Renset benzin
Fra : Ole Jensen

Dato : 20-10-05 12:06

Hej

Hvor kan man købe renset benzin i større mængder til en billig pris?

Jeg har lige købt 10 liter til en literpris på godt 21 kr., men vil
gerne have det billigere.

Har I et godt tip?

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Max

Dato : 20-10-05 16:15

Hej Ole

> Jeg har lige købt 10 liter til en literpris på godt 21 kr., men vil
> gerne have det billigere.

Nu er det jo ikke ret dyrt i forhold til det man hælder på bilen :)
men du kunne jo spørge i f.eks. Matas om de kan skaffe det
i 5 liter dunke til en bedre pris.

Ps: du må vel ikke engang køre det hjem på en gang :)

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-10-05 18:13

Det hedder rense-benzin. Det er således ikke renset, men tilsat lidt
ethyl-et eller andet, så det renser bedre. Forskellen er minimal, og man
kommer omtrent ligeså langt med det henne fra tanken. Ellers kan man helt
sikkert blande det til en pris der nærmer sig, for der er kun et par %
rensevæske i.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 20-10-05 20:17

Preben Riis Sørensen skrev:

> Det hedder rense-benzin.

Jeg kender også kun rensebenzin. Det undre mig derfor at
Apotekernes A.m.b.a. har et produkt der hedder "Benzin, renset, 100 ml"
http://www.apotekernes.dk/Helium.dll?ID=923

Man skulle tro, at de viste besked. Under "Anvendelse" står der:
"Til opløsning af fedtpletter som f.eks. olie, smør og sovs. Kan fjerne
klistermærker, tyggegummie og harpiks. Kan bruges til afrensning af
oliebehandlet træ"

Det er noget, man normalt ville bruge rensebenzin til - det må
være sjusk.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
alarm ved svar på egne meddelelser, yEnc, statestik for grupper mm.

Fra : Max

Dato : 20-10-05 21:01

Hej

> Det hedder rense-benzin. Det er således ikke renset, men tilsat lidt
> ethyl-et eller andet, så det renser bedre. Forskellen er minimal, og man

Ifølge Borups leverandørbrugsanvisning er det ikke tilsat noget, men er
lavet på ren råolie.

Forøvrigt tror jeg at almindelig benzin fra tanken sviner for meget til
at kunne bruges til de former for rengøring man bruger rense benzin til.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-10-05 21:07

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Ifølge Borups leverandørbrugsanvisning er det ikke tilsat noget, men er
> lavet på ren råolie.

Det er så Borups problem.

> Forøvrigt tror jeg at almindelig benzin fra tanken sviner for meget til
> at kunne bruges til de former for rengøring man bruger rense benzin til.

Det sviner på ingen måde. Så sviner Borups også. Men det kan have en farve,
der kan være uheldig i forb. med visse opgaver.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 20-10-05 21:32

Hej Preben

> Det sviner på ingen måde. Så sviner Borups også. Men det kan have en
farve,
> der kan være uheldig i forb. med visse opgaver.

Ja specielt når man påtænker at det mest bliver brugt til at fjerne pletter
på tøj. Er du sikker på at der intet bliver tilbage hvis man tager noget
almindeligt Oktan 96 og stiller det til fordampning i en skål ?

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-10-05 21:42

> [...]
> på tøj. Er du sikker på at der intet bliver tilbage hvis man tager noget
> almindeligt Oktan 96 og stiller det til fordampning i en skål ?

Ja, din mistanke kan måske komme af at den første trediedel fordamper
straks, mens resten tager længere tid. Men det hele fordamper.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 20-10-05 21:55

Hej Preben

> Ja, din mistanke kan måske komme af at den første trediedel fordamper
> straks, mens resten tager længere tid. Men det hele fordamper.

Ok, men så mister almindelig benzin jo også en af de vigtigste egenskaber
der er ved rense benzinen, nemlig at den forsvinder meget hurtig.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-10-05 23:57

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Ok, men så mister almindelig benzin jo også en af de vigtigste egenskaber
> der er ved rense benzinen, nemlig at den forsvinder meget hurtig.

Det omvendte kan endda være en fordel.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 21-10-05 12:12

<snip>

> Ja, din mistanke kan måske komme af at den første trediedel fordamper
> straks, mens resten tager længere tid. Men det hele fordamper.
> [...]
Vrøvl...
Additiverne fordamper altså ikke, se bare på en uvasket gammel skrotbunke
bil, den har brune streger ned af siden ved benzinpåfyldningen. Noget må
altså blive tilbage, jeg kan se det på tankvognen. Hvis jeg spilder lidt ned
af sideskabet på bilen efterlader det brune skjolder.
Og hvad bruger du til din påstand om at den første trediedel fordamper
hurtigt? Hvis det hele er benzin burde fordampningen være ensartet hvis
temp. og dampkoncentration i luften er konstant.

