 2 spsk. mel
og 1 spsk. vanillesukker, rør det sammen og steg
dem som klatter på panden i lidt fedtstof. Serveres
med sukker, sirup eller syltetøj til.

Mvh Max

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 10-11-05 21:09

> [...]
> og 1 spsk. vanillesukker, rør det sammen og steg
> dem som klatter på panden i lidt fedtstof. Serveres

Ih Max, nu kom jeg til at tænke på min afdøde farmor der altid lavede
klatkager til mig dagen efter vi havde fået risengrød. Uhm hvor de smagte
godt.
Skynder mig fluks at skrive opskriften ned og så vil jeg sende dig og min
farmor en kærlig tanke når jeg spiser mine klatkager. Tak for det

Linda

Fra : Nette

Dato : 10-11-05 18:50

"Linda Hedegaard Jensen" skrev

> Men hvordan er fremgangsmåden og hvornår jeg skal begynde at lave det???
> På forhånd tak

Jeg plejede ( bemærk venligst datiden) at koge mælken op, tilsætte risene og
lade det koge i et kvarters tid, inden jeg pakkede gryden godt ind i dynen.
Men jeg er stoppet med det. Når man først er vænnet til at få grød kogt en
time på blusset, så er den slappe risengrød fra under dynen slet ikke det
samme. Og sådan har resten af familien herhjemme også.

Det var dengang. Nu hælder jeg lidt vand i bunden af gryden inden jeg kommer
mælken i, og så rører jeg tit og bilder mig ind at det er vandets skyld, det
ikke brænder på.

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 23:37

SUK suk......

1 tsk. olie varmes i grynden, gerne en scanpan eller anden gryde med
tykbelægning. kom 2 dl vand i, bringes til kog. 2 dl grødris (rigtige
grødris) kommes i. Når grødrisen har opsugt al vandet hælder du 1 l. sødmælk
i.
Når det koger, tages det af bluset. låg ligges på, pakke ind i dyner, ikke
håndkælder eller viskestykker, men dyner (dyner, som i, fyldt med fjer ikke
kunstsoft.)
Ligges i sengen om morgenen, og ved aftenstid pakker du det ud, kommer 1
kns. salt i, koger op og færdig ..
Vola
Risengrød uden påbrænding.

-mad som vor mor lavede den, men ned skal det jo ....
M&G

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-11-05 12:28

M&G skrev:

> [...]
> som i, fyldt med fjer ikke kunstsoft.)
> Ligges i sengen om morgenen, og ved aftenstid pakker du det
> ud, kommer 1 kns. salt i, koger op og færdig ..

Ja.
Men da nutidens moderne mennesker sjældent bruger rigtige,
gammeldags dyner med fjer i, kunne man overveje at genindføre
skikken med at have en *høkasse* til den slags "viderekogning",
som denne tråd egentlig handler om.

--
'rluf :·)

Fra : Max

Dato : 11-11-05 12:47

Hej

> [...]
> gammeldags dyner med fjer i, kunne man overveje at genindføre
> skikken med at have en *høkasse* til den slags "viderekogning",

Jeg kan så trøste med at fortælle at vattæpper nu fungere
ganske godt, lige så godt som dundyner.

Mvh Max

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 11-11-05 21:21

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gammeldags dyner med fjer i, kunne man overveje at genindføre
> skikken med at have en *høkasse* til den slags "viderekogning",

Næh, jeg har en dune med dun. Den må da være lige så god

Fra : Kim Hansen

Dato : 10-11-05 23:36

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> writes:

> Jeg har tænkt mig at lave risengrød idag men hver gang jeg laver det brænder
> det på. Derfor vil jeg forsøge mig med metoden hvor man stiller det i
> sengen.

Hvad med at smide gryden i ovnen paa 50-90 grader, er det en loesning?

--
Kim Hansen

Fra : Ove Kristensen

Dato : 10-11-05 23:51

"Kim Hansen" <kimhanse@oek.dk> skrev i en meddelelse
> "Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> writes:

> Hvad med at smide gryden i ovnen paa 50-90 grader, er det en loesning?

Ja, men det koster jo penge )

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-11-05 00:15

"Ove Kristensen" <dsl237123@vip.cybercity.dk> writes:

> "Kim Hansen" <kimhanse@oek.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men det koster jo penge )

Klart, men er det saa meget? Jeg har ikke regnet paa det, men min
fornemmelse er at ovnen maa vaere ret billig at koere med naar det er
saa lave temperaturer. Isaer her om vinteren hvor alt den slags
forbrug samtidig giver et fald i varmeregningen.

--
Kim Hansen

Fra : Henning Lund

Dato : 10-01-06 19:10

> [...]
> stiller det i sengen.
> Men hvordan er fremgangsmåden og hvornår jeg skal begynde at lave

Nu ved jeg ikke om du har microbølgeovn, den bruger jeg altid og har
gjort det mange år uden problemer, det brænder aldrig på.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg