Jamen den her er nok til Mads Lie :o)
Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-05 09:08

Lad os se hvor mange Madser der kan hjælpe mig, jeg har lovet vores nabo
at hjælpe med at finde ud af at lave et filter til deres havedam, da et
færdiglavet filter koster kassen.
Jeg havde forestillet mig et rodzonefilter af en art, men ved ikke helt
hvordan jeg skal lave det, nogen som har et bud, eller evt et andet
foreslag til et rensningsfilter?
Dammen er 2,5 mtr i diameter og ca 50 cm dyb, hvor mange ltr. er jeg
ikke helt klar over, da min regnelærer i skolen ofte var fraværende

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-05 09:16

Rettelse, jeg får lige oplyst at dammen er 3x2 mtr og ca 50 cm dyb, den
har runde hjørner (kan man sige det?) nogen bud på ca ltr. antal?

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 20-10-05 09:31

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> Rettelse, jeg får lige oplyst at dammen er 3x2 mtr og ca 50 cm dyb, den
> har runde hjørner (kan man sige det?) nogen bud på ca ltr. antal?

> [...]

3 * 2 * 0,5 = 3 m3 minus en sjat til de runde hjørner, så den er vel omkring
2,5 m3

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-05 10:11

Thomas Nørgaard <nimbus39@hotmail.com> skrev:

> 3 * 2 * 0,5 = 3 m3 minus en sjat til de runde hjørner, så den er vel
> omkring 2,5 m3

Jeg så´n ca. vil jeg også tro, det nøjagtige tal holder jeg mig langt
fra.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-10-05 09:33

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in news:43575245$0$145
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Rettelse, jeg får lige oplyst at dammen er 3x2 mtr og ca 50 cm dyb, den
> har runde hjørner (kan man sige det?) nogen bud på ca ltr. antal?

Hvor præcist skal dit ca. være?

Dammen indeholder hvert fald ikke mere end 3000L vand (3x2x0.5m), afhængig
af de runde hjørner, så er det jo så mindre end dette men det er nok
småting og knap så vigtigt.

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-05 10:10

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev:

> Hvor præcist skal dit ca. være?

Jamen det er nok fordi mængden af vand fra dammen skal drønes gennem en
pumpe over et vist tidsinterval vil jeg tro.

Fra : L.Støvring

Dato : 20-10-05 09:18

> [...]
> Dammen er 2,5 mtr i diameter og ca 50 cm dyb, hvor mange ltr. er jeg
> ikke helt klar over, da min regnelærer i skolen ofte var fraværende

Jeg her ikke meget forstand på havedamme, men vi har 2 mindre af slagsen i
vores have, og min mand bruger en simpel løsning for at holde dem rene. Et
ben fra et par nylonstrømpebukser, fylder han op med byghalm og dumper i
dammen, og vi har det fineste klareste vand. Jeg ved ikke hvorfor det
virker, men det gør det! ( Det skal være byghalm ). Flere naboer har fulgt
eksemplet, med ligeså stort held.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-10-05 09:54

L.Støvring skrev:

> [...]
> dammen, og vi har det fineste klareste vand. Jeg ved ikke hvorfor det
> virker, men det gør det! ( Det skal være byghalm ). Flere naboer har fulgt

Det er vigtig at halmen ikke er hel fin da det er de svampe som spiser
halmen som buger vandets nærings stoffer.

Det er også vigtigt at udskifte halmen. Da nærings stofferne frigøres
når svampene dør.

Fra : L.Støvring

Dato : 20-10-05 10:07

[Klip]

> [...]
> halmen som buger vandets nærings stoffer.
>
> Det er også vigtigt at udskifte halmen. Da nærings stofferne frigøres

Ja, jeg vil tro at vi skifter halmen ca. 3 gange om året, men aldrig i
perioden okt.- marts.

Mvh. Lisbeth

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-05 10:13

L.Støvring <lbs@SPAMpcv.dk> skrev:

> [...]
> Jeg ved ikke hvorfor det virker, men det gør det! ( Det skal være
> byghalm ). Flere naboer har fulgt eksemplet, med ligeså stort held.

Ideen er god nok, men der skal samtidigt sorteres planterester, fiske
høm hømmer mm. fra i denne dam, da der går ret så mange fisk i den.

Fra : Nygaard

Dato : 20-10-05 10:50

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in message
> [...]
> Dammen er 2,5 mtr i diameter og ca 50 cm dyb, hvor mange ltr. er jeg
> ikke helt klar over, da min regnelærer i skolen ofte var fraværende

http://leisure.prior-it.co.uk/build-diy-pond-bio-filter.shtml#Starting_Work

/Nygaard

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-05 11:25

Nygaard <nejtaktil@spam.dk> skrev:

> http://leisure.prior-it.co.uk/build-diy-pond-bio-filter.shtml#Starting_Work
>
> /Nygaard

Ja det var jo også en måde, takker.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-05 18:37

On Thu, 20 Oct 2005 10:07:47 +0200, "Henning Lund"
> [...]

>Dammen er 2,5 mtr i diameter og ca 50 cm dyb, hvor mange ltr. er jeg
>ikke helt klar over, da min regnelærer i skolen ofte var fraværende

Filtre til havedam - den slags plejer jeg at overlade til min chef, han
ved mere om det end jeg gør ......

Så vidt jeg lige husker så skal man helst kunne pumpe dammens indhold 4
gange gennem filteret pr. døgn. Dvs. din nabo skal have en pumpe som kan
flytte 12.000 liter i døgnet. Det må være omkring 500 liter i timen. Det
er ikke galt, en pumpe på 800 liter/timen bør nok være minimum så.

Så kan man lave sig en filtertønde med leca-sten i bunden, et stykke
fint skumgummi ovenpå og et stykke grovt skumgummi ovenpå det igen. Det
kan tage en del snask osv. fra vandet, og i leca-stenene vil der komme
en del bakterier som vil æde skidt osv. fra vandet. Har jeg hørt ....

Men et rigtig effektivt filter bør være med UV-lys, som dræber algerne i
vandet. På den måde vil vandet blive rigtig klart.

Men langt bedre vil det da være at få en naturlig biologisk balance i
bassinet, så algerne ikke rigtig kan få fat. Min dam er ikke helt klar,
men jeg kan se tilstrækkelig langt ned i vandet itl at jeg kan se mine
fisk. Jeg har masser af planter i vandet og på brinkerne, som både
skygger for solen, og lever af de samme næringsstoffer som algerne også
lever af. En gang imellem når der er for mange planter i vandet, så
hiver jeg nogle af dem op og smider på komposten. Det fungerer fint, men
det er nok lidt af en kunst at få det sådan - det kræver lidt
fingerspitz-gefühl tror jeg. Nåja, og så at man holder sig i skindet
mht. fiskefodring. Hvis man fodrer sine fisk for meget, så får man altså
alger.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-05 18:49

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> [...]
> som kan flytte 12.000 liter i døgnet. Det må være omkring 500 liter i
> timen. Det er ikke galt, en pumpe på 800 liter/timen bør nok være

Han har en 1500 ltr. pumpe så det er fint nok.

> [...]
> Det kan tage en del snask osv. fra vandet, og i leca-stenene vil der
> komme en del bakterier som vil æde skidt osv. fra vandet. Har jeg

Problemet med skumgummi er at det snasker til i løbet af en enkelt dag,
det nhar det gjort da jeg eksperimenterede med det i min dam.

> Men et rigtig effektivt filter bør være med UV-lys, som dræber
> algerne i vandet. På den måde vil vandet blive rigtig klart.

Jep.

> Men langt bedre vil det da være at få en naturlig biologisk balance i
> bassinet, så algerne ikke rigtig kan få fat.

Hans problem vil ikke blive alger i den store stil, men fiske høm hømmer
da han har mange fisk i dammen, så en del vand skal køres gennem et
filter for at undgå den snavser helt til.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-10-05 19:21

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Hans problem vil ikke blive alger i den store stil, men fiske høm hømmer
> da han har mange fisk i dammen,

Løsning: Ugens fiskeret.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-05 20:42

On Thu, 20 Oct 2005 19:48:57 +0200, "Henning Lund"

>Problemet med skumgummi er at det snasker til i løbet af en enkelt dag,
>det nhar det gjort da jeg eksperimenterede med det i min dam.

Så er skumgummiet for fint - der _skal_ et stykke rigtig grovt skumgummi
øverst. Desværre er det ikke sådan lige at finde.
Vi fik en gang på et havedamskursus at vide, at den slags kunne man
finde hos en møbelhandler, for når de fik møbler hjem var de pakket ind
i sådan noget. Ved ikke om det passer.

>Hans problem vil ikke blive alger i den store stil, men fiske høm hømmer
>da han har mange fisk i dammen, så en del vand skal køres gennem et
>filter for at undgå den snavser helt til.

Måske så bare en tønde med lecasten i? Den kan man så spule ren med vand
når den er for snasket.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm

Fra : Henning Lund

Dato : 20-10-05 21:15

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> Måske så bare en tønde med lecasten i? Den kan man så spule ren med
> vand når den er for snasket.

Jeg har spekuleret i de baner, så det bliver nok det der skal
eksperimenteres med, evt. et kar med en hel halmballe i skulle også være
effektivt efter sigende.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 21-10-05 10:42

Hejsa

> [...]

Jeg ved ikke hvordan det fungere i en dam, men jeg ved hvordan det fungerer
i et akvarie, du finder den bog der hedder Praktisk Akvarieteknik af Hans
Frey, deri er beskrivet et simpelt grus filter, og der er beregningsmodel
til størrelse, i forhold til hvor stor en balje man har der skal filtreres

Når vandet sendes igennem stenene vil der efter ca. 3 uger dannes en
bakteriekultur der, som rydder op i alle fiskenes efterladenskaber, og
pling, man har et spejlblankt akvarie, det burde også virke i en dam, jeg
ved at flere bruger det i forbindelse med de der farvede japanske karper,
vor det jo er vigtigt at vandet er helt klart, så man kan se de
farvestrålende fisk

Mvh
Carsten & Ann

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-05 13:23

Carsten Jensen <blue22deep@yahoo.co.uk> skrev:
> [...]
> jeg ved at flere bruger det i forbindelse med de der farvede japanske
> karper, vor det jo er vigtigt at vandet er helt klart, så man kan se

Ok det vil jeg arbejde videre med.