Jeg vil tro at uadditiveret benzin nok fordamper næsten 100%

Thomas Nørgaard (benzin chauffør)
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-10-05 18:54

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev > >
>........blandt andet: Vrøvl...

> Additiverne fordamper altså ikke,

Det har du muligvis ret i, men jeg har ikke set at det har været et problem.
Men det kan det da være blevet siden jeg sidst brugte benzin til at vaske
noget væk med.

>se bare på en uvasket gammel skrotbunke

Få dig en ny...

> [...]
ned
> af sideskabet på bilen efterlader det brune skjolder.

Det har jeg aldrig set.

> Og hvad bruger du til din påstand

Det er ikke en påstand......

>om at den første trediedel fordamper
> hurtigt? Hvis det hele er benzin burde fordampningen være ensartet hvis
> temp. og dampkoncentration i luften er konstant.

Selvom man kører med benzin er det så åbenbart ikke ensbetydende med at man
ved så meget om det. Det består af flere (mange?) stoffer, hvoraf de
lettestfordampelige dele ret hurtigt dunster af, mens resten tager længere
tid.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Jensen

Dato : 23-10-05 21:28

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Nu er det jo ikke ret dyrt i forhold til det man hælder på bilen :)
> men du kunne jo spørge i f.eks. Matas om de kan skaffe det
> i 5 liter dunke til en bedre pris.

Jeg har fundet et sted, hvor jeg kan komme ned på godt 15 kr./l, hvis
jeg køber 205 liter.

Så der er nok ikke de store besparelser at finde.

Fra : Max

Dato : 23-10-05 21:50

Hej Ole

> Så der er nok ikke de store besparelser at finde.

Må man spørge om hvor meget du skal bruge ?

Mvh Max

Fra : BoBr

Dato : 24-10-05 09:58

Hvad skal du bruge al den renset benzin til ???

Det kunne jo være der var andre/billigere og mere miljøvenlige alternativer
end renset benzin.

mvh. BoBr

Fra : Max

Dato : 24-10-05 19:06

Hej Bobr

> Hvad skal du bruge al den renset benzin til ???

Jeg skal ikke bruge renset benzin.

Mvh Max

Fra : BoBr

Dato : 24-10-05 20:29

> Jeg skal ikke bruge renset benzin.
>
> Mvh Max

Det var jeg godt klar over, men jeg vidste ikke hvem der havde startet
spørgsmålet.
Formodede at vedkommende stadig fulgte med

mvh. BoBr

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-10-05 11:16

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Ole

> Må man spørge om hvor meget du skal bruge ?
>
> Mvh Max

Det er noget vi bruger der hvor jeg arbejder.
Vi rengør valser og lign.

Vi bruger ca. 40 liter om året, så det er ikke det store beløb der er
tale om, jeg var bare lidt overrasket over prisen.

Om vi skal give 5-10 kr. mere pr. liter har ikke så meget at sige, jeg
troede bare det var meget billigere. Jeg havde fået den idé, at det ikke
kostede mere end 5 kr./literen.

Fra : Max

Dato : 24-10-05 19:08

Hej Ole

> troede bare det var meget billigere. Jeg havde fået den idé, at det ikke
> kostede mere end 5 kr./literen.

En lidt naiv holdning ikke, når man kikker på prisen på tankstationen,
mon ikke man havde fundet ud af en måde at putte det i bilen hvis det
kunne købes til 5 kr./l. ?

Prisen skyldes nok en dyre raffinering og så distributionen er vel også
dyre end normal benzin.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 19:57

Den Mon, 24 Oct 2005 20:08:04 +0200, "Max"

>En lidt naiv holdning ikke, når man kikker på prisen på tankstationen,
>mon ikke man havde fundet ud af en måde at putte det i bilen hvis det
>kunne købes til 5 kr./l. ?

Jeg tror ikke oktantallet passer til moderne motorer
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Now I don't need an excuse...I have a REASON!

Fra : Max

Dato : 24-10-05 20:46

Hej Jens

> Jeg tror ikke oktantallet passer til moderne motorer

Til 5 kr./l kunne det nok bringes til at passe :)

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-10-05 21:45

"Ole Jensen" <newsplus@oleswebsite.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fundet et sted, hvor jeg kan komme ned på godt 15 kr./l, hvis
> jeg køber 205 liter.
>
> Så der er nok ikke de store besparelser at finde.

Nu er det jo lidt meget at købe for at tørre et par oliepletter væk.... Men
de der ikke vil/tør bruge tankbenzin, er Aspen miljøbenzin (uden olie, til
4-taktere) måske løsningen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen