/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Kobberrør og jernrør på varmeanlæg
Fra : Lars


Dato : 19-10-05 21:10

Må man blande jern- og kobberrør på et lukket radiatorsystem?

Jeg synes, at der er delte meninger om dette. Nogen mener, at kobberrør skal
sættes på sidste led (hvordan det så end kan lade sig gøre i et system, hvor
vandet cirkulerer). Andre siger, at det er underordnet, når vandet ikke
iltes.

Jeg vil etablere nye radiatorer på mit fjernvarmeanlæg (med eksisterende
varmeveksler - og jernrør) men er meget i tvivl, om hvorvidt det er en god
idé med kobberrør. Pexrør er naturligvis også en mulighed, men det er ikke
så pænt at have hængende på væggen (og må vist heller ikke anvendes "midt" i
et cirkulationssystem, eller hvad?)




 
 
CC (19-10-2005)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 19-10-05 21:56


"Lars" skrev
> Må man blande jern- og kobberrør på et lukket radiatorsystem?
>
> Jeg synes, at der er delte meninger om dette. Nogen mener, at kobberrør
> skal sættes på sidste led (hvordan det så end kan lade sig gøre i et
> system, hvor vandet cirkulerer). Andre siger, at det er underordnet, når
> vandet ikke iltes.
> Jeg vil etablere nye radiatorer på mit fjernvarmeanlæg (med eksisterende
> varmeveksler - og jernrør) men er meget i tvivl, om hvorvidt det er en god
> idé med kobberrør. Pexrør er naturligvis også en mulighed, men det er ikke
> så pænt at have hængende på væggen (og må vist heller ikke anvendes "midt"
> i et cirkulationssystem, eller hvad?)

Jeg vil ikke gøre det.
Skruer du 2 forskellige metaller sammen, får du et galvanisk element. Ligger
der en fugtfilm på ydersiden af røret vil der løbe en elektrisk strøm, og
korrosionen er startet.
Maler du røret er det lidt afhængig af malingens ledningsevne.
Da du har fjernvarme, går jeg ud fra at det er fjernvarmevand du har "lånt"
eller "fået" fra fjernvarmeværket. Derfor bør vandet være sådan behandlet,
at en elektrisk strøm indvendig over en rørsamling (kobber/jern) er næsten
elimineret.

Da din radiatorkreds er "sorte" rør, hvorfor så ikke bruge sådan nogle til
en udvidelse ?



mcloud (20-10-2005)
Kommentar
Fra : mcloud


Dato : 20-10-05 12:05

Hej Lars
JA, man må godt blande kobber med jernrør----På centralvarme det har man
gjort i 40-50 år.
Har selv her i mit eget hus kobber efter jern og omvendt ,dette er over
20 -25 år gammelt og kører fint.

mvh mcloud blikkenslager




Lars (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 20-10-05 21:29

Hej Mcloud og CC

Tak for jeres svar, som desærre bekræftede min første antagelse; nemlig, at
der er uenighed på området. CC angiver, at jeg ikke bør blande kobber og
jern, hvorimod Mcloud mener, at det er OK.

HJÆLP, hvad er korrekt? Har andre en bud?

Mvh.
Lars



Henning Lund (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 20-10-05 21:36


Lars <lars@nospam.dk> skrev:
> Hej Mcloud og CC
>
> Tak for jeres svar, som desærre bekræftede min første antagelse;
> nemlig, at der er uenighed på området. CC angiver, at jeg ikke bør
> blande kobber og jern, hvorimod Mcloud mener, at det er OK.
>
> HJÆLP, hvad er korrekt? Har andre en bud?

Kobber og jern kan godt gå sammen, men ikke galvaniseret rørt har jeg
lært.

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg


Max (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 20-10-05 21:46

Hej Lars

> HJÆLP, hvad er korrekt? Har andre en bud?

Prøv at kikke på dine termostat ventiler, så har du svaret.

Mvh Max



edob (21-10-2005)
Kommentar
Fra : edob


Dato : 21-10-05 09:20

PladeJERNsradiatorer og kobberrørsinstallation er jo en helt normal
kombination !

Venlig hilsen, Frank.



CAH (21-10-2005)
Kommentar
Fra : CAH


Dato : 21-10-05 10:22

Hej Lars

Jeg ved faktisk ikke mere om emnet end det som der står her, men kan
man ikke se sådan her på det: kobber og jern kan give problemer på
lang sigt, noget med spændings forskel eller lign mellem metallerne,
derfor er der ikke nogen fordel ved at bruge kobber med mindre alt er
kobber. Så i din situation skal du blot fortsætte med jern.

Cah


xygenial@yahoo.dk (25-10-2005)
Kommentar
Fra : xygenial@yahoo.dk


Dato : 25-10-05 00:36


Lars skrev:

> Må man blande jern- og kobberrør på et lukket radiatorsystem?

Ja,vandet er af-iltet dvs "dødt" ,defor er forudsætningerne for
galvanisk tæring ikke tilstede.
Derimod er brugsvand iltet og "levende" og her må man ikke ikke have
kobber før jern (galvaniseret) pga ion vandring.

Carsten


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste