Fjernelse af nikotin
Fra : torben

Dato : 09-11-05 13:26

Hej
Vi har købt nyt hus fra 1 dec. Køkkenet er egentligt meget funktionelt men
alle elemeneter/køkkenlåger er simpelthen misfarvet af nikotin. Oprindeligt
hvidt., men nu helt gult. Elementerne/køkkenlågerne er ikke malet.Jeg har
set tips med salmiakspiruts. Er der nogle der har erfaringer med det. Eller
andre ideer til at fjerne gammelt nikotin med?
Hilsen Torben

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-11-05 13:38

Torben skrev:

> alle elemeneter/køkkenlåger er simpelthen misfarvet af nikotin.
> Oprindeligt hvidt., men nu helt gult. Elementerne/køkkenlågerne
> er ikke malet. Jeg har set tips med salmiakspiruts.

De par gange jeg har forsøgt at fjerne gammel nikotin (på hhv. tapet/
paneler og skabslåger) har det ikke virket med salmiak. Jeg måtte male
over med oliemaling. Måske andre har et bedre tip.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Peter T.

Dato : 09-11-05 14:44

Klaus Alexander Seistrup ristede følgende runer:

> De par gange jeg har forsøgt at fjerne gammel nikotin (på hhv. tapet/
> paneler og skabslåger) har det ikke virket med salmiak. Jeg måtte male
> over med oliemaling. Måske andre har et bedre tip.

Almindelig grundrens har virket perfekt hos mig.

--
Mom "Let’s show how you’ve learnt all the months of the year. Janu.."
Daughter "Ary!"

Fra : Jens

Dato : 09-11-05 17:00

Jep almindelig Grundrens brugte jeg også
Det hed Flugger 37 blandet halvt med vand.
Det virker

Venligst
Jens

Fra : Max

Dato : 10-11-05 08:27

Hej Torben

> alle elemeneter/køkkenlåger er simpelthen misfarvet af nikotin.
Oprindeligt
> hvidt., men nu helt gult. Elementerne/køkkenlågerne er ikke malet.Jeg har

Som andre skriver er grundrens et godt middel, men husholdningssprit
kan også bruges til det.

Mvh Max

Fra : Knud

Dato : 10-11-05 18:08

"torben" <torben_chr_k@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> malet.Jeg har set tips med salmiakspiruts. Er der nogle der har erfaringer
> med det. Eller andre ideer til at fjerne gammelt nikotin med?

Øhh... er nikotin ikke farveløs? Det har det da været hidtil.
Så mon ikke det er tjære fra tobaksrøgen, der har sat sig?
//Knud

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-11-05 08:10

> [...]

> malet.Jeg har set tips med salmiakspiruts. Er der nogle der har erfaringer
> med det. Eller andre ideer til at fjerne gammelt nikotin med?

Hvis du ikke kan fjerne det med malerrens eller salmiak, så kan du ikke
fjerne det. Nikotin kan gå i forbindelse med f.eks. diverse plastmaterialer,
så det er umuligt at fjerne. Eksempelvis kan gamle køkkenskabe være belagt
med melamin eller lignende plast, så der er kun maling tilbage.

Claus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-11-05 17:15

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev
>. Nikotin kan gå i forbindelse med f.eks. diverse plastmaterialer,
> så det er umuligt at fjerne. Eksempelvis kan gamle køkkenskabe være belagt
> med melamin eller lignende plast, så der er kun maling tilbage.

Der er så en nødløsning der muligvis er god, og det er at smøre ren klorin
på og tørre og smøre på de mørkeste steder, så det bliver så jævnt som
muligt. Det kan i visse tilfælde blege det næsten hvidt igen. Derefter vask,
tørring og bilvoks.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen