gulvarme på 1 sal
Fra : LejfM

Dato : 28-10-05 09:17

Hej NG

Jeg skal til at etablere gulvvarme på min første sal, jeg har en streng fri
på min manifold til gulvvarme, og påtænker at tilslutte gulv slangerne der,
men er der nogen regler for rørføringen fra stue etage til 1 sal ?, må det
være pex 20, eller skal det udføres i kobber ?

En anden mulighed, er jo at lave en desideret sløjfe til første sal, så det
er forberedt til fremtidige gulvarme projecter på 1 sal.

skal der være udluftnings muligheder på 1 sal ?

Hvad ville i gøre..

LejfM

Xpostet i dk.teknik.energi og dk.fritid.hus-og-have

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 28-10-05 11:40

Hvis der er plads i højden og bærende vægge under, ville jeg udstøbe 8-10 cm
vibreton på rionet, varmeslanger, og alle installationer, el, netværk,
centralstøvsuger etc.
Du få en perfekt lyddæmning til stue og kan fx. lave et bad og toilet eller
lægge et klinkegulv uden problemer.
Mvh Thomas Strandvig.

Fra : jones_net

Dato : 28-10-05 11:55

"Thomas Strandvig" <thomas@strandvig.dk> wrote in message
> [...]
> centralstøvsuger etc.
> Du få en perfekt lyddæmning til stue og kan fx. lave et bad og toilet

Men man skal være _meget_ sikker på, at man har en etageadskildelse, som kan
bære betonen! ved 10 cm lag, og en massefylde på 2 g/cm3, så snakker vi 200
kg per kvm - altså 4 ton ved et rum på 20 kvm. Det er lidt meget!

Hvis spørgeren søger en alternativ etableringsmetode, så kan
varmefordelingsplader på høvlet forskalling undersøges. Prisen er ca. 135,-
per kvm for forskalling og plader. Dertil kommer så pexrørene og fittings.
Måske skal der lidt extra understøtning af forskallingen, eller også kan der
lægges et extra lag gulvspånplader ovenpå (80,- per kvm)

Det er en dyrere løsning en beton, men meget mindre vægt, som kan være af
afgørende betydning...

/J

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 28-10-05 17:48

4 t er intet problem for de bærende vægge. Det man skal sikre sig er at
belastningen overføres = rionet, eller evt svalehaleplader,der nok koster
lidt ekstra, men er virkeligt effektive. Jeg har prøvet denne løsning 2
gange med succes.
Mvh Thomas Strandvig

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 28-10-05 11:42

Og nåh ja det var det du spurgte om: ingen skjulte samlinger pex er ok.
Mvh Thomas Strandvig

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-10-05 20:22

"Thomas Strandvig" <thomas@strandvig.dk> skrev i en meddelelse news:43620071$0$47088$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Og nåh ja det var det du spurgte om: ingen skjulte samlinger pex er ok.
> Mvh Thomas Strandvig

Kan jeg få uddybet den med samlingerne lidt?

Må man ikke lave en skjult (f.eks. under gulv) samling
af varmerør (3/8 jern til pex)?

Må man lave en skjult samling af vandrør (1/2 galvaniseret
til pex)?

Pft.

/Jakob

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 29-10-05 02:14

Nej
Mvh Thomas

Fra : jones_net

Dato : 28-10-05 11:56

"LejfM" <LejfM@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> det
> er forberedt til fremtidige gulvarme projecter på 1 sal.
>
> skal der være udluftnings muligheder på 1 sal ?

Mener at have hørt, at der skal være udluftning over slangerne, så jeg vil
mene, at svaret er "ja"

/J

Fra : LejfM

Dato : 31-10-05 08:06

takker så meget for svarene... de hjalp mig da lidt videre....