Time: How Apple Does It
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-05 17:01

Time har en artikel om, hvordan Apple klarer sig så godt, selv om deres
metoder på mange måder strider mod den almindelige lærdom indenfor
området.

<http://www.time.com/time/archive/preview/0,10987,1118384,00.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-11-05 18:07

> Time har en artikel om, hvordan Apple klarer sig så godt, selv om deres
> metoder på mange måder strider mod den almindelige lærdom indenfor
> [...]

Det er vist ikke rigtigt, at Apple selv laver deres iBooks og iMacs. Jeg
har læst (et sted) at de nu får det lavet i Fjernøsten (som alle andre).

Hvor Apple får lavet deres iPods osv ved jeg ikke, men mon ikke det er
samme sted?

Jeg er enig med:

"They're on a hot streak, and they know it."

Ihvertfald det første.

Jobs fik rusket godt og grundigt op i Apple. Her er et andet citat, som
jeg er enig med:

"Innovation causes problems, and it's much easier simply to avoid it."

Var det ikke Sculley, forgængeren hed? Han kom fra Pepsi, der ikke
ligefrem er innovativ, men fremragende til markedsføring.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-05 18:56

> [...]
> har læst (et sted) at de nu får det lavet i Fjernøsten (som alle andre).
>
> Hvor Apple får lavet deres iPods osv ved jeg ikke, men mon ikke det er

Jeg tror ikke, artiklens forfatter mener det bogstaveligt. Der er jo
ingen, der laver sine produkter i egne fabrikker mere. Apple laver jo
selv sine computere i den forstand, at Apple konstruerer dem og har
ansvaret for, hvordan de virker. Det gør Microsoft jo slet ikke. At
computerne så ikke bogstaveligt bliver lavet i en fabrik ejet af Apple,
men at Apple køber sig til at få dem produceret hos andre er der ikke
noget specielt ved. Det er heller ikke nogen hemmelighed, hvem der laver
Apple computere og iPod. Det kan enhver læse sig til i de rette
fagtidskrifter.

> Var det ikke Sculley, forgængeren hed? Han kom fra Pepsi, der ikke
> ligefrem er innovativ, men fremragende til markedsføring.

Sculley var manden, der fik smidt Jobs ud firserne. Han var afløst af
Gil Amelio kort før Jobs kom tilbage. Var der i øvrigt ikke en mere
imellem dem?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-11-05 20:47

Henrik Münster wrote:

> Sculley var manden, der fik smidt Jobs ud firserne. Han var afløst af
> Gil Amelio kort før Jobs kom tilbage. Var der i øvrigt ikke en mere
> imellem dem?

jo. Spindler eller noget i den stil. Derudover var der Apples tidligere
investor som jeg lige har glemt navnet på, som hjlap en hel del på det
ledelsesmæssige i Apples helt tidlige år.

Sculley var nu vist heller ikke helt skidt. En stor del af fortjenesten
for Apples markedsmæssige succes i starten var han vist med til at
etablere, en højere prissætning og flere penge til markedsføring var
vist også en af de ting han fik igennem.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-05 21:55

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> jo. Spindler eller noget i den stil. Derudover var der Apples tidligere
> investor som jeg lige har glemt navnet på, som hjlap en hel del på det
> ledelsesmæssige i Apples helt tidlige år.

Det er rigtigt: Michael Spindler. Jeg burde jo vide det. Jeg har lige
læst den relativt nye bog om Steve Jobs (The Greates Second Act...).
Desværre ligger den hjemme i Esbjerg, så jeg kan ikke slå det efter.

> [...]
> etablere, en højere prissætning og flere penge til markedsføring var
> vist også en af de ting han fik igennem.

Var Steve Jobs ikke også med til at få Sculley til Apple? Han havde den
jordforbindelse, Jobs mangler. Jobs er en god igangsætter, men at få et
firma til at køre stabilt i længere tid er vist ikke lige ham.
Hvad Gil Amelio angår, så fik han vist ryddet godt op i den
korte tid, han var hos Apple. Meget af det, Steve Jobs har fået æren
for, satte Gil Amelio faktisk igang, før han blev smidt ud og Jobs
overtog.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-11-05 23:00

Henrik Münster wrote:

> Var Steve Jobs ikke også med til at få Sculley til Apple? Han havde den
> jordforbindelse, Jobs mangler. Jobs er en god igangsætter, men at få et
> firma til at køre stabilt i længere tid er vist ikke lige ham.

Iflg. Sculleys egen bog (Odyssey: Pepsi to Apple), samt div.
røverhistorier var Jobs og ham der investor-duden (som jeg altså ikke
kan huske navnet på) meget aktive i at få en lidt modvillig Sculley -
der netop havde arbejdet sig helt til tops i Pepsi - til at hoppe over i
chefstolen hos Apple. Det var en den forbindelse Jobs skulle have ytret
de berømte ord: "Vil du bruge dit liv på at sælge sukkervand til børn
eller vil du være med til at revolutionere verden" (frit efter hukommelsen).

> [...]
> korte tid, han var hos Apple. Meget af det, Steve Jobs har fået æren
> for, satte Gil Amelio faktisk igang, før han blev smidt ud og Jobs

Han nåede også lige at få lavet en bog om det hvor han prøver at redde
lidt af æren. Den der dog ikke specielt spændende, men manden har da
helt klart kunnet et eller andet - ellers var han jo ikke endt i chefstolen.

En helt tredie bog om bog om Apple der klart kan anbefales er en ældre
bog om Apples industrielle design gennem tiden. Tror den er fra en gang
midt i halvfemserne. Den indeholder historien om hvordan Apples design
har udviklet sig og er fyldt med billeder af prototyper etc der aldrig
kom i produktion - ganske spændende.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-11-05 10:14

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> ... ham der investor-duden (som jeg altså ikke
> kan huske navnet på) ...

Armas Clifford "Mike" Markkula Jr.

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-11-05 10:54