Salg af del af grund i villakvarter
Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 03-11-05 22:26

Hej alle I kloge hoveder

Jeg har siddet og ledt lidt rundt i de forskellige lovgivninger omkring
ovenstående, men det bliver man da godt rundtosset af. Så tænkte jeg på at
der ofte er nogle af Jer hérinde, som virker ret velbevandrede i lovgivning,
og nu vælger jeg den nemme løsning og spørger Jer:

Vi bor i ganske normalt villakvarter, med hvert sit matrikel nr. og næsten
lige store grunde.
Hvis nu min nabo ville sælge mig f.eks. 200m2 af deres grund, ville det så
være lovligt? Det skulle selvfølgelig være med tinglysning og det hele, så
stykket hørte til vores grund fra nu af.

På forhånd tak.

Hilsen
Hanne

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-11-05 22:40

Det skal I spørge den tekniske forvaltning i jeres kommune om. For det
første er der en masse regler om bebyggelsesprocenter i forhold til
grundstørrelse, der skal overholdes. Der ud over, er der formentlig også en
lokalplan der skal tages hensyn til, for bare at nævne et par ting. Som
udgangspunkt skal I nok forberede jer på at det kan blive problematisk - men
prøv at rette henvendelse til jeres kommune - de kan, som de eneste, oplyse
om regler og, i sidste ende, træffe en afgørelse.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-05 00:24

"Hanne Bech-Jensen" <solsort_dk12@34hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være lovligt? Det skulle selvfølgelig være med tinglysning og det hele, så
> stykket hørte til vores grund fra nu af.

Start med at indhente en forhåndsgodkendelse fra kommunen. Vedlæg skitser på
baggrund af matrikelkortet med angivelse af m2.

Kontakt derefter landinspektøren og få ham til at ordne sagen. Han er den
eneste der må lave det matrikulære arbejde.

Et væsentligt parameter i om det kan lykkes er afstande fra nye skel til
bygninger og den nye parcels grundstørrelse. Kommer i over 1400 m2 risikerer
i beskatning jf. ejendomsavancebeskatningsloven ved salg. Mht til afstande
fra bygninger til skel gælder som udgangspunkt reglerne i
småhusbygningsreglementets afsnit om omfang og placering. Der kan dog
dispenseres med tinglysning af "zoner" hvor der i fremtiden ikke må
bebygges - såkaldte byggeretlige skel.

Men start med at snakke med kommunen - eller få landinspektøren til det.

Iøvrigt er det udstykningslovgivningen du skal kigge efter hvis du vil læse
mere.

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-05 15:54

Den Fri, 4 Nov 2005 00:24:27 +0100, "bme" <xxx.xxx> skrev:

>Start med at indhente en forhåndsgodkendelse fra kommunen. Vedlæg skitser på
>baggrund af matrikelkortet med angivelse af m2.

Nej nej.... start med at spørge naboen
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Be a good neighbor, and leave me alone.