Tænde for wireless netkort igen
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-11-05 13:41

Hej

Findes der en måde at tænde for wireless netkortet igen?

Jeg slukker som regel for mit wireless netkort når jeg ikke skal være på
for at spare på batteriet i den bærbar. Når jeg så vil tænde for kortet
igen sætter jeg computeren i "Sleep" mode og vækker den så igen ved at
trykke på mellemrum tasten. Så er netkortet tændt igen når computeren er
kommet op.

Men findes der en bedre måde, hvor man bare kan tænde for kortet? Jeg
bruger OS X v10.3.9.

Fra : Jon Aalborg

Dato : 03-11-05 13:45

> [...]
> kommet op.
>
> Men findes der en bedre måde, hvor man bare kan tænde for kortet? Jeg

Systemvalg --> Nettverk --> AirPort --> Sett flueben på "Vis AirPort
status i menylinjen". Så kan du enkelt slå det til og fra uansett.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-11-05 14:38

Jon Aalborg <navn@mac.com.invalid> wrote:

> Systemvalg --> Nettverk --> AirPort --> Sett flueben på "Vis AirPort
> status i menylinjen". Så kan du enkelt slå det til og fra uansett.

Tak for forslaget. Jeg prøver dit forslag. AP-status på menulinien kan i
øvrigt osse slås til/fra i Internet Connect. Meget forvirrende!

AP-status er nu meget rar at have fremme i menulinien. Så kan man følge
med i om der er forbindelse til APen og hvor stærkt signalet er.

En anden måde at vække kortet på er at fjerne det og sætte det i igen.
Det kan man selvfølgelig kun når ens wireless netkort sidder i Cardbus
slottet.

Som sagt, så er over Sleep ikke måden, i hvertfald ikke på en gammel PB
med OS X v10.3.9.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-11-05 15:02

> Tak for forslaget. Jeg prøver dit forslag. AP-status på menulinien kan i
> øvrigt osse slås til/fra i Internet Connect. Meget forvirrende!

Hov! Der er vist et par misforståelser her.

Jeg læste det som "slet flueben". Vis Airport Status i menulinien er
sået til hos mig. Det var den første misforståelse.

Problemet opstår ikke når jeg slukker for Airport i Airport Status i
menulinien, men når jeg laver en Power Off af kortet.Så kan jeg ikke
tænde for det (sætte strøm til det) igen. Det er jo selve kortet der
bruger strøm. Er det ikke?

Det er som sagt et eksternt wireless kort der sidder i PBens Cardbus
slottet.

Hvordan gør man så med det indbygget kort? Det kan man ikke bare hive ud
og sætte ind igen.

Fra : Jon Aalborg

Dato : 03-11-05 15:42

> Hvordan gør man så med det indbygget kort? Det kan man ikke bare hive ud
> og sætte ind igen.

Med Internet Connect eller AirPort-menyen i menylinjen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-11-05 16:45

Jon Aalborg <navn@mac.com.invalid> wrote:

> Med Internet Connect eller AirPort-menyen i menylinjen.

Tak! Og det slukker også for strømmen til det indbyggede kort? Her
slukker - afbruder - det kun for wireless netværks forbindelsen. Kortet
skal slukkes for sig, i sin eget menu, under et ikon i menulinien der
mest af alt ligner en crt-monitor, men nok skal forestille en cardbus
slot (=PCMCIA spalteåbningen på siden af Powerbooken).

Fra : Jon Aalborg

Dato : 03-11-05 16:05

> [...]
> menulinien, men når jeg laver en Power Off af kortet.Så kan jeg ikke
> tænde for det (sætte strøm til det) igen. Det er jo selve kortet der

Beklager at jeg ikke leste dette ordentlig i første omgang. Jeg tror
/ikke/ det er slik at kortet bruker strøm når driveren er slått av.

Bluetooth slåes jo f.eks. av kun i software, intern AirPort likeså. Det
er selvsagt mulig at et tredjeparts kort i PC-slot oppfører seg
annerledes, men det vil vel så være avhengig av det enkelte kort og
driver. Siden Apples kort og driver ikke er slik, må vi i alle fall
kunne slutte at det ikke er en nødvendig måte å gjøre det på.

Med andre ord skulle det sannsynligvis, men ikke sikkert, være
tilstrekkelig å slå av AirPort i menylinjen også med tredjeparts kort,
AFAIK.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-11-05 17:13

> [...]

> Med andre ord skulle det sannsynligvis, men ikke sikkert, være
> tilstrekkelig å slå av AirPort i menylinjen også med tredjeparts kort,

Nu har denne PB hverken indbygget Bluetooth eller indbygget Airport
kort. Jeg bruger både BT og AP fra eksterne adapterer.

BT er med en D-Link DBT-120 og virker fint. Den skal bare trækkes ud af
usb-stikket. Usb er vist som sådan hot-swapable.

Mht cardbus kort så kan det være, at det er nødvendigt for os'et at
kunne slukke for strømtilførslen til kortet før det fjernes. Stikket er
oprindelig til Flash memory kort, men bruges til mange andre slags
enheder, f.eks modem, scsi-interface eller spil adapter.

Så løsningen er nok at trække kortet ud efter det er slukket - med den
lille stift man let overser - og sætte det i igen når der skal optettes
forbindelse.

At sætte maskinen i Sleep mode duer i hvert fald ikke!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-11-05 16:48

> [...]
> forbindelse.
>
> At sætte maskinen i Sleep mode duer i hvert fald ikke!

Tager jeg fejl hvis det var dig som var så glad for et eller andet
PCMCIA kort fremfor Apples eget AirPort kort ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jon Aalborg

Dato : 06-11-05 17:44

> Tager jeg fejl hvis det var dig som var så glad for et eller andet
> PCMCIA kort fremfor Apples eget AirPort kort ?

Aner jeg en liten skadefryd?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-11-05 22:19

> Aner jeg en liten skadefryd?

Nu bryder jeg mig ikke om ordet skadefryd, men jeg synes da det er
morsomt at Mac brugere gerne vil bruge rigtig mange kræfter på komplet
tåbelige ting, som fx. at eksperimentere med 3. parts dimser for at få
en halvgod løsning, når der allerede er mulighed for at bruge et Apple
produkt, som virker 100% !!

Det svarer lidt til alle de tråde om interessante biodynamiske banker,
som kun virker i OS X, hvis man holder armen ud af vinduet samtidig med
at man messer en iransk hymne og tramper hårdt med fødderne, når man kan
få en netbank som bare virker uden problemer og uden at man skal
installere alt muligt crap.

Lige nu ligger der en tråd på mediamac af en som er utilfreds med at et
webcam fra Logitech ikke virker på en G5...............................
altså vi taler her om en som køber en af Apples dyreste produkter og så
gerne vil bruge et eller andet skod USB webcam som ALDRIG nogensinde når
op på Apples iSight kvalitet. Køb da for helvede det skide iSight cam og
få noget der bare virker 100%

Nogle gange er Mac brugere altså for fjollede.

Fra : Jon Aalborg

Dato : 06-11-05 23:14

> Nogle gange er Mac brugere altså for fjollede.

Amen, brother!

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-05 17:47

> [...]
> at man messer en iransk hymne og tramper hårdt med fødderne, når man kan
> få en netbank som bare virker uden problemer og uden at man skal

Eller alle de folk, der insisterer på at bruge Mac og derefter brokker
sig højlydt over, at der er problemer med hjemmesider, netbanker, spil,
biblioteker, offentlige myndigheders service, musik-download og så
videre, og så videre. Hvorfor køber de dog ikke bare en Windows-pc, der
virker 100%?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-11-05 18:37

> [...]
> biblioteker, offentlige myndigheders service, musik-download og så
> videre, og så videre. Hvorfor køber de dog ikke bare en Windows-pc, der

Nu er det jo ikke Mac'en skyld at nogle features ikke virker. Ofte er
det fordi der er en eller anden klovn, som har programmeret/designet og
så videre.

Det som jeg synes er fjollet, er at folk vælger løsninger som er 3.
parts med den risiko at det ikke virker 100%, når Apple ALLEREDE har
lavet en løsning, som virker.

Jeg kan sagtens forstå at man fx. prøver en eller anden dims af, som
Apple ikke har lavet og så håber på det bedste, men at vælge fx. en
eller anden Bilka USB mp3 afspiller til 400,- når man kan få en iPod
Shuffle, som bare er i orden til et par hundere mere, er da komplet
idiotisk.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-05 22:20

> Nu er det jo ikke Mac'en skyld at nogle features ikke virker. Ofte er
> det fordi der er en eller anden klovn, som har programmeret/designet og
> så videre.

Det var også bare for at drille dig. Dit udsagn mindede bare lidt om
det, vi andre får at vide af Windows-brugere, når vi pludselig er
"besværlige", fordi vi ikke bruger det, alle andre bruger. Jeg er lige
stødt på det, da jeg skulle holde et foredrag på arbejdet i sidste uge.
Pludselig fandt den ansvarlige på, at jeg ikke måtte slutte min egen
computer til projektoren, som normalt er sluttet til en stationær
computer i rummet. Det kunne ændre dens indstillinger, så den pludselig
ikke virkede, når der var undervisning af studerende. Jeg kunne da bare
tage min præsentation med på en USB-dims. Og de sad alle sammen og
nikkede samstemmende og syntes selv, de var enormt avancerede, fordi de
brugte en USB-dims. Det er simpelthen så irriterende. Så skal jeg stå
spagfærdigt og fortælle, at jeg bruger Mac, og at jeg ikke bruger
PowerPoint. Og så er jeg pludselig den besværlige, der uden nogen
egentlig grund insisterer på at bruge noget anderledes udstyr, og det
kan jeg jo bare lade være med, for alle andre klarer sig jo fint med det
almindelige udstyr. Jeg hader det bare!

> [...]
> eller anden Bilka USB mp3 afspiller til 400,- når man kan få en iPod
> Shuffle, som bare er i orden til et par hundere mere, er da komplet

Ja da, det beløb er jo under bagatelgrænsen
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-11-05 23:19

<snip>

> [...]
> computer i rummet. Det kunne ændre dens indstillinger, så den pludselig
> ikke virkede, når der var undervisning af studerende.

Det er noget andet. Det er en arbejdsplads, hvor det også drejer sig om
mandtimer og penge. For at sige det pænt (om sundhedsforvalterne - jf
epj osv) så er det en afvejning mellem din produktivitet og
omkostningerne.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-11-05 00:15

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> egentlig grund insisterer på at bruge noget anderledes udstyr, og det
> kan jeg jo bare lade være med, for alle andre klarer sig jo fint med det

Du kan jo altid printe din præsentation ud til PDF (ellerr måske endda
direkte konvertere den).

PDF kan de fleste læse, og det kan også bruges som PowerPoint klon.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-05 18:51

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Du kan jo altid printe din præsentation ud til PDF (ellerr måske endda
> direkte konvertere den).
>
> PDF kan de fleste læse, og det kan også bruges som PowerPoint klon.

Det er selvfølgelig meget smart, men så forsvinder alle de smarte
overgange vel. Jeg havde jo lavet noget, så de enkelte punkter elegant
kom kørende ind i billedet og den slags. Det virker vel ikke med PDF.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-05 20:25

> Det er selvfølgelig meget smart, men så forsvinder alle de smarte
> overgange vel. Jeg havde jo lavet noget, så de enkelte punkter elegant
> kom kørende ind i billedet og den slags. Det virker vel ikke med PDF.

Jo da(I Acobat Pro.)
M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-11-05 21:33

> [...]

> overgange vel. Jeg havde jo lavet noget, så de enkelte punkter elegant
> kom kørende ind i billedet og den slags. Det virker vel ikke med PDF.

Jeg har prøvet at kigge lidt rundt og så vidt jeg kan se, understøtter
PDF kun diverse syrede overgange fra et fast billede til et andet,
altså ingen animationer og ringetoner.

Bortset fra det, synes jeg ikke du skal lave alle de smarte ting.
Brug du hellee krudtet på at hitte på alt det du skal sige der IKKE
står på skærmen :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-05 21:55

> [...]

> Bortset fra det, synes jeg ikke du skal lave alle de smarte ting.
> Brug du hellee krudtet på at hitte på alt det du skal sige der IKKE

Tro mig: Det var meget enkelt, elegant og smagfuldt. Faktisk var det den
første præsentation, jeg har lavet. Endelig fik jeg brug for Keynote.
Det var også på tide. Nu har jeg efterhånden købt to versioner af
programmet. Jeg lod mig inspirere af Steve Jobs' præsentationer, som er
meget enkle. Jeg havde bare en sort baggrund og hvid skrift. Det står
også godt til røntgenbilleder, der i sagens natur er sort/hvide. Der var
et par billeder, hvor jeg lod de enkelte punkter køre ind på skærmen
hver for sig. Jeg brugte også nogle enkle overgange, hvor billederne
gled til side, i stedet for bare at lade billederne skifte. Der var et
enkelt sted, hvor jeg lod et foto tone ud og et andet tone ind. Det var
også pænt og enkelt. Jeg synes bestemt ikke, det var overlæsset på nogen
måde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-11-05 22:41

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> også pænt og enkelt. Jeg synes bestemt ikke, det var overlæsset på nogen
> måde.

Ok, jeg har bare været til alt, alt for mange PowerPoint præsentatione
hvor det blinkede og dyttede, og der iøvrigt bare blev læst højt hvad
alle kunne se.

Her har gammeldags tavle altså en fordel, fordi tingene skal skrives.

Til gengæld har jeg været med til flere interne møder hvor vi har
skulle designe websider, hvor det har fungereret rigtigt godt med en
webbrowser på overheaden, og så hele udviklingsmiljøet på laptoppens
egen skærm. Så sidder man der og koder og koder og viser resultatet
uden at folk sidder og ser alt koderiet.

Til Keynote går jeg ud fra at på Bøøk'ens egen skærm viser den alle
dine notater.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-05 23:27

> [...]

> Ok, jeg har bare været til alt, alt for mange PowerPoint præsentatione
> hvor det blinkede og dyttede, og der iøvrigt bare blev læst højt hvad

Nu undervurderer du mig altså. Måske er jeg ikke verdens bedste
foredragsholder, men helt idiot er jeg heller ikke. Og jeg har normalt
ganske god smag. Eller også er jeg bare en kedelig person. Jeg kan godt
lide de enkle, så jeg har altid lavet verdens kedeligste hjemmesider
etc.
Jeg var i øvrigt imponeret over Keynote, men de fleste
funktioner kender alle andre vel fra PowerPoint. Det var simpelthen så
let at lave en præsentation, som så fuldstændig professionel ud. Min far
var ved at tabe næse og mund, da han så den på min computer. Jeg kan
huske, at jeg for mange år siden brugte ClarisWorks til at lave
overheads til undervisning. Det var noget værre noget. Ikke videre
spændende eller elegant.

> Til Keynote går jeg ud fra at på Bøøk'ens egen skærm viser den alle
> dine notater.

Det kan den godt, men jeg havde ikke lige tid til at lave nogen noter.
Den viste bare den nuværende "overhead", den næste, hvilket er meget
rart, samt tiden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-11-05 00:22

> [...]

