Sodavandsmaskine
Fra : Ole Laursen

Dato : 06-11-05 15:38

Hej,

Er der nogen her der har erfaring med sodavandsmaskiner? Fungerer det
godt? Hvordan gør man mht. påfyldning af kulsyre?

Jeg overvejer at købe en af slagsen til mine forældre som drikker en
del Carlsberg Kurvand. De er ikke ellers helsefreaks, og så vidt jeg
kan forstå, er begrundelsen frem for at drikke almindeligt
vandhanevand at der er kulsyre i så det bobler.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-11-05 15:51

Ole Laursen skrev:

> [...]
> jeg kan forstå, er begrundelsen frem for at drikke almindeligt
> vandhanevand at der er kulsyre i så det bobler.

Tilbage i 1970-80'erne brugte min mor i årevis en SodaStream til at
lave "danskvand" på. Det fungerede ganske fortrinligt. Jeg har
aldrig været pjattet med danskvand, så jeg skal ikke kunne sige
hvordan det smager sammenlignet med den ægte vare, men der var i det
mindste masser af bobler i, og prisen var ok.

Kulsyren blev købt i nogle forholdvis store, grå patroner (måske
hos Matas eller LIC) man betalte pant for.

En anden mulighed, som min mor brugte før hun købte en SodaStream,
er at bruge en sifon. Men patronerne til en sifon er mindre og
dyrere, og man er nødt til at lave en hel sifon-fuld "danskvand" ad
gangen, hvor SodaStream laver en flaske ad gangen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Bo Warming

Dato : 06-11-05 16:21

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> dyrere, og man er nødt til at lave en hel sifon-fuld "danskvand" ad
> gangen, hvor SodaStream laver en flaske ad gangen.

Åh de skønne Sodastream tider
Og min mellemste nevø var så tændt på også at lave sodavand selv, at
han købte en maskine som min, trods moderens protester
Og lyden når man tre gange bottede kulsyrepatronens overtryk ned i
flasken og fiselyden når man slap trykket for at tage glasflasken ud
og sætte smag til.
Men man kan ikke bade i den samme flod to gange, og nu er det billige
1? eller 2 literflasker med danskvand=appolinarisi alle
discountsupermarkeder, og her kan man også sætte campari, sukkervand ,
fernet branka, jægermeister og anden smag til
Hveranden måned laver jeg mine sodavand i ? literplastikflasker af
danskvand og lidt Schweppes Indian Tonic

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-11-05 12:35

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Kulsyren blev købt i nogle forholdvis store, grå patroner (måske
> hos Matas eller LIC) man betalte pant for.

De kan i øvrigt stadig købes.. prisen er normalt omkring en
80-100kr, jeg bruger dem til mine små 5l's ølfade (minikegs).

Jeg har i øvrigt fundet ganske mange fulde/nye patroner på
loppemarkeder, og det gør det jo noget billigere :)

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-11-05 19:06

Ole Laursen wrote:

> Er der nogen her der har erfaring med sodavandsmaskiner? Fungerer det
> godt? Hvordan gør man mht. påfyldning af kulsyre?

Vi har haft en i årevis og bruger den hver dag til danskvand (og kun
det). Den fungerer fortrinligt.

Det er næppe billigere end de billigste fra Netto osv. men fordelen er
at man jo altid har danskvand i huset, og så slipper man for besværet
med de tomme flasker. Desuden undgår man "dovne" rester af danskvand.

Hvis du køber en maskine, så find en der tager literflasker som vores.
Den tager både 1/2 og 1/1 liter - det er alt for besværligt med de små
flasker.

Køb den i den blå avis for ingen penge.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-05 21:05

> Er der nogen her der har erfaring med sodavandsmaskiner? Fungerer det
> godt? Hvordan gør man mht. påfyldning af kulsyre?

Der er nogle til salg på www.elgiganten.dk - der var en artikel om dem på
bagsiden af Ekstra blader for nogle dage siden. Skribenten var vist meget
begejstret.

- Daniel

Fra : JS

Dato : 07-11-05 10:53

"news.cybercity.dk" <Daniel Overby> skrev i en meddelelse

> Der er nogle til salg på www.elgiganten.dk - der var en artikel om dem på
> bagsiden af Ekstra blader for nogle dage siden. Skribenten var vist meget
> begejstret.

Begejstringen skyldtes vist mest det nostalgiske i at tænke tilbage på
barndommen hvor man fik en sodastream af kammeratens mor efter
fodboldtræning. Til danskvand kan det sikkert være ok, men de der
smagstilsæt er altså ikke videre gode.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-11-05 22:20

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> barndommen hvor man fik en sodastream af kammeratens mor efter
> fodboldtræning. Til danskvand kan det sikkert være ok, men de der

Det er jo frit for hvad man putter i. Jeg bruger nogle gange den "franske"
grenadine de har i Netto, eller egen hyldeblomstsaft. Det kan jeg bestemt
anbefale.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-05 05:29

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]
> "franske"
> grenadine de har i Netto, eller egen hyldeblomstsaft. Det kan jeg

Da jeg indtil 1985 havde en Sodastream-maskine satte jeg sukkervand,
tonic, gin og creme de cassis til.(sjældent det hele til een flaske).
Campari og sukkervand og citronsyre var og er også blandt mine
yndlinge
Om brusevandet er selvgjort kan ingen smage, hvis lidt tilsætning -
ligesom Ramløse og Perrier skal nydes rent, for at nogen kan skelne at
det er den snobbefine, dyre sag. Carlsberg Kurvands fortrin frem for
discountmarkederne appolinaris er også opreklameret
Men det er hurtigere at bruge 1½ literplastikflasker, som jo ikke
fandtes dengang - og har man ikke sin gang i Mata til udskiftning af
tung metalpatron med CO2, så er de lette store plastflasker en bedre
løsning, man skal jo alligevel til pantmaskinen (eller jeg betaler
mine børn for det - en god ikkefremmedgørende tjans)

Men Jeppesens bagside artikel i EB var velskrevet - han er snart på
højde med Lille (Anders "rottefjæs" Lund) Madsen og en fornyelse.

Fra : Henning Holm

Dato : 07-11-05 14:59

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt? Hvordan gør man mht. påfyldning af kulsyre?
>
> Jeg overvejer at købe en af slagsen til mine forældre

Det virker fint.....
De kan for øvrigt købes særdeles fordelagtigt i Tyskland,
til mellem 40-60 Euro
men det er ikke alle kulsyreflasker,der kan byttes i Danmark...
Ellers kan kulsyrepatronerne byttes i en del Brugs'er og e.v.t. Matas...

--
Henning Holm

allig8or125@hotmail.com

"it's nice to be important,
but it's more important,to be nice"

Fra : Max

Dato : 08-11-05 23:15

Hej Ole

> Er der nogen her der har erfaring med sodavandsmaskiner? Fungerer det
> godt? Hvordan gør man mht. påfyldning af kulsyre?

Læs lidt om det her

http://www.sodastream.1go.dk/index.shtml

Mvh Max