Valg af radiator
Fra : Zeros

Dato : 05-11-05 05:10

Hej NG

Jeg er ved at renovere hele førstesalen og skal have sat nye radiatorer op
til fjernvarme. Skal de passe nøjagtig til rummets m3? Eller er det bedst de
kan lidt mere? Skal de placeres under vinduerne eller er det ligemeget?
Andre tips og tommelfinger regler mht. radiatorer er også velkomne :)

Hilsen Martin

Fra : J. Jørgensen

Dato : 05-11-05 17:02

"Zeros" <Filuma@tele2adsl.DanmarK> skrev i en meddelelse
> [...]
> de kan lidt mere? Skal de placeres under vinduerne eller er det ligemeget?
> Andre tips og tommelfinger regler mht. radiatorer er også velkomne :)

Ved fjernvarme er det altid en fordel, at radiatorerne er lidt større end
rent nødvendigt, idet det gælder om at nedkøle vandet så meget som muligt,
inden man afleverer det retur.
Ved en placering under eller ved vinduespartier undgår man kold luft der
trækker langs gulvet og giver kolde fødder.
Ved fjernvarme kan det samtidig være en god ide at bruge termostater på
returstrengen.
Hilsen
Jørgen

Fra : jones_net

Dato : 07-11-05 09:11

"Zeros" <Filuma@tele2adsl.DanmarK> wrote in message
> [...]
> de kan lidt mere? Skal de placeres under vinduerne eller er det ligemeget?
> Andre tips og tommelfinger regler mht. radiatorer er også velkomne :)

De skal ud under vinduerne. Det giver en meget bedre varmefordeling i
rummet, og du vil slippe for at det "trækker" fra vinduerne.
Jeg flyttede en radiator fra en indervæg hen under vinduet i et soveværelse,
og der var meget stor forskel i rumvarmen.

/J