> ganske god smag. Eller også er jeg bare en kedelig person. Jeg kan godt
> lide de enkle, så jeg har altid lavet verdens kedeligste hjemmesider

Alle kan jo falde over gærdet hvor det er lavest, så det var bare den
generelle indstilling til tingene jeg lige skulle checke. Jeg har som
sagt været til alt for mange PowerPoint shows, hvor folk gjorde som
beskrevet. Jeg tror også at mange andre kan nikke genkendende til
det.

At Keynote så kan lave pæne ting out of the box, er så bare en
velsignelse. Hvis så bare det også fulgte med Windows :((

> Det kan den godt, men jeg havde ikke lige tid til at lave nogen noter.
> Den viste bare den nuværende "overhead", den næste, hvilket er meget
> rart, samt tiden.

Det er nemmest at holde tråden hvis man er foran dem man taler til.

Er IBM's højopløsnings-LCD skærme til Röntgen-brug efterhånden ved at
komme ud på hospitalerne?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-11-05 19:25

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Er IBM's højopløsnings-LCD skærme til Röntgen-brug efterhånden ved at
> komme ud på hospitalerne?

Jeg mener ikke, jeg har set nogen. I Esbjerg bruger vi Eizo, og i Herlev
bruger vi Barco. MR-scannerne er fra Philips. Måske har de
Philips-skærme. Jeg tror det nu ikke, for arbejdsstationerne er fra Dell
og HP for de lidt ældres vedkommende. Men der er jo mange andre
sygehuse, hvor de bruger andre mærker udstyr. Jeg tør derfor ikke sige,
hvor meget Philips' skærme er kommet ud på hospitalerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-05 08:17

> [...]
> enkelt sted, hvor jeg lod et foto tone ud og et andet tone ind. Det var
> også pænt og enkelt. Jeg synes bestemt ikke, det var overlæsset på nogen

keynote kan eks også gemme som Quiktime film og i powerpoint format,
prøv om resultatet bliver fornuftigt.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-11-05 10:46

> [...]
> egentlig grund insisterer på at bruge noget anderledes udstyr, og det
> kan jeg jo bare lade være med, for alle andre klarer sig jo fint med det

Det viser jo bare at den ansvarlige ikke ved hvad han taler om. En
projekter er da fuldstændig ligeglad med havd der sluttes til den. Den
viser jo bare skærmbilledet fra din computer. Hvis der er nogen steder
der skal pilles er det på din Mac.

Generelt er de der uddannelsessteder slet ikke gearet til moderne ting.

Fornylig lavede en 5. klasse et animationsprojekt med 10 små kortfilm a
2 minutter, som så blev filmet af klasselæreren. Alle forældrene ville
gerne have en kopi, men nu kommer klassiskeren..........

Læreren kan selvfølgelig ikke få deres Windows lort til at virke og han
kan ikke finde ud af at brænde en DVD med alle filmene på.

Jeg har sagt; giv mig båndet og så laver jeg det i mit gratis program
iMovie og dernæst i mit gratis program iDVD........... nej for så er det
jo Mac. Ak ja han underviser fremtidens børn.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-11-05 23:19

> Tager jeg fejl hvis det var dig som var så glad for et eller andet
> PCMCIA kort fremfor Apples eget AirPort kort ?

Nej, du tager ikke fejl. Og nu virker det. Man skal bare ikke bruge
Sleep. Over 300,- kr ned i foret, for at tænke lidt selvstændigt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-11-05 14:38

> [...]
> kommet op.
>
> Men findes der en bedre måde, hvor man bare kan tænde for kortet? Jeg

Og fjerde gang ville den slet ikke "vågne op" igen. Kunne heller ikke få
liv i den ved at holde tænk-knappen nede. Så det er ikke på den måde,
man skal gøre.

I øjeblikket kører PBen en Verify Disk Permissions fra Installeren på
installations CDen.