Regøring af oliefyr, rør og veksler..
Fra : CopyCat

Dato : 06-11-05 22:55

Hej ..

Jeg har fået en støbejerns kedel med vandvarmer/varmeveksler, som jeg skal
have monteret istedet for min gamle kombi pladekedel ..i håb om at få en
lidt mere effektiv kedel ..

Men ., kedlen har stået stille længe, så jeg tænkte om jeg skulle skylle
varmtvandsbeholderen igennem med vand eller noget bakteriedræbende inden at
vi tilslutter den ?

Eller... hvad ?

Et bi-spørgsmål, hvordan skal virkemåden at den Sommer/vinterknap være ??
der hvor de har afmonteret kedlen har de klippet lidt hist og her i kablerne

Jeg kan se 3 ting.
Omskifter, sommer og vinter.
3 vejs ventil.
en dobbelt termostat hvor den ene probe sidder i kedlen og den anden sidder
i varmtvandbeholder ..

Skal det være:
Sommerstilling: Hvis temp i veksler er mindre end det indstillede kører alt
varme til veksler.
Vinterstilling: Hvis temp i kedel er mindre end det indstillede kører alt
varme til varmeanlæg ?
Eller er det helt forkert ?

Ville det være mere ., eller mindre hensigtsmæssigt at bare have en mekanisk
shunt som jeg selv kan regulere på ? eller nærmere kan det svare sig at jeg
går ud og bruger omkring 2000 kr på en ny motorventil + dobbelt termostat +
den tid jeg skal bruge til at montere det, frem for at bruge 500 kr på en
meknisk shunt?

Venlig Hilsen Frank .,